Wat was voor jullie de tip tegen plat achterhoofd?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lappie, May 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Hallo, mijn zoontje krijgt een beetje een plat achterhoofdje. De fysio is al twee keer geweest en we doen een paar oefeningen nu. Maar dat blijft gewoon lastig.
    Ook 's nachts (ik lig naast hem) probeer ik zijn hoofdje naar links of rechts te draaien. Meestal blijft hij dan een paar minuten zo liggen en dan ligt hij weer plat op zijn achterhoofd.
    Buikliggen vindt hij maar kort leuk, daarna begint hij te huilen.
    In het begin kon ik hem nog wel op zijn zijtje leggen overdag en hield ik hem even in balans en ging hij of spelen of even slapen. Maar op zijn zij liggen vindt hij helemaal niets meer de laatste dagen.

Wat was bij jullie nou de tip waarvan je echt vond dat het hielp?

2. Leonora86

Leonora86 Actief lid

Jan 29, 2014
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een stugge volhouder die ondanks werkelijk alle inspanningen maar telkens op zn achterhoofd terug ging liggen. Wilde ook niet op zn zij, pas toen hij 7 maanden was. Ik wou dat ik toen hij kleiner was een speciaal kussen voor in de box, wipper, kinderwagen en autostoel had gekocht waarin een uitsparing voor het achterhoofd zit. Dat is namelijk het enige wat ik niet heb geprobeerd, voor de rest hielp NIETS. Maar troost is wel dat zn hoofdje weer ronder begint te worden nu (hij is 10 maanden). Het komt vanzelf weer goed! Duurt alleen lang....

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    De combinatie van fysio met veel oefenen en osteopaat.

Mij is verteld dat als ze een voorkeurshouding hebben je kunt blijven draaien tot je een ons weegt, want het hoofdje zal terug gaan naar de voorkeurshouding.

Buik liggen kun je ook oefen door buik op buik te liggen met je zoontje, terwijl jij half hangt/ligt op de bank.

4. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    Fysiotherapeut en veel oefenen.

Hier had meneertje een voorkeurshouding, maar volgens de fysio was het allemaal niet zo gek. Ook wij hebben als volwassenen een "lievelings" kant waar we veel op liggen. Door haar wel veel oefeningen gekregen die we dagelijks met hem konden doen.

Wij hebben zijn hoofd wel (als we de kans kregen) weer teruggedraaid, anders neergelegd in de box, zodat hij wel de andere kant op moest kijken, op de andere arm de fles gegeven enz.

Uiteindelijk ging het vanzelf over. Van zijn platte kant zie je nu niks meer.

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik gebruikte overdag een zijligkussen, dan kon ik hem goed in de gaten houden want hij sliep beneden in de box en als hij boven sliep dan hield ik het goed in de gaten op de babyfoon met camera. Maar het verbeterde pas echt goed toen hij kon zitten en niet meer zoveel lag dus na de 7 maanden

En als hij in de box wakker lag dan legde ik een handdoekje opgerold onder zijn schouder zodat hij automatisch zijn hoofdje draaide

6. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Mijn oudste zoon (10) heeft ook een plat achterhoofd. Dat heeft hij nu nog, is dus niet bijgetrokken.
    Ik hoop het zo deze keer wel te kunnen voorkomen. Maar ik zie het niet 123 goed komen eerlijk gezegd.
    Ik heb toch maar het kussen met uitsparing besteld. Die ga ik dan alleen voor in de box gebruiken, als ik geen oefeningen met hem doe. Hij vindt het namelijk geweldig om naar de mobiel te kijken (op zijn achterhoofdje uiteraard).

Wat kan een osteopaat eventueel betekenen met plat achterhoofdje?

7. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Legde je die handdoek dan onder 1 schouder? Draait hij dan automatisch zijn hoofdje naar de zijkant?

8. KimK

KimK Niet meer actief

Hier zijligkussen en fysio. Afplatting wordt niet erger dus ik denk dat dit voor ons kleintje een goede combi is :)!

9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Een klein handdoekje oprollen dus niet heel dik en dan onder de schouder leggen. Niet helemaal onder de schouder gepropt dat het ongemakkelijk ligt maar een beetje, dan draaien ze zich automatisch een beetje de andere kant op. Had er toen een foto van gemaakt maar vind ze niet meer. Denk dat ik die heb gewist dus heb geen voorbeeld.

10. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

Oct 29, 2013
    1,046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zijligkussen, ook in de nacht. Ik weet dat dit officieel niet mag wij deden het wel en dat werkte prima.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zijligkussen wordt en sterkste afgeraden om in de nacht te gebruiken door mijn kinderfysio.Want ze kunnen zich er wel degelijk in vastdraaien en vervolgens niet meer terugrollen. Met alle gevaar van dien!

Hier zijligkussen alleen overdag onder toezicht in de box gebruikt.

Verder dagelijks veel oefenen en oefenen. Hier is de kinderfysio zo'n 4 maanden geweest.

12. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Met 2 weken en met 13,5 weken:

Attached Files:

13. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Zijliggingskussen hier ook in de box voor overdag (van vriendin geleend). Binnen 4 minuten heeft hij zich al weer op zijn rug gewurmd.

14. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Osteopaat, onze man had te lang ingedaald gezeten en had een sterke voorkeur. Daarnaast een zijligkussen, ook al hadden we hem ingebakerd (het wordt ten strengste afgeraden, maar ik wilde er alles aan doen om die voorkeur op te heffen). Strak instoppen voorkwam doorrollen. Hij had op een gegeven moment al een lichte afplatting aan de zijkant en die is nu helemaal weg! En mannetje kijkt/ligt met het grootste gemak beide kanten op.
    Verder in de lengte verschonen en zo veel mogelijk stimuleren om naar de andere kant te kijken.

15. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Ohja...dat zijligkussen, daar legde ik ook nog een handdoekje onder, zodat het deel dat tegen zijn buikje zat, helemaal klem zat. Eigenlijk lag hij ingebakerd helemaal ingeklemd. Achteraf klinkt er echt rot, maar hij heeft zo altijd prima geslapen. We wisselden de kant ook steeds af. Het ene slaapje op de linkerkant, het volgende slaapje weer rechts. Voor mijn gevoel lag hij dan met zijn gewicht op een armpje, maar eigenlijk ging het prima.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Bij veel kindjes zit er wat vast in de nek of schouders waardoor anders liggen niet fijn voelt of zelfs pijn doet. Een fysio richt zich alleen op de spieren, een osteopaat ook op gewrichten en botten etc.

17. gusto

gusto Niet meer actief

Zijligkussen en inderdaad dat kussen met 'gat' in het midden. Laatste werkte echt heel erg goed, mijn dochter wilde ook nooit op haar buik maar dat kussen gebruikte ik in de box, op de grond, echt overal behalve als ze sliep.

Het is bij mijn dochter in ieder geval over gegaan, dus zeker het proberen waard!

18. Mijn dochtertje had dit ook, heel erg.. Werd zelfs al over een helmpje gesproken. Fysio gehad en oefeningen, maar dat werkte niet. Maar geloof me, als de kleine gaat rollen dan komt t allemaal goed. Mijn dochtertje is nu 9 maanden en slaapt ineens sinds een tijdje op haar buik. Eerst eng maar voor haar hoofdje super want dat groeit nu mooi rond

19. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Maar bij mijn oudste is het dus niet bijgetrokken.

20. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Ik zou zeggen t zijligkussen.
    Mijn zoontje vond zn muziekmobiel ook erg interessant, door die regelmatig te verplaatsen keek mn zoon ook meer opzij.

Share This Page