bijstand

Discussie in 'De lounge' gestart door cindybaby37, 1 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cindybaby37

cindybaby37 Actief lid

ik vroeg me af of er hier dames zijn die in de bijstand zitten?

2. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Ik zou haast zeggen, gelukkig niet. Zijn niet bijster rijk maar als ik soms kijk voor hoe weinig mensen moeten rondkomen, dan ben ik ineens ernstig rijk!
    Ik heb diep respect voor mensen in de bijstand, krijg vaak het idee dat ze zo vreselijk positief zijn terwijl ze in een behoorlijk lastig pakket zitten...Echt petje af voor die mensen!

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik zit in de bijstand

4. cindybaby37

cindybaby37 Actief lid

ja ik vraag het eigelijk omdat ik er aan zit te denken om van mijn man af te gaan :cry: maar dat even terzijde.
    ik werk zelf partime en als ik dus zou willen scheiden moet ik eerst voorlopig bijstand aan vragen. nu heb ik met het cwi gebeld en die zeiden dat ik eerst een eigen woning moet hebben alvorens recht op bijstand te hebben,maar ik heb toch geen geld voor de huur enz. dus met andere woorden zit ik in de bekende vizieuze cirkel en kom er niet uit zo.

maar weet iemand als ikvoorlopig bij mij moeder ga wonen of ik dan wel al bijstand krijg voor een andere woning te huren enz?

sorry voor mijn lange verhaal,maar ik hoop dat hier iemand antwoord op heeft.

5. Niet meer actief

6. cindybaby37

cindybaby37 Actief lid

ok dank je maar daar heb ik al overal gekeken en vind daar niet het antwoord op mijn vraag ;)

maaar toch bedankt voor het meedenken ;)

7. Niet meer actief

oke ja ik heb er zelf geen verstand van maar als ik nog wat vind dan zet ik het hier neer..

in elk geval sterkte met de situatie!

8. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    In principe, zodra je een woning toegezegd krijgt ( dus nog niet officieel erin zit), kan je per direct een aanraag indienen, ff flink doordrammen, er achter aan bellen en het is zo geregeld.

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Als je nu bij je moeder intrekt kan je een eigen woonruimte vergeten. Dan zegt de woningbouw je hebt een woonruimte dus zoek t maar uit.
    Zodra je gaat scheiden/van je partner af gaat meteen bijstand aanvragen en bij het invullen aangeven dat je in een scheiding zit.
    Bij mij ging het vrijwel meteen goed omdat mn ex alla minuut geen geld meer wilde uitgeven aan mij of de kinderen dus t mij onmogelijk maakte om te betalen via onze gezamelijke rekening.
    En mede daar door kreeg ik bijstand.
    Maar dat was net voor ze de bijstand nog strakker en moeilijker gingen maken.

Iig sterkte en succes. Je komt er wel uit!

10. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    wil je veel succes en sterkte toewensen! lijkt me echt een ellende om in die situatie te zitten!

knuf!

11. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Nou zo geregeld zou ik niet willen zeggen helaas.
    Mijn vriendin is ook van haar partner af gegaan en die zit nu al 3 maanden zonder enige vorm van inkomen, heel vervelend.

Sterkte meid !

12. cindybaby37

cindybaby37 Actief lid

bedankt voor jullie medeleven,zal toch even tot maandag moeten wachten,misschien dat de gemeente mij verder kan helpen :rolleyes:

13. cindybaby37

cindybaby37 Actief lid

het is ook inderdaad eeen ellende en ik wens deze situatie ook echt niemand toe :cry:

14. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Als je bij je moeder gaat inwonen heb je wel recht op een uitkering.
    Wat betreft dat je eigen woonruimte dan wel kan vergeten, vaak is het toch al niet zo dat je een urgentie krijgt van de woningbouw, en zul je net zo lang ingeschreven moeten staan als ieder ander. Daar zou ik me dus niet door laten weerhouden.
    Als je meer info wil over de bijstand, stuur maar een pb, het is mijn werk ;)

15. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Als je bij je moeder zou intrekken heb je in principe wel recht op bijstand, maar dan krijg je wel een korting op de uitkering, omdat je je huurlasten kunt delen met een ander (met je moeder dus).
    Het is niet waar dat je een andere huurwoning kunt vergeten als je bij je moeder intrekt. Je maakt dan niet minder kans op een woning dan wanneer je in jullie huidige huis blijft wonen. Stel dat jullie gezamenlijke woning uiteindelijk aan je partner wordt toegewezen, dan laat jij geen woning achter en word je dus aangemerkt als starter op de woningmarkt. Dat wordt je ook als je bij je moeder staat ingeschreven, dus dat maakt niks uit.

Je zou nu de volgende stappen moeten ondernemen:
    1. jezelf (en eventueel je kinderen) laten uitschrijven van jullie gezamenlijk adres, en inschrijven bij je moeder.
    2. naar het CWI gaan voor een aanvraag bijstand, en daarbij aangeven dat de situatie thuis niet langer houdbaar was, en dat je thuis echt weg moest.
    3. het CWI zal je erop wijzen dat je man een onderhoudsplicht heeft naar jou toe. Als jouw man je echter geen geld wil geven, moet je het CWI vragen om de bijstand voorlopig toe te kennen, zodat je alvast vooruit kunt. Eventueel kan de bijstand later verrekend worden met de alimentatie die je dan krijgt. Als je niet kan wachten op de beslissing van de gemeente (dit kan 8 tot 12 weken duren), kun je vragen om een voorschot.
    4. vervolgens schakel je een advocaat in om de scheiding in gang te zetten. Dan kunnen er o.a. afspraken over alimentatie gemaakt worden. Als je een laag inkomen hebt, heb je recht op een vergoeding voor de kosten van de advocaat (= een toevoeging). Vraag hiernaar bij het eerste gesprek met je advocaat. Neem een eigen advocaat in handen, in plaats van één advocaat voor jou en je man! Een advocaat die alleen voor jou werkt heeft alleen jouw belangen in het oog, en niet die van je man. Dat is dus veel veiliger.
    5. als je eenmaal bij je moeder bent ingeschreven, schrijf je je in voor een huurwoning. Afhankelijk van in welke stad je woont, kan het wel een paar jaar duren voordat je een ander huis hebt.
    6. mocht je toevallig de zorg voor kinderen hebben, dan heb je vanaf 1 januari 2009 recht op alleenstaande ouderkorting, kindertoeslag, en eventueel combinatiekorting en aanvullende alleenstaande ouderkorting van de Belastingdienst (dan moet je wel bij je moeder staan ingeschreven). Dit vult je inkomen ook voor een groot deel aan. De sociale dienst trekt de (aanvullende) alleenstaande ouderkorting en de combinatiekorting overigens van je uitkering af, omdat dit als inkomsten wordt gezien.

Ik hoop dat je hiermee iets op weg geholpen bent...sterkte!

16. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Ik heb in de bijstand gezeten en even bij mijn ouders ingewoond met mijn dochter.

Ik kon gewoon bijstand aanvragen, maar rekenen wel mee dat je ouders dus de huur/hypotheek mee betalen, je deelt zeg maar de vaste lasten. Dus je krijgt IETS minder dan normaal.
    WB een huis; als je bij je ouders in gaat wonen, zegt de woningbouw idd: je hebt al wat: doei! Dus urgentie aanvragen! En de bijstand mag jou helemaal geen geld weigeren omdat je nog geen woning hebt, das onzin.
    Vraag dat nog maar een keer extra na.

17. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Alleenstaande ouderkorting is alleen recht op als ze gedurende minimaal 6 maanden van het kalenderjaar met alleen haar kinderen op een woonadres ingeschreven staat. Dus juist NIET als ze bij haar moeder ingeschreven staat.

18. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Wat betreft het weigeren van bijstand omdat ze geen woning heeft: zolang ze bij haar man ingeschreven staat, voert ze een gezamenlijke huishouding. Dan wordt het inkomen van haar man dus voor de bapaling van het recht op bijstand meegenomen.
    Het zal erg moeilijk worden om aan te tonen dat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding.

19. missyb

missyb Niet meer actief

Weet ook iemand wat voor bedrag je man/vriend mag verdienen? voor dat je bijstand krijgt? ik kan het zo even niet vinden.

En zou je ook eenmalig hier beroep op kunnen doen (ivb met een lagere inkomen deze maand)

20. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Klopt...je hebt gelijk, mijn excuses voor de foute info :oops:
    De kindertoeslag, en de (aanvullende) combinatiekorting kun je wel krijgen als je bij je ouders staat ingeschreven, maar de (aanvullende) alleenstaande ouderkorting inderdaad niet.

Deel Deze Pagina