weet t even niet meer?.. geregistreerd partnerschap of huwelijk??

Discussie in 'De lounge' gestart door FairyLaughs, 17 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

hallo

mijn vriend en ik gaan een huis kopen..
    de hypotheker zei dat we t best een samenlevingscontract konden maken of geregistreerd partner worden of trouwen..

nou heb ik dus gisteren naar de gemeente gebeld en een afspraak gemaakt voor het geregistreerd partnerschap.. 24 nov dingen regelen, en 14 december gaan we het doen.. .

maar nu lees ik echt vanalles online..

het is ECHT t zelfde als trouwen.. we moeten getuigen hebben enzo..

heel erg leuk hoor.. maar ik wilde dit even snel doen voor we het huis kochten.. en dan over een paar jaar trouwen..

maar als we dan over een paar jaar trouwen dan staan de getuigen er voor jan lul bij, het is dan niet eens een trouwerij maar een omzetten van partnerschap naar huweljik..

dus ik weet niet wat ik wil nu?
    wil ik dat wel nu al ? zo goed als getrouwd zijn? en over een paar jaar geen echte bruiloft houden.. kunnen we beter een samenlevingscontract maken.. wat weer veeeeel duurder is?

wie kan me even op weg helpen met de voor en nadelen.. en wat ik t beste kan doen..

moet je ook mooie kleding aan dan? ringen? achternaam van mijn vriend?? ... dat wil ik allemaal wel heel graag... maar daar hebben we nu allemaal geen geld voor.. ik wilde alleen maar even snel snel gemeentehuis in en gemeente huis uit om dat partnerschap te regelen.. en dan lekker sparen en over een tijd lekker trouwen..

bahbah.. raak er gewoon gestrest van hahaha.. erg he?

2. adi

adi Niet meer actief

Dat je getuigen nodig hebt betekent helemaal niet dat je dan 'bijna' getrouwd bent. Voor het tekenen van een testament heb je ook getuigen nodig, en voor nog meer dingen.

Bruiloft en huwelijk hebben natuurlijk vooral emotionele waarde, dus DAAR zit het verschil.

Je kunt het nu heel formeel houden, totaal geen poespas. Even 2 vrienden vragen als getuigen, klaar. En dan over een paar jaar echt gaan trouwen.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.137
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, op je vraag "wil ik dat al, zo goed als getrouwd zijn" kun je natuurlijk alleen zelf antwoord geven. Wat betreft de rest;

Het is inderdaad hetzelfde. Alleen als julie (voor omzetting naar een huwelijk) kinderen krijgen, moet je partnet het kindje nog erkennen. Bij een huwelijk is dat niet meer nodig. Voor de rest zijn al jullie rechten en plichten hetzlelfde. (Dus ook eventuele alimentatieplicht naar elkaar als jullie uit elkaar gaan!) Ook het erfrecht voor ger. partners is het zelfde als voor getrouwde echtparen.

Je kunt een partnerschap gewoon in je spijkerbroekje afsluiten. Als je hebt gekozen voor een gratis voltrekking, hoef je verder ook geen poespas te verwachten. De ambtenaar gaat geen uitgebreid praatje houden ofzo. Ze zullen 24 nov. wel uitleggen hoe het zit met de naam. Je kunt inderdaad zijn naam aannemen (of hij de jouwe), maar je kunt het ook nog even laten zoals het is.
    Verder kun je kiezen voor wel of geen ringen, wel of geen trouwboekje. Als je later nog eens 'echt' wilt trouwen, kun je dat voor nu allemaal weglaten. Je kunt dan alsnog ringen uitwisselen als je echt trouwt. Sterker nog: als jullie dat willen kun je het ook twee keer doen.

Wat betreft de omzetteing; die kun je in vrijwel alle gemeenten vorm laten geven als een normale huwelijksvoltrekking; mooie kleren aan, praatje van de ambtenaar, ringen, muziek, de hele poespas. Vraag even na of jullie gemeente dit ook doet.
    Ik geloof trouwens wel dat de omzetting van partnerschap naar huwelijk altijd moet in de gemeente waar je ingeschreven staat. Of juist de gemeente waar je partnerschap voltrokken is. Ik weet het niet precies meer, maar je bent in in ieder geval niet meer helemaal vrij in de keuze waar je trouwt, dacht ik. Vraag dat voor de zekerheid even na de 24e!

Je hebt bij een omzetting inderdaad geen getuigen meer nodig, dat is dan het enige verschil met een echte huwelijksvoltrekking. Mijn man en ik hebben dat opgelost door zelf een officieel ogend document te maken dat door onszelf, de getuigen en de ambtenaar ondertekend is. Ik heb onze namen daarop mooi gekalligrafeerd en vind hem eigenlijk nog mooier dan de echte trouwakte ook. ;) Hij hangt naast onze trouwfoto's boven het bed, haha. Dus op die manier kun je de getuigen toch nog een rol geven tijdens de omzetting. Ook hiervoor: vraag even na of de ambtenaren van jullie gemeente aan zoiets willen meewerken tijdens de omzetting. Meestal is dat geen probleem hoor! Tenminste, onze ervaring is dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maar 1 ding wil, en dat is het bruidspaar de dag van hun dromen bezorgen!

4. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Wat je ook kan doen, is op maandagochtend trouwen, kost niets en hoeft hij een eventueel volgende kindje ook niet te erkennen. En dan over een paar jaar derest van het feest.

Wij kunnen wel een hoop opties aandragen, maar jullie zullen zelf moeten kiezen ;)

Deel Deze Pagina