Hallo Mijn vriend heeft zijn 2e half jaar contract bij een uitzendbureau op basis van 0 uren. Hij werkt nu al 8 maanden ca. 35 uur per week. Nu is hij ziek wat ook wel een 2 weken gaat duren en vroeg ik mij af of hij een ziektewet uitkering kan aanvragen. Op zijn werk zeiden ze namelijk van niet. Op zijn loonstrook wordt wel zw premie ingehouden, maar komt onderop het loonstrookje er ook weer bij. Klopt het dat hij nergens op terug kan vallen?
Beste Danoek, Werkt je vriend volgens een fase A contract? Dan bestaat er meestal geen recht op loondoorbetaling van het uitzendbureau. Als je geen recht hebt op loondoorbetaling van het uitzendbureau kun je aanspraak maken op een Ziektewet-uitkering. Het uitzendbureau meldt je vriend ziek uit dienst bij UWV. Binnen 4 weken na ontvangst van de melding bepaalt UWV of je vriend recht heeft op een Ziektewet-uitkering. De hoogte van de uitkering wordt berekend aan de hand van zijn inkomen één jaar voor zijn eerste ziektedag. Van het dagloon dat hier uit komt ontvangt je vriend 70%. Actuele informatie over het recht op Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je vriend van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik heb de link bekeken en heb nog een vraagje. Bij de punten om in aanmerking voor een uitkering te komen, staat: je moet vrijwillig verzekerd zijn voor de ziektewet. Hoe weet ik of mijn vriend dit is? ZIjn werkgever draagt niets af volgens zijn loonstrook, en hij heeft zelf ook geen extra verzekering lopen of zoiets.
Beste Danoek, De punten die op de site worden genoemd, zijn verschillende voorwaarden. Je hoeft niet aan alle punten te voldoen. In het geval van je vriend lijkt de tweede voorwaarde van toepassing. - U bent oproepkracht of uitzendkracht die bij ziekte geen recht op loondoorbetaling heeft. Je vriend is werknemer bij het uitzendbureau. Hierdoor is hij verplicht verzekerd voor een tijdelijk inkomen als hij niet kan werken. De premies hiervoor worden ingehouden op zijn loon. Wil je weten of je vriend ziek uit dienst gemeld is door zijn uitzendbureau? Neem dan contact op met UWV telefoon (0900-9294). Actuele informatie over deze verplichte verzekeringen vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Er worden uiteindelijk geen premies ingehouden op zijn loon. Wel de normale loonbelasting maar niet voor ziekte, zover ik kan zien. Dat had ik in mijn eerste bericht ook al aangegeven en dat is dan denk ik de reden dat het niet mogelijk is?
Beste Danoek, Ik begrijp dat je onzeker bent over het feit of je vriend wel of niet verplicht verzekerd is voor de Ziektewet. De loonbelasting die op de loonstrook staat vermeld is meestal inclusief de premies volksverzekeringen. Als je wilt mag je via een privé bericht je telefoonnummer sturen. Ik neem dan contact met je op om de situatie van je vriend te bespreken. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare