Help! Ik zit met iets in mijn maag wat me echt wakker heeft gehouden. Twee weken geleden hebben we een 'mannetje' over de vloer gehad voor een offerte voor het gladmaken van ons plafond en het bewerken van de muren met barokputz. Hij is dezelfde avond nog geweest, liet allerlei voorbeelden zien en stelde voor ons een offerte op. Die heb ik getekend voor "stukadoorswerkzaamhede diversen" en een bedrag van 900 euro. Daarbij getekend een verklaring dat het gaat om een woonhuis zodat de btw 6% betreft en geen 19%. Mondeling kwamen we overeen dat de rekening iets hoger kon uitvallen omdat de kleur van de muren geen code had die overeen kwam met een prijs maar zo zei hij: dat kan 1 of 2 euro schelen. Prima, helemaal duidelijk. Plafond helemaal strak, moeten wij alleen nog sauzen en de muren voorbereid voor de putz. Eerste rekening: 973 euro. Helemaal goed. Maar ik heb nog niet betaald immers het werk is nog niet klaar. Hij moet de muren nog putzen.. Dat is afgelopen maandag en dinsdag gebeurd. Het ziet er prachtig uit ! Echt vakwerk en hij heeft ons echt uit de brand geholpen door het zo snel te doen. En daarbij nam hij een rekening mee voor meer dan 1000 euro, bovenop die 973 euro Die 1000 euro zijn voor de babykamer bedoeld Help, wat moet ik doen? Mensen in mijn omgeving zeggen dat hij fout is en ik die laatste rekening niet moet betalen... Iemand die met ons mee wil denken?
Poeh... heb je het nu over 1900 of over 1000 euro? Ik zou sowieso je rechtsbijstand inschakelen (neem aan dat je die in je verzekering hebt zitten). Succes!
Heb je het op papier? Want dan kun je hem eraan houden en weigeren te betalen voor het deel wat hij teveel heeft gefactureerd.
Hoe komt hij eigenlijk aan die 1.000 euro? Je hoort daar sowieso een factuur voor te krijgen. ALs op die factuur werkzaamheden staan die jij niet in de offerte hebt staan, heeft hij naar mijn idee geen poot om op te staan. Je kan alsnog een onafhankelijk bureau inschakelen he! (werk zelf op zo'n onafhankelijk bureau). Of gewoon een stukadoorsbedrijf bellen!
Maar als ik het goed lees heb jij de offerte getekend voor 900 euro toch? Dan heeft hij geen poot om op te staan. en ik vraag me, net als Elmo, af hoe hij aan die extra 1000,- komt.
Zover ik begrijp heb je op de offerte alleen staan dat het om verschillende werkzaamheden gaat en niet precies welke werkzaamheden wel en niet onder de offerte vallen. Dit is verder volgens mij allemaal mondeling afgesproken. Hoewel een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst is waar hij zich aan moet houden, is het qua bewijslast natuurlijk moeilijk. Hij zal zeggen dat de offerte alleen voor 1 kamer was en jij kan niet aantonen dat het niet zo is. Behalve dat je kan zeggen dat het niet zo is afgesproken. Helaas heb je dat niet op papier (zo ver ik uit het verhaal begrijp). Helaas zijn dit soort 'vage' omschrijvingen op offertes een risico. Hij heeft het (in zijn ogen) extra werk wel gedaan en dus brengt hij dat in rekening. Ik zou zeker naar een rechtsbijstand gaan, maar omdat veel mondeling is afgesproken zal het een welles nietes verhaal worden ben ik bang.
Geen idee hoe je dit het beste aan kan pakken, maar heb je het er al met hem over gehad dat dit niet de afspraak was? Zou bij hem toch ook zeker om opheldering gaan vragen als ik jou was.
Het bedrag telt wel, maar zij heeft niet op papier voor welk werk dat bedrag is afgesproken. Er staat niet bij voor hoeveel kamers dit bedrag is. Hij kan dus zeggen ja die offerte was voor 1 kamer en nu moest ik ook de babykamer doen. Het werk is omschreven als diverse werkzaamheden. Helaas is het bij dit soort werkzaamheden van belang alles heel specifiek te omschrijven.
ah zo, ik dacht dat ze juist die 1000,- euro weg had gelegd voor de baby kamer (inrichting etc) en dat ze dat nu kwijt is voor een kamer (waarvan ze had afgesproken dat dat maar om en nabij de 900 euro zou gaan kosten. Maar dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Zo ver ik het begrijp uit het verhaal moet zij 1000 bovenop die 900 betalen en zegt die meneer dat die 1000 voor de babykamer is. En die 900 is dus blijkbaar voor de andere kamer(s).
Ja hahaha...die 1.000 hadden zij zelf gereserveerd voor het inrichten van oa de babykamer (laten we lekker ingewikkeld doen :-D)
Ooh oke.... dan heb ik niets gezegd. Maar het blijft een moeilijk verhaal omdat ze niet op papier heeft voor welk werk die offerte precies is. Dat is allemaal mondeling afgesproken. Maar ik zou het zeker niet betalen en er eerst mee langs de rechtsbijstand gaan om een brief te sturen aan de aannemer dat je niet betaald omdat iets anders was overeengekomen.
Getsie; omschrijf ik het niet goed, sorry. (wij hebben als spaarpotje 1000 euro voor de babykamer) We hebben een offerte getekend voor een bedrag van ongeveer 950 euro voor 'diverse stucadoorswerkzaamheden'. Dit gold voor de woonkamer en alleen voor deze kamer... De eerste rekening die we kregen, nadat hij het plafond super glad gemaakt en de muren voorbereid heeft op de putz, was een bedrag van 970 euro. Dat klopte prima in mijn ogen, conform de offerte. Op die rekening staat ook 'div.stukadoorswerkzaamheden'. Nu heeft hij maandag en dinsdag de muren afgemaakt met de putz en stuurt me nu alsnog een rekening van 1070 euro, die er dus nog bovenop komt.. Als ik die laatste rekening nu moet betalen is mijn baby-spaarpotje weg. Hoop dat ik het nu beter uitleg
maar heb je het misschien niet goed begrepen, en bedoeld die dat alles gewoon 1070 kost? heb je hem al gebeld?
Als je twee verschillende facturen krijgt...is het simpel. Op je ondertekende offerte staat niks over Putz (geen idee wat het is, raadpleeg mijn vriend Google zo even) dan kan hij dat er wel opsmeren maar zonder offerte heb jij theoretisch nergens om gevraagd..toch? voorbeeld-site: http://www.putz.nl/
Bel anders voor juridische informatie even met de Consuwijzer 088-0707070 (lokaal tarief). Voor info over de Consuwijzer kun je terecht op hun site.
Super bedankt voor de verwijzing naar Consuwijzer. Ik heb een gesprek gehad en ik kan die stukadoor terecht wijzen. Mocht het inderdaad om twee aparte rekeningen gaan, hoef ik die laatste van 1070 euro niet te betalen, fjoew. Hij is fout !