Alopecia Areata

Discussie in 'De lounge' gestart door Pomm, 6 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Ongeveer een maand geleden attendeerde een collega mij op een kale plek, boven op mijn achterhoofd. Ik schrok na het zien van de foto, had hier helemaal niks van gemerkt en nog niet eerder opmerkigen gekregen (terwijl de plek goed zichtbaar is als mijn haar niet''goed'' zit). Op advies van de huisarts bloed laten prikken, daar kwamen geen bijzonderheden uit. Toen verwezen naar een Dermatoloog waar ik snel een afspraak mee had. Diagnose is Alopecia Areata, voor nu is er niks aan te doen. Ze stelde voor om te beginnen met een zalf maar tegelijkertijd raadde ze me dit ook af omdat er al nieuwe (pigmentloze) haartjes te zien zijn.

Voor nu is het afwachten, of het bij deze plek blijft of dat er meerdere komen. Dit is niet te voorspellen. Oorzaak is moelijk te zeggen.

Ik ben benieuwd of iemand het herkent en hoe het verloop daarbij is gegaan...

2. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.826
    2.249
    113
    Herken t niet, maar lijkt me heel naar!! Hopelijk komt je haar mooi terug meis.

Pomm vindt dit leuk.
  3. Suus83

Suus83 Fanatiek lid

16 feb 2012
    2.037
    517
    113
    Ik ken het heb het zelf gehad. Dit is denk ik bij mij begonnen in 2010. Ik had eerst een plek ( een hele grote) en later een kleine erbij. het was goed te bedekken door de plek waar het zat maar ik vond het echt niet leuk. Ik ben toen ook naar een dermatoloog geweest en kreeg toen injecties in mijn hoofdhuid. Er kwamen toen haartjes terug maar deze vielen ook weer uit. Uiteindelijk is het bij mijn tweede zwangerschap helemaal dichtgegroeid.

Echt een oorzaak is er niet. Ik ken meerderen die het hadden of hebben en het verloop is bij ze allemaal anders.

Pomm vindt dit leuk.
  4. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    @Suus83 Heb je gelijk injecties gehad of eerst zalfjes geprobeerd?
    Ik heb nu vooral de neiging om het te laten gaan, en dat de oorzaak (flink wat werkstress afgelopen jaren) wat minder is, dus ook geen nieuwe plekken meer...
    Fijn dat het bij jou weer helemaal terug is. Ik heb voor de zekerheid mijn hormoonspiraal laten verwijderen, weet niet of hier een verband mee is maar dat ding zat me erg in de weg dus opgelucht dat hij er uit is.

5. Suus83

Suus83 Fanatiek lid

16 feb 2012
    2.037
    517
    113
    Nee ik heb t eerst gelaten maar de grootste plek werd nog groter en de kleine plek kwam erbij. Toen wilde ik toch wel proberen iets te doen om het terug te krijgen.
    Maar er is helaas geen wondermiddel. Uiteindelijk zal de tijd het oplossen. Dus je doet er goed aan gewoon het met rust te laten.

Het lastige is de oorzaak maar als je van jezelf weet dat er veel werkstress is geweest is dat vaak wel gerelateerd

Toverbal vindt dit leuk.
  6. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.291
    239
    63
    Ik zat te twijfelen om een topic te openen. Ik heb een zeer grote plek op mijn achterhoofd. Van 11x8 cm.
    Ik heb nu 2 keer injecties gehad in de hoop dat het niet nog groter wordt. Maar geen zekerheid.
    Ik heb ook zalf gekregen omdat mijn hoofdhuid onrustig was met bultjes.
    Daarnaast spuit ik voor mijn crohn al mtx en dat helpt ook volgens hun.

Ik ben er wel onzeker door geworden. Erg alert op hoe mijn haar zit. Föhn het nu elke ochtend. Hoe is dat voor jullie?

7. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Ik heb op het ogenblik een kaal plekje bovenop mijn hoofd. Als ik een zijscheiding draag is het niet zichtbaar. Ik heb het een keer eerder gehad rondom ons trouwen zo'n 10 jaar geleden.
    Het kan stress gerelateerd zijn in mijn geval want ik ben naast mijn werk en gezin ook nog druk geweest met een eigen onderneming. Allemaal leuk maar ook wel stressvol.

Toevallig heb ik op dit moment een stagiaire met de diagnose sinds ze klein is. Gedurende haar leven heeft ze grotere en kleinere plekken gehad. Maar miste ze bijvoorbeeld ook een periode een deel van haar wenkbrauwen. Bij haar komt het altijd weer terug. Zij benoemt een erfelijke factor. Meerdere vrouwen in haar familie hebben het.

En idd niet echt iets aan te doen.

Of topic, hier ook spiraaltje eruit laten halen. Weg eeuwige buikpijn die volgens de gyn niet veroorzaakt kon worden door de mirena...

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    Ik had rond mijn 18e een kale plek bovenop mijn hoofd, precies rond mijn middenscheiding. Het was ook wel te relateren aan stress die ik toen had. Uiteindelijk is het weer dichtgegroeid. Maar ik merk dat het het laatste halfjaar weer erg dun aan het worden is, wel balen. Maar er is weinig aan te doen. Bloed laten prikken en dat was allemaal goed. Misschien stress of hormonale veranderingen ofzo. Ik probeer er niet teveel aan te denken, je kunt jezelf er goed gek mee maken weet ik uit ervaring.

9. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Snap dat je dan toch voor de injecties bent gegaan. Oorzaak is iid nauwelijks te achterhalen. Ik heb de afgelopen tijd geen ''traumas'' meegemaakt, waar dit een reactie op kan zijn. Wel onder hoge druk gewerkt, mijn afdeling moeten sluiten een half jaar geleden en op andere locatie opnieuw moeten beginnen. Naast dat is het op het werk soms ook wel spannend en stressvol (gesloten opname afdeling psychiatrie). Waar eerst de spanning in mijn nek en schouders zat (nu dus al een tijdje niet meer), lijkt het iets hoger op te zijn gaan zoeken.....

De tijd zal het uitwijzen idd...

10. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Zo, dat is een flinke plek! Is het bij jou ook Alopecia of een schimmel? Mijn plek is ter grote van een rijksdaalder, misschien iets groter. De huid is verder rustig, zonder irritaties.
    Ik hoop voor je dat de plek weer dicht groeit! Ik moet ook opletten hoe ik mijn haar draag, een lage knot kan niet, een hoge knot wel maar moet steeds controleren of hij niet open valt. Bij los haar zie je het niet maar ik draag mijn haar nooit los.

Vervelend die onzekerheid en dat je zo alert moet zijn telkens... :(

11. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Zo midden op je hoofd is helemaal vervelend... Fijn dat het weer dicht is gegroeid! Haaruitval ben ik ook wel bekend mee, zo'n 1x per jaar verlies ik een hoop en na mijn bevallingen ook zoveel haar uitval gehad, kreeg voor zelfs inhammen. Gelukkig is dat goed gekomen en valt de rest van mijn haar (nog) niet uit. Als dit nu wel zou zijn dan zou ik me wel zorgen gaan maken maar voor nu kan ik het redelijk loslaten.

Ooit een collega gehad waarbij al het lichaamshaar uit is gevallen, zij was van mijn leeftijd. Daar moest ik toen wel aan denken, het zal toch niet...

12. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Dermatoloog vertelde dat als het in familie voorkomt, of op jongere leeftijd en andere plekken op je lichaam, de kans groter is dat het weer terug komt.
    Hier dus ook het hormoonspiraal eruit, gelijk gedaan toen ik de plek ontdekte.

13. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.291
    239
    63
    Ik heb echt ontstekingen van de haarzakjes. Ik qheb alopetia areata ophiasis.
    De arts vind de plek ook echt groot. Mijn hele acherhoofd is kaal. Ik draag mijn haar nu in bobline zodat het achterhoofd is bedekt. Een staart in is geen optie.
    Ik heb al een machtiging van de arts gekregen voor een haarstuk achter. Maar dat doe ik nu nog niet.

Ik heb sinds 2011 al 2 keer eerder kale plekjes gehad zo groot als een rijksdaalder idd.

14. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Ik heb het gehad aan het begin van mijn puberteit, een aantal plekken die gelukkig bedekt konden worden. Lijkt dus hormoongerelateerd te zijn geweest. Gelukkig tijdens icsi en zwangerschap geen last van gehad, maar ik was er wel bang voor. Hierdoor ook nooit aan de pil gegaan.

Deel Deze Pagina