medische misser?

Discussion in 'De lounge' started by Astre, May 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Astre

Astre Niet meer actief

Mijn verstandskiezen zijn onlangs door de kaakchirurg weggesneden. Dit ivm een abces achter de kies. Ze hebben gesneden, terwijl er een actieve ontsteking zat. Ik heb voor de ingreep vermeld dat ik hiervan een vermoeden had, maar dit was geen probleem. In het dossier staat vermeld dat bij het verwijderen er inderdaad sprake was van een ontsteking, doordat er niet zo smakelijke gele lichaamssappen te zien waren ;) (oftewel pus bah). Na de ingreep heb ik een ontsteking gekregen. De wond was ontstoken en ik had een abces in mijn wang. Ze hebben tot tweemaal de wond en mijn wang moeten opensnijden om de druk eraf te halen. Dat is geen pretje aangezien het zo ontstoken was dat verdoving niet werkt. Ik ben er ontzettend ziek van geweest, hoge koorts, ijlen, vreselijke pijn. Ik ben nog steeds niet pijnvrij en ik heb nog steeds een hamsterwang.

Nu heb ik al een aantal maal gehoord dat dit een medische misser is en dat ze niet hadden mogen snijden, terwijl ik een ontsteking had. Ook gaf een bevriende arts, maar niet werkzaam als arts aan, dat ze bij het zien van de ontsteking direct antibiotica hadden moeten geven. Ik denk erover na om een klacht in te dienen, maar twijfel of deze gegrond is. Heeft iemand hier verstand of ervaring mee?

2. Dvd87

Dvd87 Actief lid

Jan 27, 2013
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    Een klacht kan altijd. Dan is het aan hen om uit te zoeken of het gegrond is. Een klacht is niet per definitie negatief. Ze kunnen er hun lering uit trekken. Antibiotica was inderdaad wel handig geweest.

3. Astre

Astre Niet meer actief

Dvd87 Zijn dit lange of heftige procedures in de medische wereld?

Er is ooit een klacht tegen mij ingediend en dit was voor mij een hele vervelende procedure, tuchtcommissie ed., dit terwijl deze vrouw psychisch erg in de war was. Klacht is ook ongegrond verklaard, maar ik wil dit iemand niet zomaar aandoen. Ik wist dat ik niks verkeerds had gedaan, maar het heeft me wel slapeloze nachten gekost. Vandaar dat ik ook voorzichtig ben.

4. ffff

ffff Bekend lid

Oct 9, 2012
    911
    545
    93
    Ik denk dat het niet echt te beoordelen is voor ons.. Er wordt vaak in ontstoken gebied gesneden: bij een galblaasontsteking, bij een blindedarmontsteking, bij een abces, etc. Het is dus niet per definitie fout om te snijden in ontstoken gebied, hoewel het soms beter is de ontsteking eerst op te lossen en dan te snijden. Maar dat is voor ons allemaal vanaf de bank niet te beoordelen ;) Zelfde geldt eigenlijk voor antibiotica. Wij kunnen niet beoordelen of er een bacteriële infectie was en wat de afwegingen zijn geweest in het wel/niet voorschrijven.

Een klacht bij de arts/tandarts zelf of bij de organisatie waar die voor werkt is niet veel ellende voor een arts of tandarts (natuurlijk nooit leuk, maar da's duidelijk). Een echte tuchtzaak, mocht het daar toe leiden, is wel een enorme belasting, met vaak meerdere zittingen en inderdaad behoorlijk wat slapeloze nachten. Voor jouzelf overigens ook een lang en slopend proces.

Wat wil je bereiken? En staat dat in evenwicht tot de moeite die je ervoor moet doen? En lijkt het reëel dat je na al je moeite je doel gaat bereiken? Die afwegingen zou ik maken om tot een beslissing te komen..

5. Astre

Astre Niet meer actief

Dank je fff voor je heldere antwoord. Wat ik zou willen is dat als er inderdaad een fout is gemaakt dat de desbetreffende arts op zijn vingers wordt getikt en dat hij de volgende keer deze fout niet bij iemand anders maakt. Ik wil absoluut niet dat de arts aan de schandpaal wordt genageld. Voor mij is het vervelend, maar ik overleef het wel. Zo erg is het natuurlijk ook niet. Lange procedures heb ik ook geen zin in.

Ik zit nu ook te denken of er een andere manier is ipv direct een klacht in te dienen?

6. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik weet het niet zeker. Een abces verdwijnt niet zomaar toch? Dat moet volgens mij juist geopend worden zodat de pus eruit kan, het abces op die manier ontlast wordt en weer kan herstellen. Dus dan zou het idd niet erg zijn dat ze je verstandskiezen verwijderd hebben.
    Maar ik ben geen expert, ik zit maar te gissen.
    Misschien kun je eens advies inwinnen bij je huisarts?

7. Astre

Astre Niet meer actief

Ik heb de abces het afgelopen jaar al meerdere keren gehad en elke keer kreeg ik antibiotica van de huisarts. Hij ging dan ook netjes helemaal weg. Pas als de antibiotica niet werkte of de druk te groot werd zouden ze hem opensnijden, maar dat is hier nooit nodig geweest. Toevallig voelde ik het de avond ervoor weer opspelen en ik weet uit ervaring dat ze snel kunnen groeien. Vandaar dat ik dit ook meldde voor de ingreep. Daarnaast kon je de ontsteking ook ruiken :). De abces werd trouwens niet veroorzaakt doordat de verstandskies niet goed was. De verstandskies zat alleen op de verkeerde plek, maar was verder een gezonde kies. Er zat alleen een ruimte achter de kies waar je niet kon poetsen omdat er tandvlees overheen gegroeid was, maar er kon wel troep inkomen en dat ging ontsteken.

Ik kan mijn tandarts weleens vragen? Om te horen wat hij vindt.

8. Kattekit

Kattekit Bekend lid

Oct 10, 2011
    532
    0
    0
    Je bent bij een kaakchirurg in een ziekenhuis geweest neem ik aan? De meeste ziekenhuizen hebben klachtenfunctionarissen. Ik weet dat bij het ziekenhuis waar ik werk iemand zit die erg capabel is in het omgaan met dit soort klachten.
    Dit soort klachten worden doorgaans niet tuchtrechtelijk aangepakt, maar bij de betreffende persoon / poli / afdeling zelf neergelegd. Doorgaans (al is dit niet direct zichtbaar in het openbaar) doen we hier wel wat mee (voor wat betreft mijn afdeling wel iig).

Het helpt dus zeker wel om je onvrede met de behandeling te uiten, je zou het foldertje even kunnen opsnorren (elk ziekenhuis / medische instelling moet een brochure oid hebben over hoe en wat bij een klacht). Dit zijn geen lange procedures, maar zo staat iemand je als het goed is wel fatsoenlijk te woord.

9. Dvd87

Dvd87 Actief lid

Jan 27, 2013
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als je een klacht indient dan zal het waarschijnlijk intern tot een analyse lijden van de casus en zo wordt er gekeken of er fouten zijn gemaakt en er dingen verbeterd kunnen worden.

Neem eens contact op met de klachten contactpersoon die kan je wellicht ook meer vertellen over de procedure. Deze persoon staat neutraal in de situatie.

10. DigiGee

DigiGee Niet meer actief

Voor zover ik weet moet een ontsteking in de mond eerst verholpen worden voor er gewerkt wordt aan de kiezen. Mijn man had nl. ook ontstekingen en er moest een kies uit maar de tandarts wilde niets doen tot de ontsteking weg was. Dus eerst heeft hij daar medicijnen voor gekregen. Toen dat weg was heeft hij de kies er uit laten halen. Dat moest eerst weer 100% genezen zijn en nu zit er een implantaat in.

11. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,492
    13,945
    113
    Female
    Bij mij zijn er juist 2 verstandskiezen verwijderd die ontstoken waren, juist door die ontsteking moesten ze er zsm uit. Kreeg na de ingreep van de kaakchirurg nog wel een of ander antibacterieel middel waarmee ik moest spoelen. Heb er erna nooit meer last van gehad, het was juist een opluchting om er vanaf te zijn.

12. moesje1

moesje1 Bekend lid

Dec 18, 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Voor zover ik weet worden verstandskiezen waar een ontsteking onder zit juist zo snel mogelijk getrokken!
    Bij mij zijn ze 2 weken geleden getrokken (2) omdat er een ontsteking onder zat! Heb wel 10x nagevraagd of dit wel mocht, zeker aangezien ik zwanger ben en er is me op het hart gedrukt dat dit echt de enigste en beste oplossing was. Heb ook alleen maar een spoelmiddel mee gekregen en geen AB.
    zelfde geld voor mijn nicht 1 week geleden, en die is niet zwanger.. ook geen AB en ook een flinke ontsteking...

dus ik ben bang dat je gewoon flinke pech hebt gehad?

13. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

Jan 19, 2014
    1,832
    35
    48
    Utrecht
    ik ben tandartsassistente en verstandskiezen met ontsteking mogen gewoon getrokken worden. (is bij mij ook gebeurd) en abcessen worden juist vaak opengesneden om het pus te drainen. antibiotica helpt maar voor korte duur, zolang de oorzaak van de ontsteking niet verholpen wordt.

jouw geval is gewoon een kwestie van pech, bij de een geneest het prima en bij de ander gaat het fout. dat is puur toeval. er is altijd een risico op complicaties.

14. DigiGee

DigiGee Niet meer actief

Dan werd het hier in TR toch een beetje anders gedaan dan in NL gebruikelijk is :D

15. Astre

Astre Niet meer actief

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar de verstandskies die eruit gesneden is was niet ontstoken. Het was een gezonde kies. Achter de kies in mijn tandvlees zat een ontsteking in een kleine holte die was daar ontstaan. Ze hebben zeg maar een wond gemaakt naast een ontsteking en zo het vocht uit de ontsteking in de wond terecht laten komen. Met mijn lekenoog had dit voorkomen kunnen worden door eerst het abces te behandelen en dan pas gaan snijden. Het abces was al eerder een paar keer succesvol behandeld, maar de oorzaak bleef bestaan. De verstandskies blokkeerde de holte waardoor ik het niet kon schoon houden. Daarom moest deze eruit.

Ik vind het een goed idee om contact op te nemen met zo klachtenfunctionaris. Dankbje voor de tip.

16. Alf

Alf Niet meer actief

Dit dus. Antibiotica zou symptoom bestrijding zijn, dat had al veel eerder gegeven moeten worden (door de tandarts) Het verwijderen van de ontstoken kies is de enige effectieve oplossing op zo'n moment. Helaas heb jij er meet dan gemiddeld kast van gekregen en had duidelijk(ere) voorlichting door de kaakchirurg zeker op z'n plaats geweest. Goed koelen, Pijnstillers, evt ab kuur naderhand, spoelmiddel en na controle.

Tegenvallet; zeg dat wel!! Maar medische misser lijkt mij niet.

Beterschap

17. Astre

Astre Niet meer actief

Ik blijf in herhaling vallen, maar mijn kies was niet ontstoken. Er was helemaal niks mis met de kies. Zie mijn andere berichten.

18. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Hier geef je toch zelf al het antwoord?
    Het abces was al eerder een paar keer succesvol behandeld, maar de oorzaak bleef bestaan. De verstandskies blokkeerde de holte waardoor ik het niet kon schoon houden. Daarom moest deze eruit

Dus je kies was niet ontstoken, maar die kies was wel de oorzaak van die constante ontstekingen...
    Imo hebben ze dus geen medische misser gemaakt, die kies moest er hoe dan ook uit, en er worden veel vaker kiezen getrokken waar ontstekingen in de buurt zitten, of eigenlijk juist als er ontstekingen zitten, omdat constante ab-behandelingen en ontstekingen in je lichaam heel erg belastend zijn.
    Dat er bij jou een extra abces is bijgekomen is heel erg vervelend, alleen is dat geen medische misser maar een complicatie van de behandeling, een wereld van verschil...

19. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

Jan 19, 2014
    1,832
    35
    48
    Utrecht
    dit, helemaal mee eens!

20. Astre

Astre Niet meer actief

Mijn man heeft net contact gehad met mijn eigen tandarts. Ik kan zelf namelijk nog steeds niet duidelijk praten. Vandaar.

Hij geeft aan dat het sterk wordt aangeraden om in zulke gevallen eerst de acute symptomen te bestrijden en dan pas gaan snijden. Echter dit is een advies en geen protocol. Dus het is zo bekeken geen fout. Wel heeft dit een verhoogd risico op complicaties gegeven en dat vind ik zelf behoorlijk balen.

Wel gaf hij aan dat als ze tijdens het snijden een grote ontsteking tegenkomen ab wel geïndiceerd is. Wat is groot? Ik heb geen idee of dit het geval was. Wel viel het mij op dat de tweede kaakchirurg na het lezen van het verslag van de eerste behandeling tot driemaal vroeg of er echt geen ab was voorgeschreven? Toen ik nee zei gaf hij aan dat hij het dan direct zou gaan voorschrijven en dat ik zsm moest starten. Het kan zijn dat dit wel een misser is en we gaan hierover contact opnemen met een klachtenfunctionaris. Bedankt voor het mee denken.

Share This Page