Dames, mijn vriend heeft al bijna 2 jaar last van ademhalings problemen (extreem veel last).. hij loopt hiervoor bij een haptonomie achtig iets (weet zelf niet 100% wat dit inhoud) nu is mijn vriend vandaag bij de dokter geweest omdat hij sinds 2 weken constant moe is en om half 8 al na bed gaat maar dit niets helpt.. en constant hoofdpijn heeft.. zijn hart en ademhaling slaan heel vaak over.. de opdrachten die hij mee heeft gekregen werken nog niet echt super.. dokter basseerde dit inderdaad op de stress die hij onbedoeld heeft.. nu heeft hij vandaag de vrouw van de haptonomie gebeld en die heeft hem geadviseerd vaker langs te komen en evt naar een psych te gaan.. nu heb ik er 1 in hengelo gevonden die echt bezig is met stress sessies.. maar dit kost 85 euro per keer en hij betaald aan de haptonomie ookal 60 euro.. ik wil echt heel graag dat hij dit gaat doen.. maar wat vinden jullie van deze prijs? en wat zouden jullie doen? en is er iemand op dit forum die er misschien iets in herkent in zijn verhaal en ook bijv. haptonomie heeft gehad?
hoe is hij verzekerd, want je krijgt volgens mij de eerste 5 gesprekken vergoed.. met een eigen bijdrage van 20? euro.. ik zou dat eerst eens uitzoeken hoe het zit, misschien valt het dan nog mee met de kosten?
Hij is alleen basis verzekerd met een vrijwillig risico van 500 euro en 220 verplicht natuurlijk.. mij gaat t niet eens om die 85 euro ik denk dan weer zo van als t hem helpt heb je t ervoor over maar hij denkt zo niet.. helaas
Ik studeer psychologie toevallig maar wat ik eerst zou aanraden als hij niet zo graag naar een psycholoog gaat is een boek halen/kopen over RET (Rationele Emotieve Therapie); er zijn best goede zelfhulpboeken die oefeningen geven en ook duidelijk beschrijven. Die oefeningen leren je je eigen gedachten anders te interpreteren, midner catastrofaal zegmaar. Ik heb zelf last van faalangst en het helpt mij goed! Misschien een tip? Succes!
hij heeft momenteel een EFT boek.. is ook een zelfhulpstudie boek.. hij is hier momenteel mee bezig.. ik weet niet of jij dit ook kent?
Is hij al wel medisch gecheckt? Ik vind het nogal wat van de huisarts om deze klachten puur op stress te gooien. Ik weet wel dat je van stress aardig wat lichamelijke klachten kunt krijgen, maar het kan ook zijn dat ze ergens anders vandaan komen. Is hij erg stressy (buiten zijn ademhalingsklachten, want puur van de lichamelijke klachten kun je al erg gestressd raken)? Verder zou je vriend een vrijblijvende intake kunnen vragen bij de psycholoog. Gewoon om te kijken of het wat is voor hem. Eerstelijns psychologie wordt trouwens wel uit de basisverzekering vergoed.
De prijs die gevraagd wordt is marktconform. Dus niet heel gek. Verder zou ik ook echt medische klachten eerst uit laten sluiten