Nu het weer zo druilerig is, heb ik echt moeite om mn zoon van 3 jaar en 9 maanden te vermaken. Hij vindt fietsen erg leuk, maar met nat weer doe ik dit niet graag! Speeltuin en bos: te nat. Binnenspelen dus... maar wat?? Hij houdt niet van knutselen of kleuren. Puzzelen wel, maar de uitdaging is er een beetje vanaf. laatst een "moeilijke" puzzel gekocht, naar als het hem teveel moeite kost is de lol er alweer snel af! Met de autos; en zn treinen is eigenlijk het enige wat hem kan boeien ( en dvd's/ ipad, maar heb dat liever niet de hele dag ), maar aangezien zn kleine zusje alles sloopt kan dat alleen rustig op zn kamertje. maar daar wil hij ( logisch) ook niet de hele middag bivakkeren. cake bakken vindt ie leuk, maar kan dat ook niet 3x per week doen Iemand nog leuke tips?
Herken het een beetje, ik heb ook een zoon van die leeftijd en eentje van 19 maanden en dat zijn echte buiten kinderen, dus ik laat ze sowieso weer of geen weer elke dag wel in de tuin spelen. Verder vindt zoon koken leuk. Mij helpen dus met champignons snijden, uien pellen, knoflook pellen, boontjes schoonmaken, breken, dat soort dingen. En idd ook bakken, maar je kunt ook een keer broodjes bakken? Stempelen vindt hij leuk. Knippen en plakken ook. Spelletjes, zoals domino, lotto, Knappe Koppen, Bambino Loco? Met lego spelen?
Koken vindt hij minder interessant, het is vooral het "snoepen" wat ie leuk vindt aan een cake bakken , haha! maar broodjes bakken is ook wel een leuk idee zeg! Stempelen, ook ene leuk idee. Knippen en plakken vindt hij niet zo. Wat is knappe koppen???? bambino loco vindt hij ook leuk, maar hij is zn oude versie ontgroeid, voor Sinterklaas maar weer een uitdagendere gevraagd, maar daar zal hij even op moeten wachten... Hij heeft een tas met Megablocks ( nep lego), maar verder dan torens bouwen komt hij niet. Het is steeds vermaak voor een half uurtje zal ik maar zeggen... Maar bedankt voor de tips zo ver!
M. vermaakt zich tegenwoordig vaak door met van dat schilderstape een weg op de vloer/meubels te plakken en daar dan met zijn auto's mee te spelen. Treinbanen etc. werden ook altijd gesloopt door zijn zusje, maar hiermee gaat dat dus niet zo makkelijk. En verder hutten bouwen met allerlei lakens/kleden/lappen en wat wasknijpers! En ook kleien met zoutdeeg vind hij de laatste tijd erg leuk.
wat ene grappig idee van die schilderstape! Het zal wel een goeie oplossing zijn tegen slopende dreumes-zusjes! Weet niet of hij er al echt mee om kan gaan, gezien hij stickers ook nog altijd kriskras opplakt zonder enig beleid maar het is het proberen waard! ( krijg je geen lijmresten op je vloer??)
Hier gaat 't ook nog niet helemaal goed zonder hulp hoor . Meestal leg ik een helft van de baan en hij de andere helft, links en rechts van de weg zeg maar, zodat hij daartussen met zijn auto's kan rijden. Dan hoeft hij alleen maar mijn stuk te volgen en dat lukt 'm dan wel. Hij mag wel zelf kiezen waar de weg allemaal naartoe moet. En van lijmresten hebben we geen last, ik heb gewoon goedkoop schilderstape bij de action gehaald, ik kan me best voorstellen dat je met duurder/beter tape daar misschien wel last van hebt, maar ik trek het er zo af en dan is er niks meer te zien!
Knappe koppen is een spel. Zoontje vindt het altijd wel leuk om te spelen, al zijn sommige vragen wel makkelijk vind ik. Megablocks en duplo werd hier ook niet veel mee gedaan, maar toen haalde ik de oude lego van vriend van de zolder en daar is hij uren zoet mee. Hij kan nog niet alles zelf bouwen, maar vindt het gewoon leuk om er mee te rommelen, muurtjes te bouwen, etc. Moet wel zeggen dat zoon met de meeste activiteiten ook maar een half uur zoet is hoor. Ik merk wel nu broertje ouder wordt ze meer met elkaar gaan spelen en er minder gesloopt wordt door jongste. Inderdaad leuk idee van de tape. Zoon doet dat ooit met wc papier of plakband. Tja en op hele regenachtige dagen zit zoon ook wel wat meer op de Ipad, maar daar zitten ook wel hele leerzame spelletjes op... En mijn zoon gaat begin januari naar school, dus dan is er weer nieuw tijdverdrijf.
Oh en wat zoon ook leuk vindt is samen prentenboeken bekijken. Ik heb de Gele Ballon, Sinterklaas en Nederland van Charlotte Dematons. Maar jij zoekt denk ik ook activiteiten die hij helemaal alleen kan doen?
prentenboek van de gele ballon doen we altijd voor het slapen gaan Mmm, misschien is het ook wel "normaal" om maar een half uur zoet te kunnen zijn? hoewel hij met de ipad en met zn thomas de trein-baan echt wel "uren" zoet kan zijn. Ik zoek idd dingen wat hij zelf zou kunnen doen, maar ook wel samen hoor. Je kan hem niet blijer maken dan samen met Thomas de trein spelen, maar sorry... kan dat echt niet zo lang volhouden...ghihi... dan liever lezen of puzzelen. Zoon gaat in februari naar de basisschool, dan zal hij vast wel weer een hoop uitdaging vinden. maar tot die tijd...pffff....
Die laatste maanden voor school zijn sowieso een uitdaging voor zowel kind als moeder om de dagen door te komen Helemaal met dit flutweer, blegh! Ik zou in elk geval een dagdeel proberen om erop uit te gaan, al is het even een boodschap bij de winkel. En in de regen kan je ook leuk spelen Wat hier nog wel gewaardeerd wordt op een regenachtige dag is een tent in de kamer. Nou hebben wij een tentje van de hema, maar je kan ook dekens/dekbedden/lakens over de tafel gooien en dan heb je ook een tent/hut. Verder heb ik niet echt tips om binnen te doen, vind het zelf soms al lastig om wat te bedenken.. Enne, van wat langer tv kijken en/of met de ipad spelen wordt hij echt niet minder van. Hij gaat straks naar school, dan gaat het afkicken vanzelf
Voor Sinterklaas koop ik een bolderkar met huif, mijn dochters en ook mijn dag wordt een stuk eenvoudiger als we iig een uur per dag er lekker erop uitgaan (blaadjes zoeken en daar een plakwerk van maken, met vergrootglas paddenstoelen en beestjes bekijken), naar de geitjes etc. Verder twee ochtenden peuterzaal, veel bouwwerken van Duplo, lekker lang in bad, zo'n tentje met ballen, spelletjes idd Knappe Koppen (maar dat is denk ik iets te makkelijk voor een driejarige) en naar een binnenspeeltuin met vriendin die ook kids heeft. Ook wat langer boodschappen doen (en ergens op de koffie) helpt. Grootste rust hier geeft om al om half vijf met mijn oudste te eten. Minder gezellig voor papa maar het is efficiënt tijdverdrijf en er wordt meer en beter gegeten. Maar ook ik grijp ze af en toe terug op een dvd of ipad hoor. Soms moeten we het onszelf maar niet te moeilijk maken toch?
Hier speelt zoon ook het liefste samen met mama tjoeke tjoeke tjoek. Gelukkig begint kleine broer nu ook belangstelling te krijgen om met treintjes over de baan te rijden en spelen ze dus ook weleens samen. Totdat ze natuurlijk precies hetzelfde treintje willen en ruzie gaan maken Zoon verveelt zich gelukkig niet vaak. Maar ik ben ook niet zo moeilijk met de tv en de ipad. Geeft hem ook even een rustmomentje nu hij 's middags meestal niet meer slaapt.
Treinbanen en duplo maken we regelmatig op de grote tafel. Daar kan de jongste niet bij en dan kan T lekker spelen. Ook vindt hij rollenspelen heel erg leuk, maar dat is wel altijd samen met iemand. Ook is hij niet van knutselen, maar hij vindt verrekijkers maken wél erg leuk. Daar kan hij dan wel druk mee zijn. Of we maken een auto van papier of een politiepet. Alles wat hij dan wel leuk vindt daar wil hij wel voor knutselen.
Herkenbaar Gelukkig houdt mijn dochter wel van knutselen, dus dat doen we nu bijna dagelijks wel. Soms verzint ze zelf iets dat ze wil maken en momenteel doen we al een beetje met t thema Sinterklaas natuurlijk. Vandaag een pietje gemaakt van strijkkralen, daarna wilde ze uilen maken. En vervolgens heeft ze zelf nog een taart met kaarsjes van gemaakt Maar goed, daar heb jij weinig aan dus.. Ik heb de laatste weken wel ingesteld dat ze zich op dit soort dagen 1 uur (ze kan een beetje klokkijken) zelf moet vermaken. Maar hier geen last van slopende baby's. Dus dan zet ik allerlei speelgoed neer in de kamer en moet ze het zelf uitzoeken. Ze mag ook naar dr kamer. Maar dan staat ze meestal na 5 minuten, kast omgekeerd en helemaal omgekleed, alweer te roepen dat ze klaar is. Soms komen er hele fantasiespellen los. Alle poppen en knuffels in een kring, zelf slingers maken en een verjaardag naspelen. Ze houdt ook erg van verkleden. Van de zomer heb ik haar vaak geschminkt. Moet zeggen dat ik het de laatste tijd best goed vind gaan wat betreft vermaken. En dan veel afwisselen met tv en tablet.. Plus dagelijks 1x ff er op uit. Toch even fietsen, stukje wandelen of naar de winkel. Maar dat doen we eigenlijk altijd al. Het is altijd wel zo geweest dat ze zich snel verveelt/vervelende aandacht gaat trekken.. (en dan moeten we er ff uit).
Zoon wordt ook echt vervelend van binnen zitten. Helaas met een kleine dreumes die nog niet loopt vind ik het een hele onderneming om er met 2 op uit te gaan. Naar een speeltuin oid met droog weer is ook niet bepaald te doen met 1 dreumes die van alles wil maar nog niks kan en mn zoon dan, die als ik niet op let in de hoogste glijbaan is geklommen etc. Je moet er toch bij blijven Boodschappen doen idem: Een kleine boodschap doe ik nog wel als tijdverdrijf, maar als ik echt wat nodig heb is dat geen doen met 2 in de kar. Maar goed, wel een hoop leuks tegen gekomen via dit topic. Hut maken met dekens zal hij wel leuk vinden! Ons hema tentje was na 3x spelen al helemaal gescheurd en ingezakt dus dat zal ik niet meer zo snel aanschaffen Schilderstape was goed bevallen hier! Zoonlief en ik hebben een autowedstrijd gespeeld op een "kronkelweg", erg succesvol! En zusje heeft het niet kunnen slopen! Helaas heeft onze zoon niks met verkleden ( sterker nog; hij kan zichzelf nog steeds niet helemaal aankleden, maar goed, da's weer een andere frustratie, haha). Dus ook niet met knutselen. moet bekennen dat ie soms wel langer dan een uur achter de ipad zit hoor... Maar heb dan liever spelletjes dan youtube filmpjes van Thomas de trein... Hij denkt daar anders over... oja, rollenspellen spelen vindt hij ook geweldig, maar daar heeft hij mij voor nodig... Gelukkig "doet" zn zusje steeds vaker mee. Die vindt alles best. Helaas ook vaak "ruzie" als zij hetzelfde wil als hij of andersom.
Mijn zoon kleedt zich ook nog niet helemaal aan hoor (hier ook frustratie). Maar rollenspellen doen het goed. F is vaak een boef en anders een knuffel en daar kan hij helemaal in op gaan. Maar ja, F begrijpt het natuurlijk niet en dan is het ook niet altijd meer gezellig. Wij gaan elke dag naar buiten. Mijn jongens worden anders vervelend en ik dan ook.
Hier wel wat herkenbaarheden. Ons zoontje gaat eind maart naast school. Per dag verschilt het hoe hij zichzelf vermaakt. Speelt voornamelijk met auto's, treinen , puzzels, spelletje "Kleurentorentje" kleien, vervenHet is wel een kind dat ook graag buiten speelt maar we gaan nu weer een tijd in dat dat steeds moeilijker wordt. Probeer ook dingen te ondernemen nu dat nog makkelijk kan zonder school. Alleen moet ook weer rekening houden met zijn zusje van 7mnd die nog veel slaapt en met voedingen etc. Laatst naar dierentuin geweest. Wat ook keer leuk is is tuincentrum bij vissen en konijnen kijken + nu leuke kerst dingen In wintertijd kijkt hij ook iets meer tv. Normaal gemiddeld halfuur in de winter 1 à1,5 uur verspreid. Op de wii speelt hij ook weleens kwartier daarna is hij t meestal alweer zat. oja stickerboekjes ook erg favoriet hier