Onze dochter is zo'n week of 6 geleden gevallen op school. Flinke schaafwond welke mooi in z'n geheel dicht is gegaan. Gelukkig is ze netjes van de korst afgebleven. Nu blijft de oppervlakte rood en toen ik bij de huisarts was en ook dit even ter sprake bracht, zei hij dat het lang duurt maar dat het een oppervlakkige schaafwond is welke uiteindelijk wel weg zal trekken. Hij zegt dat ik de natuur wel een handje mag helpen door wat te smeren. Advies in de winkel; calendulan litteken vsm. Ik ben dinsdag begonnen met smeren. Woensdag mocht ze op de foto en hebben ze wat make up aangebracht en de volgende dag zag ik wat kleine bloedstipjes. Zou dat aan de make up liggen? Of heb ik de verkeerde zalf? Doorgaan met calendulan? Wie weet raad? Het is in haar gezicht en dat maakt het vervelend. Reacties zijn erg welkom!
Mijn dochter heeft op precies dezelfde plek zo'n grote wond gehad. Ik heb er niks op gesmeerd, heeft maanden geduurd maar inmiddels zie je er niks meer van. Zou er zelf niks opsmeren. Je hebt vast goed advies gekregen voor de crème, maar eigenlijk niet nodig.
Tja, ik weet het niet. Misschien dat de make up wat irriteert? Lijkt me niet dat het aan de calendula ligt. Zelf gebruik ik voor zulk soort dingen vaak nestosyl.
Onze zoon valt met enig regelmaat. Vrijwel altijd een schaafplek met blauwe bult. Gebruik dan van vsm eerste hulp zalf bij schaafwonden en blauwe plekken. Super spul. Mijn zoontje noemt het wonderzalf😄
Is er ook make up op die roze plek gesmeerd? Zou ik niet meer doen want de huid is nu heel kwetsbaar en dun. Ik heb goede ervaringen met Calendula crème maar toevallig heeft onze 11 jarige zoon nu ook zo een plek onder zijn oog door een harde val op het schoolplein begin januari. Ik smeer nu dokter Staudt littekencreme met spf 30 erin en ik zie nu al resultaat. Minder vurig en de huid wordt rustiger. Is best prijzig maar het is fijn in gebruik.Je moet die plek ook goed beschermen tegen de zon omdat die snel verbrand.Bij onze zoon was her wel echt een tweede graads schaafwond en daarom smeer ik nu littekencreme. Hier heeft mijn oudste dochter ook al vaak schaafwonden in het gezicht gehad en die zijn altijd zonder problemen verdwenen maar de ene huid is de ander niet. Die Staudt littekencreme is echt een aanrader. Je kunt via internet bestellen en de huid is direct tegen de zon beschermd.
Mijn jongste is vorig jaar tegen de tafelpunt gevallen, flinke snee net boven haar wenkbrauw. Geplakt en volgens de HA had het smeren van creme geen enkele zin, hooguit om de huid soepel te houden, maar dat mocht dan dus ook met de goedkoopste lanettecreme ofzo. We zijn nu een jaar verder en het litteken is zo goed als weg. Alleen als je het weet zie je het. Heb er nooit wat opgesmeerd.
Ik heb er ook tijdens de wond niks opgesmeerd. Daarna ontstond een (hele dikke) korst en die is er vanzelf afgevallen. Al die tijd niks gesmeerd maar als een arts zegt, hou het maar soepel met crème ..: tja, toch maar geprobeerd. Die make up was ik ook geen voorstander van. Het was een fotoshoot voor kleding merk en voor die mensen logisch dat ze er wat opsmeerde maar ik dacht daarna ook ; shit! Dat soepel houden met crème lijkt me op zich niet verkeerd. Maar ik lees hier dat zo'n wond dus lang kan duren...
Als het maar niet zo rood blijft! Een litteken kleurt met de huid mee maar dit is door de roodheid echt opvallend...
Maar dit is geen litteken, dit gaat met de tijd gewoon weg. Die creme kan vast geen kwaad, is ook nog eens plantaardig. Je moet niet "bang" zijn dat het blijft, kan alleen lang duren.
Dat een litteken rood is in dit stadium is alleen maar positief. Het is een zgn onrijp litteken. Een litteken heeft pas na 2 jaar zijn definitieve vorm. Bij onze zoon kan het soms ook heel vurig zien maar ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk weer netjes zal worden.
calendulazalf an dich kan geen kwaad. Wij gebruiken het ongeveer voor alles. Maar onze zalf is dan ook vet + gevijzelde goudsbloemen. En niet nog 300 andere toevoegingen van de fabrikant.
Nou precies dat dacht ik ook!!: geen litteken. Weet niet hoe het dan wel heet. Heb idd voor iets plantaardigs gekozen omdat ik niet goed wist wat het precies is. Nu heet het wel littekencreme....
Je hebt een aantal varianten maar wij hebben littekencrème. En ik twijfelde al of dit een litteken is. Zou niet weten hoe het dan wel heet. Dit is het resultaat na een hele flinke korst en ook in de winkel spraken ze van een litteken....
@inkie: hier is elke zomervakantie vanalles voor de jeugd... 1 van de dingen die je kunt doen is het maken van heksenzalf. Erg leuk Kindertjes moeten dan zelf de bloemetjes vijzelen.. Gesmolten vet erbij.. En Natuurlijk in een leuk potje. Goed schudden en af laten koelen.. Overigens.. Misschien is het meer "voorkom een litteken crème"? Als het litteken er eenmaal zit kun je het tenslotte niet meer wegsmeren. Ik Denk dat het rode inderdaad wel weer wegtrekt. Een huidherstellend smeersel dat niet afsluit.. Zal alleennpositief helpen zou ik dan denken. Ik gebruik voor dat soort gevallen ook rustig bepanthen bijvoorbeeld.
Geen zorgen! Dit is geen litteken en over een half jaar zie je er waarschijnlijk noppes meer van. Lekker smeren is altijd goed als de huid dicht is. Ik heb dat met littekencreme (ja zo heet het dan inderdaad weer wel) van Biodermal gedaan. Heel diepe rode wonden zijn uiteindelijk niet meer zichtbaar.
Calendulan gebruik je NIET op een open schaafwond! Calendulan emulsie dient niet te worden gebruikt bij kinderen jonger dan 2 jaar en mag alleen op de intacte huid worden gebruikt. Het beste is om schaafwonden bij kleine kinderen schoon te maken met een gaasje met warm water en aan de lucht laten drogen. Je zou er nu wel Nestosyl op kunnen smeren. Maar ik ben voorstander van het zelfhelende vermogen van de kinderhuid.
De wond is al weken dicht. Nooit iets op gesmeerd. Deze week voor het eerst mee begonnen. Maar huid is dus al weken hersteld en dicht. Helemaal zelf geheeld, dikke korst erop die er zelf is afgevallen en dit zat er onder. Weken niks op gesmeerd maar nu net mee begonnen
Oh ok! Het lijken wel puistjes van een vettige creme of uitslag van make-up op een dunne huid? Ik zou er echt even niks opsmeren.