Hoi, Ik zit in dubio. Het zit zo mijn zoontje van 3,5 jaar heeft al een tijdje pijn aan zn plassertje en ik ben hier al een paar keer voor bij de huisarts geweest maar hij stuurt me elke keer naar huis dat het niks is, maar wel dat hij een nauw voorhuidje heeft. Nu begint mijn zoontje weer elke keer te roepen dat hij pijn heeft aan zn plassertje. Ik denk ook dat dit de reden is dat hij nog steeds niet zindelijk is omdat hij steeds auw heeft. Ook heeft hij steeds minder plasluiers, eigenlijk alleen maar s'ochtends een echt plasluier verder over de hele dag bijna niks. Ik denk dat dit komt omdat hij dus auw heeft en bijna niet durft te plassen. Ik twijfel nu dus of ik weer naar de huisarts moet gaan, maar ben dus bang dat ik weer zo naar huis word gestuurd. Wat raden jullie mij aan? Groetjes, Miranda
Ik zou wel gaan en een verwijzing naar de kinderarts eisen. Simpel als dat. Als de ha zelf al aangeeft dat hij een nauw voorhuidje heeft, dan snapt hij toch zelf ook waar de au vandaan komt? Jongetje krijgen stijve piemeltjes, ook als ze moeten plassen wordt hij iets stijver. En als dat voorhuidje nauw is doet dat dan dus pijn.
ik zou echt wel bellen bedoel hij moet zindelijk na school tenminste hier en dat gaat hem niet worden als hij door de pijn niet wilt plassen logische toch gewoon bellen en eisen dat er goed na gekeken word
Ik zou idd nog een keer bellen en als de ha niks wil doen een verwijzing naar de ka vragen. Manneke zegt toch niet voor niks dat hij pijn heeft... Snap soms de artsen niet hoor
Heb zojuist gebeld en een afspraak gemaakt voor komende vrijdag, als ze me dan weer zonder iets naar huis sturen ga ik inderdaad maar een doorverwijzing vragen voor de ka. Vind eht zo zielig voor het mannetje.
hier ook gehad met de oudste dan moet je even naar de uroloog hier krijg je hormoonzalf die je 3 weken smeert 2x daags weekends rust hierbij rekt de voorhuid losser hij was wel voor zijn derde droog maar ballonplaste, zodat de laatste styraal in de broek kwam erg vervelend, de voorhuid is nog nauw maar geen pijn meer vanaf 5 jaar weer kijken
Over de voorhuid en behandeling van een vernauwde voorhuid Dr. K.P.J. Delaere Uroloog Atrium Medisch Centrum te Heerlen De meeste pasgeborenen (tot 96%) hebben een niet terug te schuiven voorhuid (ook preputium genoemd). Dit is in feite een volkomen normale of fysiologische situatie voor pasgeborenen. Op de leeftijd van 3 jaar is nog slechts bij 10% van de jongetjes de voorhuid te nauw waardoor deze nog steeds niet terug te schuiven is en de eikel dus niet kan ontbloot worden. Op volwassen leeftijd blijkt nog slechts 1% van de mannen niet in staat de voorhuid over de eikel terug te trekken. Hier kunnen we echt spreken over een afwijking die 'fimosis' genoemd wordt. Fimosis De voorhuid bedekt de eikel of de glans van de penis. Tot aan de leeftijd van 4 of 5 jaar is de voorhuid soms vernauwd of kleeft hij aan de eikel waardoor het 'velletje' niet kan terug getrokken worden zodat de eikel geheel vrij komt. Dit is op zich nog niet afwijkend bij kleine jongetjes en behandeling is dan ook niet nodig. Op die jongere leeftijd heeft het geen zin stelselmatig te proberen de voorhuid terug te schuiven. Meestal wordt de voorhuid met de jaren vanzelf wijder en losser. Pas vanaf de leeftijd van 5 jaar mag een te nauwe voorhuid als een afwijking beschouwd worden. Dan spreken we van een echte 'fimosis'. Deze afwijking kan leiden tot ontsteking waarbij de voorhuid opzwelt en rood wordt en soms kan er wat pus gevormd worden tussen de voorhud en de glans van de penis. Dit kan erg pijnlijk zijn. Indien zich regelmatig ontstekingen voordoen is het soms noodzakelijk om reeds voor de leeftijd van 5 jaar tot behandeling over te gaan. De behandeling zal dan soms noodgedwongen bestaan uit een besnijdenis of circumcisie (het volledig wegnemen van de voorhuid). Behandeling Tot aan de leeftijd van 4 tot 5 jaar is een fimosis een vrij normaal verschijnsel. Pas daarna kan behandeling noodzakelijk zijn. Er zijn meerdere soorten behandeling. Circumcisie of het compleet verwijderen van de voorhuid is de meest radicale behandeling. In sommige culturen zoals bij joden of bij moslims is de besnijdenis een ritueel of religieus gebeuren. Ook bij primitieve volkeren in Afrika geschiedt de circumcisie of besnijdenis als een ritueel bij de overgang van jongeling naar volwassen man. Amerikanen propageren de circumcisie na de geboorte om hygi�nische redenen en ter preventie van eventuele urineweginfecties of zelfs peniskanker. Daar treedt nu echter enige kentering is. Men neigt er nu toch naar de voorhuid te behouden. In Europa wordt aan de voorhuid een soort seksuele functie toegeschreven; men probeert ervan te genieten en zal het dagelijks mobiliseren of terugschuiven. Partiële en totale circumcisie Sommige kinderen of volwassenen verkiezen de totale circumcisie. Anderen willen koste wat kost de voorhuid bewaren. Dan kan een gedeeltelijke circumcisie uitkomst bieden,waarbij alleen het binnenblad van de voorhuid en de te nauwe ring worden verwijderd. Van het achtergebleven buitenblad wordt een nieuwe voorhuid gecontrueerd waardoor de glans alsnog bijna volledig bedekt wordt. Een andere oplossing vormt de voorhuidplastiek waarbij door middel van een plastische ingreep (dubbele Z-plastiek) de voorhuid wordt verwijd en de eikel bedekt blijft. Deze voorhuidsparende operaties kunnen in bepaalde gevallen toch tot een onbevredigend resultaat aanleiding geven. Door littekenvorming treedt soms een nieuwe vernauwing op waardoor alsnog de eikel niet volledig ontbloot kan worden. Of soms is slechts een klein deel van de eikel bedekt en lijkt het erop of een totale besnijdenis heeft plaats gevonden. Sommige urologen weigeren een voorhuidsparende ingreep uit te voeren uit vrees voor tegenvallende cosmetische of functionele resultaten. Conservatieve behandeling: lokale applicatie van een steroïd crème Tegenwoordig kunnen jongetjes met een fimosis behandeld worden met een cortico-steroïd crème (clobetasol of Dermovate crème 0.05%). Deze zalf wordt tweemaal daags aangebracht op het vernauwde deel van de voorhuid gedurende 1 maand. Na 2 weken vanaf het begin van de behandeling mag de voorhuid voorzichtig dagelijks worden teruggeschoven of een poging daartoe worden ondernomen. Het resultaat wordt na 4 weken beoordeeld. Bij gedeeltelijke verbetering kan de behandeling nog enkele weken worden voortgezet, eventueel nu eenmaal daags aanbrengen van de zalf. Door de steroïd crème wordt de voorhuid iets dunner en soepeler. In de literatuur wordt een succespercentage aangegeven van 70 tot 90%. Er treden geen locale noch systemische bijwerkingen op. Het is nog niet geheel duidelijk of deze nieuwere behandeling met clobetasol crème ook bij volwassen mannen dezelfde gunstige resultaten oplevert als bij jongens. Ons advies De lokale toepassing van Dermovate crème is een zeer goede alternatieve therapie van fimosis. Wij gaan pas over tot partiële of totale circumcisie nadat eerst een poging met crème is ondernomen.
Dank je wel fokje voor je bericht. Ik ga er vanuit dat mijn zoontje ook een zalfje krijgt en hoop dat het daardoor beter zal gaan. Met jou zoontje gaat het nu goed? Groetjes