School Roomskhatoliek, christelijk, katholiek....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Brigit, 27 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Ik weet het niet meer;)
    Wij gaan binnenkort verhuizen en nu op zoek naar een nieuwe school voor onze dochter.
    er zijn genoeg scholen in de buurt maar welke moeten we kiezen!!? :D
    Openbare school willen we iig niet.
    Nu zie ik een roomskatholiek en katholieke school? Heel erg misschien maar wat is het verschil? En een christelijke school.
    Wij zelf zijn niet gelovig maar wel in opvoeding mee gekregen. Het is goed dat onze dochter over geloof leert kennen zodat ze later zelf kan kiezen wat ze wil, maar ze hoeft niet ook weer niet op een school waar dat het belangrijkste is dus hele dag bidden ed.
    Ik heb het idee dat het op een christelijk school heel veel in het teken van god staat? Tenminste ik kwam op een site en dat was zo'n beetje het enige dat er stond en ergens in 1 regeltje stond dat ze ook nog les gaven ;)
    Die word het dus niet.
    Echt ongelooflijk hoeveel verschillende scholen er zijn! Hoe kun je nou kiezen :D

Welke school zit jullie kind op en wat vind je er fijn aan?

2. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Hier zit dochter op een christelijke school. Niet echt zelf voor gekozen, zat op een openbare, maar hb getest en daar ging het niet. Dus toen voor hb onderwijs gekozen en die zat bij een christelijke school in.

We merken niet super veel van het geloof. Ze bidden voor het eten (overblijven) en hebben elke dag, dagafsluiting (weet niet precies hoe dat gaat trouwens). Verder vind ik de sfeer op school erg goed. Alles is veel beter geregeld dan op de openbare school, maar dat kan ook aan de school liggen. De christelijke school is wel wat ouderwetser, wat ik wel prettig vind eigenlijk.

3. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Iedere school is anders en gaat anders met het geloof om. Ik werk en mijn dochter zit op een katholieke school. Wij dragen niet uit wat de paus zegt maar gaan wel in op de verhalen uit de bijbel. Dan vooral die horen bij de feesten. Je kunt (denk ik) het beste de scholen bezoeken en sfeer proeven en vragen hoe zij met het geloof omgaan. Het kan een school met allen maar rokjes zijn en zwaar gelovig maar ook een school waar de normen en waarden uit het geloof komen en dat de feesten gevierd worden. Je voelt vrij snel aan of het bij je past of niet. Heel veel succes met het kiezen.

4. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik zou gaan kijken op de scholen en daar ook wat vragen erover stellen. Dan krijg je vanzelf een beeld bij het geloof-gedeelte en ook meteen kun je de sfeer proeven en kijken of het bij jullie past!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Rooms-katholiek en katholiek is hetzelfde. Christelijke scholen zijn vaak vanuit een protestante achtergrond, maar ook daarin weer heel veel verschillen.
    De manier waarop scholen er inhoud aan geven, kan wel heel erg verschillen.
    We hebben hier in de wijk een katholieke school, die daar echter helemaal niets mee doet: is gewoon een openbare school die ooit blijkbaar katholiek is geweest.
    Ik heb zelf op een gereformeerde en een christelijke school gezeten. Die laatste deed wel iets aan de feestdagen en er werd wel voorgelezen uit kinderbijbels soms, (maar sommige verhalen wilden de juffen ook niet voorlezen, omdat ze zelf niet geloofden dat dat echt gebeurd was).
    De gereformeerde school was meer orthodox: we kregen er echt ook bijbelonderwijs, leerden psalmen, met kerst en pasen vieringen in de kerk...
    Kortom: het verschilt per school :)

Ik zou dus even een schoolgids aanvragen en/of bellen en de scholen vragen wat zij doen aan hun geloofs-achtergrond.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Waarom geen openbaar onderwijs als ik vragen mag?
    Als je wilt dat je kind echt kan kiezen straks dan lijkt het me belangrijk dat een kind leert over alles wat er 'te koop' is.
    Waarom denken mensen aktijd dat er op een openbare school geen aandacht aan geloven wordt besteed?
    Op een openbare school krijgen de kinderen HVO of GVO, bij de laatste wordt aandacht besteed aan alle geloven.
    Op een pc school wordt voornamelijk aandacht besteed aan de geloofsovertuiging vanuit de protestantse hoek. Op een katholieke school idem dito.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou gewoon vragen bij die scholen hoe ze het geloof in het onderwijs verwerken. Dat verschilt zo per school..

8. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Rooms-Katholieke en Protestantse scholen zijn overigens beide christelijke scholen. Rooms-Katholiek wordt vaak afgekort tot katholiek, komt dus op hetzelfde neer.
    protestants christelijke scholen worden ook wel christelijke school genoemd, maar dat hoeft niet perse zo te zijn. In feite is een katholieke school ook een christelijke school.

Gewoon even een kijkje gaan nemen!
    Valt op papier niet veel over te zeggen!

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Tja... Iets meekrijgen van geloof/geloven is iets anders dan elke dag verplicht bidden voor het eten en bij het afsluiten van de dag. Mijn ervaring met protestant christelijke basisscholen (terwijl ik van oorsprong Katholiek ben ;)) is dat die over het algemeen toch wat strenger "in de leer" zijn dan de katholieke scholen. Ik zou dus gewoon gaan kijken, maar vooral ook vragen wat ze zoal doen aan geloof.
    Ik snap wel dat het je aan het twijfelen maakt. Als ik zelf kijk naar het aanbod hier in de buurt.... De keuze is enorm, dat wordt wat over een paar jaar :).

10. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Dit. Om deze reden hebben wij juist voor openbaar onderwijs gekozen.

11. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Onze kids gaan naar een katholieke school. Ik had liever een openbare school gehad, maar voor mijn oudste is een klas van 32 leerlingen iets teveel van het goede en dus uitgeweken naar een kleinere school.
    Ik merk er weinig van. Mijn tweede begon laatst een liedje te zingen over of de deur naar je hart nog op slot zit. Toen dacht ik: oh ja, katholiek onderwijs! ;)

Ik vind het belangrijker dat ze leren respect voor elkaar te hebben dan dat ze alles meekrijgen van het geloof. Dat ze leren dat iedereen recht van bestaan heeft!
    Die bredere oriëntatie zorgen we zelf wel voor dat ze die krijgen. Niet dat ik er veel vanaf weet, maar vroeger op mijn zeer christelijke basisschool werd ook al verder gekeken dan de bijbel alleen.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik heb zelf op een katholieke basisschool en middelbare school gezeten. Op de middelbare school kwamen alle geloven aan bod bij Levensbeschouwing. Eigenlijk merkte we weinig van het Katholieke...

Op de basisschool iets meer. Inderdaad wel bidden in de ochtend. Maar per klas en juf werd daar net wat anders mee omgegaan. Verder werden de (mooie :p ) verhalen uit de bijbel verteld. Altijd leuk, zeker als de pastoor kwam, die kon zo leuk vertellen :) .
    Verder werden de feesten gevierd.

En nu zitten onze kinderen dus ook op een katholieke school. Ik merk er zelf weinig van, maar ze blijken dus wel te bidden voor het eten (continuerooster) . Soms heb ik eerder zoiets van: Ze mogen wel nét iets meer aan het geloof doen :p .
    Mijn ervaring is (ook met man en vrienden) dat christelijke scholen vaak meer bezig zijn met het geloof dan Katholieke scholen.

13. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43

Oh ja, die verhalen uit de kinderbijbel. Die vond ik nog mooier dan de voorleesboeken :). Bijna magisch... Er gebeuren best hele leuke en spannende dingen in de bijbel. ;)

14. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier net zo.... ik vind ook dat je hele kleine kinderen niet met zulke zware onderwerpen moet overladen... wat ik toch bij sommige scholen flink het idee krijg...
    al is zeker niet elke school hetzelfde. heb op een christelijke gezeten. Daar werd gelukkig weinig aan gedaan, maar ken ook andere scholen die wel een beetje té fanatiek zijn, zoals de gereformeerde scholen...

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hierom gaat Aiden ook naar een openbare school.
    Mijn vriend is niet gelovig. Ik ben Nederlands Hervormd (al ga ik nooit naar de kerk trouwens).

16. Islah

Islah Niet meer actief

Niet altijd toch? Ik heb een nicht die 'katholiek' is; niet rooms-katholiek maar vrij katholiek.

Ik zou dus gewoon navragen of ze met katholiek ook daadwerkelijk RK bedoelen, of VK.
    Hier in de buurt zitten ook 2 christelijke scholen (1 PC, 1 RK) en daar doen ze amper iets aan het geloof zover ik heb begrepen. Alleen een gebed aan het begin van de dag waar niemand aan mee hoeft te doen.

17. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik wilde per se een school waar aan godsdienst werd gedaan, maar welke vorm maakte me niet uit en niet te overheersend. Basiskennis zeg maar, zodat ze later zelf kunnen kiezen. Uiteindelijk is het een katholieke school geworden, maar er wordt ook aandacht besteed aan de islam wat ik heel belangrijk vind. Het is ondertussen toch al een aardig onderdeel van Nederland en met kennis kweek je begrip.
    Er wordt niet gebeden enzo, maar vooral veel verteld en verhalen gelezen.

18. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

Wij zijn helemaal niet gelovig, maar onze kinderen zitten beide op dezelfde christelijke school (psz en groep2). Hebben we bewust voor gekozen, geen openbare school. Ze bidden iedere dag voor het eten, zingen een liedje bij aanvang en einde vd dag. Hebben een weekopening met een verhaal uit de bijbel. Beide hebben ze ook een eigen bijbel, kinder en peuter. Onze oudste is heel gevoelig en daarom vonden we deze school heel erg bij hem passen. Ook is hij heel snel en heel leergierig en daar geven ze extra aandacht aan. Op de openbare scholen die dichtbij staan is dat gewoon wat minder. Hij heeft er heel erg veel aan. Geldt ook voor de jongste, die is meer opstandig en door de verhalen en liedjes wordt hij rustiger.

19. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!! :)
    Ik heb bij alle scholen een afspraak gemaakt en ga gewoon kijken, als het niet goed voelt valt het gelijk af.
    Ben benieuwd welke het gaat worden :D

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Er zijn idd wel gemeentes/parochies die zich los hebben gemaakt van de rooms-katholieke kerk en een eigen invulling geven aan wat de bijbel leert. Die noemen zich regelmatig dan nog wel iets met katholiek, maar hebben doorgaans weinig binding meer met het katholieke.
    Maar doorgaans -en zeker qua scholen- worden de termen gewoon door elkaar gebruikt en wisselt het per school weer of er echt nog niets aan gedaan wordt. Zul je dus echt na moeten vragen, want aan de naam/term die ze gebruiken, kun je dat niet afleiden :)

Deel Deze Pagina