passende straf (5 jaar en tafel expres onder de viltstift)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tuc, Jan 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben laaiend..voor de 4e keer in korte tijd de tafel onder de viltstift...en expres, want ik zit in dezelfde kamer. Ze was niet boos oid, maar vond het gewoon grappig, ze moet er ook om lachen. Heb haar nu op de gang gezet en ben eigenlijk van plan om dr te laten zitten tot dr vader thuis is (18.00 uur).

Of geven jullie maar een passende straf, want ik ben hier helemaal klaar mee.

2. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Kan je het nog wel weer schoon krijgen dan?

Ik zou haar op z'n minst daar mee laten helpen, ook al haalt het niks uit. Hoewel ik geen ervaring heb met drakenstreken van kinderen van die leeftijd, zou ik neigen naar een week (of langer?) niet meer tekenen/kleuren ofzo... Maar geen idee of dat "goed/passend" is.
    Zo lang op de gang laten zitten zou ik in elk geval niet doen denk ik.

3. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter (bijna 5) heeft dit ook gedaan, ik heb haar eerst op de gang gezet, hier is 5 minuten echt genoeg anders draait ze helemaal door, ze moest helpen met schoonmaken en ik heb de kleuren een week weg gezet.

Ze heeft het (nog) niet weer gedaan.

4. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

Oct 29, 2013
    1,046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kids van die leeftijd hebben nog geen volledig tijdsbesef dus tot 1800 daar staan maakt geen indruk. Wat hier wel indruk maakt is helpen schoonmaken/opruimen.

5. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Ja, laten schoonmaken. Een uur op de gang is wel erg lang voor zo'n hummel. Daar snapt ze niks van.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Het gaat er niet meer af:(....

maar ik vind dit voor een 5 jarige echt onacceptabel gedrag...met 2 jaar is het denk zonder besef, met 3 en 4 jaar kan een gekke uitspating een keer gebeuren, maar met 5 jaar??

7. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Hier gaan de stiften dan de vuilnisbak in. Ik zou er dan wel bij zeggen, dat als ze groter is, ze het dan nog eens mag proberen.

8. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Idd stiften weg, en haar de potloden geven. Blijkbaar nog niet oud genoeg voor. ;)

9. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ik zou haar zeker laten schoonmaken. En dan zelf niks doen. Ze zal op een gegeven moment merken dat het er niet meer af wil. En op het moment dat ze dat merkt, zou ik haar toch nog even blijven aansporen om door te poetsen, zodat het echt tot haar doordringt wat de gevolgen van haar actie zijn.

Zodra je ziet dat ze echt voelt dat dit niet kon, met haar het gesprek aangaan en met haar bespreken welke consequentie eraan zit, wanneer ze dit weer doet. Ook haar zelf aan papa laten vertellen.

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Met onze jongste ook gehad toen ze wat kleiner was. Eerst op de trap gezet, toen helpen met schoonmaken maar dat deed haar niks want schoonmaken vindt ze leuk.
    Ik heb haar gezegd dat als het nog eens zou gebeuren ik de stiften zou weg leggen en ze weer potloden zou krijgen omdat ze blijkbaar nog niet groot genoeg was. De dag erna weer stift op de tafel en heb de potloden zelfde ritueel, trap, schoonmaken maar daarna mocht ze de stiften opruimen en heeft ze een doosje potloden gekregen. Dt kon ze niet waarderen en heeft het daarna nooit meer gedaan.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit inderdaad. Gewoon in de vuilnisbak waar ze bijstaat (en ze er eventueel als ze slaapt weer uitvissen ;) ) maar voorlopig niet meer kleuren met viltstiften.

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    De komende 2 weken kreeg ze van mij geen viltstift meer in haar handen.

En uiteraard mag ze de boel zelf opkuisen (met jouw toezicht).

13. tuc

tuc Niet meer actief

Nou heb idd jullie advies gevolgd en de stiften weggezet..haar reactie: o maar ik heb toch nog wel potloden??

Grr vraag mij af of dit de gewenste uitwerking heeft;) misschien de eerstvolgende keer als ze dr stiften ineens nodig heeft.

14. linda26

linda26 Bekend lid

Dec 11, 2007
    760
    0
    16
    Kijk even waar je jouw kind het beste mee hebt. Hier werkt bv goed, niet op de ipad spelen, geen tv kijken of deze week niet afspreken. En dat gewoon afspreken de eerste keer dat ze weer gaat kleuren, dan is ze gewaarschuwd.

15. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik zou idd ook iets kiezen dat je kind niet doet en dat mag dan een week lang niet. Als ze veel alternatieven voor de stiften heeft, denk ik inderdaad ook niet dat het veel indruk gaat maken. Hopelijk heeft ze haar lesje toch geleerd, want hier zou ik ook echt niet blij van worden...

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,912
    3,935
    113
    Straf moet een relatie hebben met de 'overtreding', dus straffen als op haar kamer laten zitten of een week geen tv kijken helpen niet mi.

Ik zou haar laten (helpen met) schoonmaken en voorlopig niet kleuren... Na een tijdje onder 'streng toezicht' en als ze heeft laten zien dat ze 'het' weer kan, dan weer de kans geven.

17. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe

Hier sluit ik mij bij aan.

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik had de stiften in de kliko gegooid met de opmerking 'blijkbaar ben je er nog te klein voor' en haar laten helpen met schoonmaken.

Hier mogen de kinderen alleen aan tafel tekenen/schilderen/stiften/knutselen als ze eerst een knutselkleed op tafel leggen..... Ligt bij hun spullen en ze weten inmiddels dat er echt niet zonder aan tafel gefreubeld gaat worden, dus gelukkig nooit gedoe (moet wel bekennen dat ik dit doe sinds dochter de vorige tafel met een pen bewerkt heeft hoor ;):))

19. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind de meeste van de aangedragen straffen echt te zwaar en ongepast.

Ik vraag me gewoon af waarom een kind dat doet. Heb je dat gevraagd Tuc? Als het erom moet lachen, dan lacht het wsl ook om de straf. Straf is ook aandacht.

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik vind de straffen echt niet te zwaar (vind sowieso dat hier men vaak veel te soft is maar goed)

Ik had de stiften voor dr neus weggegooid en ook zeker geen alternatief geboden. Voorlopig helemaal geen gekleur! Zelf een doekje in de handen en als t na een week weer goed gaat samen afspraken maken en duidelijk zijn dat het onacceptabel is!

Je kind hoeft niet heel je huis te slopen en dan nog een aai over de bol na te krijgen hoor!

Share This Page