Kindjes steeds van tafel...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lilo77, 23 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    De titel zegt het al....onze twee kindjes ( van 2 en 3,5 jaar) klimmen tijdens het eten uit de kinderstoel en gaan vervolgens dus niet eten! Dit gebeurt al na een paar happen. Belonen/straffen/waarschuwen/negeren helpt alemaal niet. Wie hekent dit en heeft wellicht tips?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Heb je geen tuigjes bij de kinderstoel?

E anders gewoon consequent terugzetten..

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Straffen en consequent blijven. En er voor zorgen dat ze niet uit de stoel kunnen komen?

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Willen jullie dat ze aan tafel zitten? Dan dus consequent terugzetten.

Dwingen om te eten. Tja. Kan dat?

5. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Klimmen uit de kinderstoel? knap hoor mijn dochtertje komt er echt niet uit (Ikea stoel).
    Wel had ze een tijdje iedere avond na 2 happen dat ze niet meer wilde eten, was hier heel eenvoudig niet willen eten prima dan ga je maar naar je kamer, nou dat wilde ze niet dus ging ze weer eten.....dit heeft soms wel 4x tijdens het eten geduurd en dat een aantal weken lang maar nu eet ze keurig.
    Geen gezeur aan tafel. maar ze wil ook alles proeven en vindt bijna alles lekker van een radijsje tot champignons (ik vindt het zelf toch smerig).

6. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    Ja wel tuigjes, maar die maken ze zelf los....
    En wat betreft teugzetten, hebben we ook menigmaal gedaan maar dat eindigt dan in gejank en geschreeuw en laten we ze toch van tafel. Ik kan me voorstellen dat jullie denken; WIE IS ER EIGENLIJK DE BAAS??? Ik wil gewoon rust tijdens het eten en dat ze aan tafel blijven zitten

7. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Dat was hier ook hoor schreeuwen/gillen!!! niet normaal,....maarja pech dan wij zijn de baas.
    Wij hebben een aantal weken onrustig gegeten maar hebben nu alle rust ze blijft ook zitten tot we alle 3 uitgegeten zijn.
    Het is even doorzetten....moeilijk dat wel maar het werpt wel zijn vruchten af na een tijdje.

Wij eten ook weleens als ze op bed ligt.
    Als ze namelijk uit het kdv komt en rond 17.45 uur thuis komt heeft ze z´n honger dat we haar dan alvast eten geven en als ze op bed ligt dan eten wij.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja jij zit er naast...

En alsjij gewoon lekker rustig en bovenal aan tafel wil eten...
    Zul je nu even door de zure appel heen moeten bijten.

Dat ze met z'n 2en zijn maakt dat vast niet eenvoudiger en gezelliger... Maar uiteindelijk werkt het wel.
    En op die leeftijd kun je er ook consequenties aan verbinden.
    Bijv als je nog 1x van tafel gaat, dan ga je naar bed en eten wij daarna verder.
    Zal je ook wel een keer moeten uitvoeren waarschijnlijk.. Ze zijn nu gewend dat je het uiteindelijk toch toe staat...

Wellicht kun je er aan het begin van de eerstvolgende maaltijd eens een serieus gesprekje aan te wijden.
    In de trant dat jullie het helemaal niet gezellig en leuk vinden als steeds iedereen van tafel wegloopt en dat je dus samen met papa hebt afgesproken dat iedereen die van tafel gaat bijv op de trap kan gaan zitten wachten tot de rest ook klaar is met eten.
    Een duidelijke grens, duidelijk uitgelegd en bovendien duidelijk een nieuwe fase waarin jullie het anders gaan doen.

En dan consequent blijven en ze vooral herinneren aan de gevolgen EN indien nodig ze uitvoeren.

9. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Misschien helpt het om een klok/wekker op tafel te zetten en een bepaalde tijd te markeren (bijvoorbeeld met stickertjes ofzo)?
    Dus op die manier bijvoorbeeld 10 min. markeren en zeggen dat ze van tafel mogen als de grote wijzer op "het hondje -of welke sticker dan maar ook" staat?
    Op die manier geef je ze nog een beetje "vrijheid" en kun je misschien langzaam maar zeker de tijd "oprekken".

10. Amethist

Amethist Niet meer actief

Rust tijdens het eten? Seriously...dat krijg je natuurlijk niet door maar toe te geven, want dan gaan ze natuurlijk alleen maar vaker van tafel als ze daar zin in hebben. Consequent blijven zal echt het enige zijn dat werkt. En misschien niet meer hopen op een rustige avondmaaltijd...dat is denk ik redelijk onmogelijk met 2 kleine kinderen ;).

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Misschien ze juist op een grote stoel laten zitten, ze lijken mij in elk geval vrij oud om vastgesnoerd in een kinderstoel te laten zitten. Verder ben ik daar vrij makkelijk in. Willen ze niet aan tafel eten, dan niet, gaan ze er maar af, maar dan krijgen ze dus geen eten. Is hier bij de oudste twee misschien twee keer gebeurd en daarna gingen ze wel aan tafel zitten hoor. En hoe lang moeten ze blijven zitten dan? Tot drie jaar mogen ze van mij van tafel als ze klaar zin met eten, Daarna Moeten ze wachten tot iedereen klaar is.

12. Saskia78

Hmm even als kleine opsteker voor TS.. Wij hebben van kleins af gezegd... Zitten tot iedereen klaar is.
    Niet bij een uitgebreid 3-gangen diner of uitgebreid natafelen..
    Maar een gewone avondmaaltijd duurt hier echt geen half uur en dat gaat prima.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja met 2 en 3,5 zou je toch redelijk rustig moeten kunnen eten? Hier lukt het soms omdat de jongste ook zelf eet.

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Tja, als je dan toch steeds toegeeft na een paar keer dan blijven ze proberen natuurlijk... Wordt gewoon een spelletje en heeft niks meer met eten te maken!
    Blijf consequent... Als je wil dat ze aan tafel blijven dan moet je gewoon stug volhouden en vooral niet toegeven! Dat kost je dan misschien een paar avonden maar dan heb je er wel profijt van...
    Rustig eten kun je de komende jaren waarschijnlijk nog vergeten!

Hier moet ze ook gewoon blijven zitten tot iedereen klaar is.
    Dan maar huilen en schreeuwen, jammer dan!
    Het volgende station is dan naar bed...

15. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier ook zo gedaan.

Inmiddels vraagt mn zoon of hij van tafel af mag of hij vraagt netjes of pappa en mamma klaar zijn met eten.
    Zoja, dan mag hij er vanaf. Hij zit al zeker langer dan een jaar niet meer in de gordel.

Stiekem probeert ie nog wel eens van tafel af te gaan door te vragen of hij bij mij op schoot mag zitten. Dat vind ik ook goed, als hij maar aan tafel zit :D

Rust tijdens het eten hoeft niet. Er mag gepraat, gezongen en gelachen worden. Graag zelfs.

16. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier mogen ze pas van tafel als iedereen klaar is. Toen ze die leeftijd van 2 en 3 hadden mochten ze een boekje lezen aan tafel, als ze klaar waren. Zo bleven ze aan tafel zitten en konden wij rustig verder eten.

17. Saskia78

Die truc kennen wij ook ja..
    Soms mag dat wel en soms heb ik geen zin.

Wij hebben d'r eigen van kleins af aan niet in de gordel gehad.
    Die ikeakinderstoel heeft een gordeltje dat ze al vanaf heel klein kon open maken en dan is het nut er ook wel vanaf.
    Erbij blijven dus :)

18. knap

knap Niet meer actief

Kinderstoel is hier pas geleden naar de kelder gegaan. Ze klom ook uit nu ziet ze of aan de grote tafel of met een stoeltje aan de kleine tafel. Eet voor haar wat makkelijker.

Ben nooit streng geweest om aan tafel te blijven zitten wij zitten dus overal tijdens het eten grote tafel kleine.

Maar ik geef toe ideaal is het niet,. Maar soms pak ik de pannen en dek de tafel dat is speciaal dan blijft ze van zelf wel zitten is weer eens wat nieuws. Ik weet het zooitje ongeregeld hihi. Nee hoor mijn oudste zit gewoon netjes aan tafel als ik vind dat het moet. En dat gaat met de jongste ook ook van zelf. Ben denk te makkelijk in bepaalde opzichten. Maar voor mij werkt dat het beste. Je kunt ook consequent zijn op je eigen manier. Heb ik gemerkt werkt voor mij het handigste.

19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier moet ze ook (bijna) altijd aan tafel blijven tot iedereen klaar is. Uitzonderingen zijn het lange eten zoals gourmetten bijvoorbeeld. Wel mag ze de toetjes pakken als iedereen klaar is met het warme eten. En natuurlijk zijn er periodes dat ze niet wil blijven zitten, maar na een paar keer waarschuwen moet ze dan naar de trap, al komt dat bijna nooit voor.
    Ze zit gewoon op een normale stoel, meestal op haar knieën. Haar kinderstoel heb ik al een hele tijd geleden verkocht. Bij de kinderstoel heb ik de riempjes nooit gebruikt, in het begin wel, maar juist dan bleef ze niet stil zitten. Daar zijn we dus snel mee opgehouden.

Zoals veel mensen al aangegeven hebben denk ik ook dat jullie moeten beslissen wat je wil, wel of niet blijven zitten. Dit dan ook tegen je kinderen zeggen en waarschijnlijk even doorbijten, ze zullen zeker gaan testen. Maar als je bijvoorbeeld uit eten gaat heb je er wel profijt van.

20. Saskia78

@knap: tja.. Dat viel mij al eerder op.. Dat wij een stuk strenger zijn dan jij.
    Maar jouw huis, jouw kind enzo... En daar maakt ieder z'n eigen keuzes in.

TS wil dat d'r kids aan tafel zitten... Bij voorkeur zonder de boel bij elkaar te gillen. Tja.. Dan moet je dat doen :)
    Het KAN namelijk best.
    Alleen nu weten ze dat als ze maar hard genoeg gillen ze toch van tafel mogen... Tja dat is dan wel een zure appel waar je even doorheen moet.

Deel Deze Pagina