Vooraf uitleggen dat oma dood zal/kan gaan, of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door moniponi, 20 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 moniponi, 20 aug 2013
    Laatst bewerkt: 20 aug 2013
    Mijn sm is al een tijd erg ziek. Nu ook weer met complicaties in het zh, misschien mag/kan ze nog weer naar huis en heeft ze nog tijd van leven, maar dat is wel onduidelijk.

Ik twijfel nou zo of ik het meisje nog vooraf moet uitleggen dat oma iets heeft waaraan ze dood zal/kan gaan.

Ik ben bang dat als ze ineens achteraf hoort dat oma al dood is, ze geen zh, ziekte, of pijn meer zal vertrouwen.

Maar als ik nu al vertel dat oma dood kan gaan, gaat ze natuurlijk de volgende keer aan oma vragen of ze nog niet dood is ofzo :):(

We zien oma niet zo heel vaak, ze wonen ver weg, dus de kans is best groot dat als oma ineens overlijdt, ze haar alweer een paar weekjes terug voor het laatst gezien heeft.

Ik weet dat er boekjes zijn over kanker, voor kinderen. Zijn die geschikt voor onze situatie? (Ze heeft idd kanker.)

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou wel vertellen dat oma ziek is, dat ziet ze tenslotte ook wel. Of ik zou vertellen dat ze dood kan gaan, in dit stadium nog niet denk ik, het is nog te onzeker allemaal, je weet niet hoelang ze nog te leven heeft. Pas als het heel snel gaat zou ik het zeggen en voorbereiden met boekjes denk ik.
    Heel veel sterkte.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om te zeggen dat oma ziek is. Naar aanleiding van hoe ze reageert er evt iets meer over uitleggen, maar als dat niet zo is zou ik er verder ook niet op in gaan. Is natuurlijk heel moeilijk te bevatten voor een kind dat een persoon mogelijk binnen zeer korte tijd zal overlijden, maar bijv ook zomaar langer kan leven. Want wat is dan kort en wat niet.. Zou wat mij betreft te vaag zijn om over uit te wijden.

Sterkte trouwens!

4. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik zou ook gewoon vertellen dat oma ziek is. Als de tijd er is dat ze echt op sterven ligt zou ik pas uitleggendat ze nu echt wel dood gaat. Dan heeft ze nog een dag of misschien twee om erover na te denken. Dat is lang genoeg hoor.

5. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor de reacties.

Ik snap jullie punt. Ik denk zelf eigenlijk dat we door het overlijden verrast zullen worden, weet niet waarom. Of dat "hoop" ik misschien ook wel (voor oma en voor ons). Daarom mijn twijfel misschien.

Maar het is ook niet te doen om dochter misschien wel maandenlang op te zadelen met het idee dat oma dood kan gaan.

Ga wel vast kijken of die boekjes wat zijn om alvast in huis te hebben. Iemand tips?

6. Venne

Venne Actief lid

14 feb 2013
    464
    59
    28
    NULL
    Zuiden van het land
    Het verhaal hoeft natuurlijk niet identiek aan jullie situatie te zijn. Soms kunnen kinderen, afhankelijk van hun leeftijd, deze relatie zelf wel leggen. Ook gaan kinderen vaak anders om met de dood dan volwassenen.
    Voorbeeld boeken zijn: Lieve oma pluis (van Nijntje) en Kikker en vogel (van max velthuijs).
    Sterkte!

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah, dank je, ik had de titels niet meer paraat. Ga zeker even kijken!

8. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ik heb van de peuterspeelzaal 'Lieve oma Pluis' te leen gekregen. Erg mooi verwoord en duidelijk voor een kind (toen ik het de eerste keer las toen opa V. dood was, moest ik zelf het hardst huilen :)). Oma is dood gegaan, mensen zijn verdrietig, afscheid nemen.

Je kan het beste gewoon zeggen dat oma doodgaat, dat hebben wij ook gedaan bij opa V. Bij hen heeft het nog niet de lading die het bij ons heeft maar het is toch goed ze te leren over ziekte en dood, afscheid nemen. En wat geeft het als ze vraagt of oma nog niet dood is.. ze moet het nog allemaal leren. Niemand die het haar kwalijk kan nemen :)

O ja, ik heb geleerd van het ziekbed van opa V. (had ook kanker): kinderen zien niet of iemand er goed of slecht uitziet, dat onderscheid kunnen ze niet maken. Dus je hoeft er op die leeftijd nog niet rekening mee te houden dat ze een slechte herinnering aan iemand heeft. Oma = oma!

Sterkte in ieder geval in deze moeilijke tijd!

9. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor je ervaring en tips!

Maar je bedoelt neem ik aan wel als het echt aflopend is, als het sterven begonnen is, hoe zeg ik dat :) Hier is dat dus heel lastig, oma heeft veel uitzaaiingen die voor grote problemen zorgen, het is bijna een wonder (in onze ogen) dat ze er nog is, maar het is toch steeds officieel niet "levensbedreigend" wat er gebeurt. (Ze is natuurlijk wel "opgegeven").

10. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Bij ons was het ook dat opa ziek was en dood zou gaan maar we wisten niet hoe lang het allemaal zou duren.
    We hebben in eerste instantie alleen gezegd dat opa ziek was. Pas toen het echt aflopend was, hebben we gezegd dat opa dood zou gaan.
    Gelukkig begrijpen zulke jonge kinderen de lading nog niet echt. We hebben het tijdens het avondeten verteld. Alexandra zei: 'dan zal ik hem heel erg gaan missen' en keek even bedroefd. En daarna ging ze weer lekker door met eten. Frederique zei alleen 'dood? oh-oh'.
    (dit speelde 4 maanden geleden, Alexandra was toen 3 jaar en 5 maanden en Frederique net nog geen 2 jaar)

Toen we zeiden dat opa dood zou gaan, hebben we er ook bij verteld dat pappa en mamma daarom verdrietig zijn. Dan konden ze begrijpen dat ons verdriet niet aan hen gekoppeld is.

11. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    En hebben de kinderen opa daarna nog levend gezien? Hoe ging dat?

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Mijn sm is heel plotseling overleden toen Quincy 2 maanden was. In de huiskamer hebben we een lijst met heel veel foto's, daar zit ook een foto bij van m met Quincy. Vooral de afgelopen maanden vraagt ze waarom oma dood is gegaan. Ik heb haar uitgelegd dat ze heel erg ziek was en toen dood is gegaan (ze had een hersenbloeding). Quincy vind het nog steeds niet 'eng' om ziek te zijn ofzo. Ik ben er heel erg eerlijk in, maak het niet mooier dan het is.
    Quincy haar overgrootopa is ruim 88 jaar. Ze vraagt ook wel eens of hij dood gaat omdat hij oud is. Ik zeg dan ook eerlijk tegen haar dat hij nu gezond is, maar dat hele oude mensen soms sneller dood gaan als ze ziek worden dan jongere mensen. Zeg er dan wel bij dat ik denk dat opa nog véél ouder wordt omdat hij goed eet en gezond is.

Misschien gaat het wat ver, maar ze vraagt er echt om. Ik denk dat je het dus wel met je kindje kan bespreken, maar het wel per kindje anders is.

13. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ja hoor. Eerst kon hij nog nauwelijks iets maar de kleinkinderen was hij gek op. Dus we gingen op bezoek, de kinderen spelen en herrie maken terwijl opa duidelijk zichtbaar achteruit ging.
    De laatste dagen van opa lag hij doodziek op bed. Hij was nauwelijks nog bij kennis. De meiden hebben hem toen nog een kus gegeven en een tekening bij zijn voeteneinde gezet. Twee dagen voor zijn dood raakte hij in een soort van comateuze slaap, toen hebben we besloten dat het genoeg was, de meiden hebben hem toen niet meer levend gezien.

Daarna lag hij opgebaard bij oma in huis. Ik ben toen met Alexandra naar hem toe gegaan (hij lag in een apart kamertje) en we zijn bij hem gaan zitten (was voor mij ook nieuw!). Verteld dat opa nu dood was en dat hij over een paar dagen gecremeerd zou worden. We zijn net zo lang bij hem blijven zitten tot ze het zelf genoeg vond, daarna vond ze het zelf niet meer nodig om opa te zien. Ze had op deze manier goed afscheid kunnen nemen, opa was nu dood.

We hebben steeds gezegd hoe het was en geen eufemismes gebruikt.

14. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je. Neem jullie ervaringen zeker mee! Heftig hoor, allemaal :( Jullie allemaal nog sterkte met het verwerken en verdriet.

En ga gauw zien of ik een van die boekjes kan halen.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zag teouwens in de bieb ook een kinderboekje over kanker.
    Niet aan gedacht om naar de titel te kijken verder.. Maar moet er nu ineens aan denken :)

Als je lid bent van de bieb... Kun je vaak online boeken opzoeken en evt bestellen.

16. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, zijn we alleen (nog) niet, omdat de bieb hier ineens dicht was toen ik erheen ging om lid te worden :( En nu wachten we nog op de nieuwe die open zou gaan op een nieuwe plek, echt zo vreemd. Maar goed, geen excuus natuurlijk.

Mocht je de naam nog te binnen schieten, let me know.

17. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kikker en Nijntje gaan allebei over dieren/mensen die al dood zijn :( Als iemand nog een tip heeft van een boekje over een grootouder - liefst oma - die ernstig ziek is en dood gaat... graag!

18. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Wij hebben onze dochter alleen verteld dat oma erg ziek is en niet beter kan worden.
    Ze is vooral op het laatst en de dag voor oma stierf nog bij oma geweest voor haar was het `oma ligt in bed is ziek`
    Wij hebben haar nooit verteld dat ze doodging......alleen dat oma er niet meer is en heel hoog bij de wolken is (mijn dochtertje zei toen `met het vliegtuig`). We hebben het woord dood wel een keer gebruikt maar daar begrijpt mijn dochtertje nog niets van, ze reageerde alleen maar oma is bij de wolken.

Als je sm overleden is dan heeft de uitvaartverzorger wel een boekje over de dood voor kleine kinderen maar vindt mijn dochtertje er nog te jong voor.

Mijn moeder is afgelopen Juni overleden aan maagkanker met uitzaaing naar alvleesklier waar zich een tumor had genesteld. Op het laatst was het ziekenhuis in en ziekenhuis uit (vocht in buik, nieren/lever die moeizaam werkte), mijn moeder heeft toen voor euthenasie gekozen ze had teveel pijn en doordat ze zo mager was deden de plakpijnstillers pijn en de pijnstilling werkte ook niet meer.

Ik heb wel het boekje van Nijntje gekocht waarin oma pluis dood is. hier komt ze afentoe mee aan en dan lezen we het voor maar of ze het nu helemaal begrijpt geen idee.

19. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    boekje over kanker heb ik ook gezien tja wordt over cellen gepraat etc denk dat mijn dochtertje toch liever uit een ander boekje voorgelezen wilt worden.....vindt het meer iets voor 7 a 8 jarige.

20. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okee, dank je.

Verschrikkelijk hoe je moeder is gegaan :( Sterkte alsnog!

Meisje hier had het vandaag nog zo luchtig over een dood vliegje in haar badje. Ik grijp zoiets gewoon een keer aan om over doodgaan te praten denk ik, als we een vlieg vinden die gewoon is doodgegaan.

De ultieme boekentip mag nog altijd natuurlijk.

Deel Deze Pagina