oppas

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door ramoontjuh82, 1 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Mijn schoonmoeder past op onze zoon. Nu heb ik een aantal dagen doorgekregen dat ze niet kan oppassen. Het zijn 8 dagen in de maand september. Ze zien me op mijn werk al weer aankomen dat ik 8 dagen vrij moet vragen omdat zij niet kan oppassen. Nu is mijn moeder 1 x in de week vrij en ze heeft wel geprobeerd om het zoveel mogelijk op de dagen te plannen dat mijn moeder vrij is. Ik had mijn moeder gebeld en die werd een beetje boos omdat ze die dag vrij is zodat ze even een dag voor haar zelf heeft en dingen kan doen die ze moet doen. DAt ze een keer moet oppassen vind ze niet erg maar het wordt haar als het ware opgelegd door mijn schoonmoeder. Ik ben ook wel een beetje boos omdat ze me op mijn werk al weer aan zien komen.
    Hoe denken jullie hier over.
    Vinden jullie het terecht dat ik hier niet zo blij mee ben en dat mijn moeder zo reageert.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Ligt er een beetje aan wat je met je schoonmoeder hebt afgesproken en de reden waarom ze niet kan. En betalen jullie je schoonmoeder ervoor?

3. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    HIer past mijn schoonmoeder ook op. En zoveel weken in het jaar is zij ook weg op vakantie. Sja, dat is nou eenmaal zo. Mijn schoonmoeder wordt niet betaald (we nemen ze eens per jaar mee naar CP).

Maar goed, dat was al van tevoren zo afgesproken, dus ik weet niet welke afspraken jij met je schoonmoeder had.

4. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Ze hebben in mei en juni ook al 2 of 3 weken vakantie gehad dat weet ik niet meer. WE betalen haar er niet voor want dat wilde ze niet en dat doe ik ook niet want ik moet alles zelf mee nemen. Ze heeft niks in huis voor ons mannetje ja een bedje dat wel maar luiers en dat soort dingen moeten we zelf mee nemen.
    Ik bedoel zij wilde graag oppassen. Ik ben deze week niet aan het werk en nu kan ze woensdag niet oppassen en maandagmorgen alleen maar en dan moet ik dat nu nog doorgeven dat is voor mij ook heel krap dag.

5. Savannah85

Savannah85 Actief lid

14 aug 2010
    143
    0
    0
    Utrecht
    Als ze het zo laat doorgeeft is het wel een beetje onhandig naar mijn mening.
    Maar verder vind ik, het is je schoonmoeder, ook zij heeft een "leven"denk ik?! Ik vind het niet raar als ze soms wat dagen niet kan.
    Maar, natuurlijk moet dit wel op tijd verteld worden zodat jij vrij of een andere oppas kan regelen.

Liefs,
    Savannah

6. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Dat vind ik ook wel en als ze een keer niet kan is het ook geen ramp. Ik heb zelf ook altijd opgepast en ik zei het soms wel een maand van te voren dat ik niet kon. Ik heb een nul uren contract dus ze kunnen zo tegen mij zeggen van we hebben je niet meer nodig omdat ik steeds vrij moet vragen. Maar goed ze wilde zelf oppassen dus kan ze maar niet al zeggen dat ze niet kan dan had ze het niet moeten zeggen vind ik. Ik baal er gewoon van dat het zo kort dag is dat ik moet zeggen dat ik dan niet kan.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ savannah: naja, soms wat dagen... Ik vind 8 dagen in 1 maand wel erg veel hoor! Zeker als ze even terug al vakantie heeft gehad. Feit blijft dat ze zich hieraan heeft gebonden en TS afhankelijk van haar is. Dan had ze zich niet als vaste oppas moeten aanbieden.

@ TS: ik vind het redelijk van jou dat je hiervan baalt. Ik zou een gesprek met haar aangaan en haar een keuze stellen: of je moet meer van haar op aan kunnen of je gaat naar het KDV (of een gastouder). Je hoeft het niet verwijtend te brengen, maar leg haar gewoon uit dat dit erg onhandig voor jou is en je meer zekerheid nodig hebt. Even goede vrienden...

8. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Ik ben idd afhankelijk van haar. Ik wil het er ook zeker met haar over hebben want dit kan zo niet. Ik bedoel van mijn werk moet niet op het spel te komen staan.

9. tulip

tulip Niet meer actief

wij hebben het probleem gehad met mn schoonouders, die wilden telkens weekendjes en weken weg (werken allebei niet meer) en dat zou ons ook vreselijk veel vrije dagen kosten, dus die dag gaat ze met mij mee naar het kdv. Dan dus niet oppassen.

10. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik vind eerlijk gezegd dat je geen eisen kunt stellen aan je gratis oppas. Ik neem aan dat ze haar eigen leven heeft en je mag blij zijn met het feit dat ze regelmatig gratis op jullie kind past.
    Veel mensen hebben die luxe niet!

Schrijf je kind dan in bij een kinderdagverblijf. Dan kan hij (bijna) altijd terecht en op sommige kinderdagverblijven zijn de luiers ook nog inbegrepen.... pfffff

11. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    We hebben gevraagd of ze er wat voor wilde hebben en dat wilde ze niet dus dat is haar keuze geweest. ik vind wel dat ik op haar moet kunnen bouwen wat betreft oppas. Zij wilde het graag dus wij vinden wel dat ze beschikbaar moet zijn. Het is echt niet zo dat ze geen dagen vrij mag ik bedoel als het niet anders dan is het niet anders maar het moet niet zo zijn dat ik straks geen werk meer heb omdat ik nooit geen oppas heb. Een gastouder kan voor ons niet uit ivm dat ik soms maar weinig uur werk in de week. Ze zegt zelf dat het zonde is om daar een gastouder voor te nemen.

12. tulip

tulip Niet meer actief

Ik vind wel dat als een gratis oppas iets belooft dat je je daar dan aanhoudt. Mijn schoonouders zeiden zelf op te willen passen. Tja, dan vind ik dat je ook beschikbaar moet zijn en niet te pas en te onpas kan zeggen dat het niet uitkomt. Aan een "regelmatige" oppas heb je niks, dan moeten ze zeggen dat het niet uitkomt.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Inderdaad! Ik begrijp niet dat mensen dat niet inzien. Het gaat er niet om dat schoonmoeder verplicht is op te passen, maar dat ze ooit heeft aangegeven een vaste dag (of meerdere dagen zelfs?) te willen oppassen en zij er dus rekening mee dient te houden dat TS daarvan afhankelijk is. Als dat een probleem voor haar is, had ze zich dat moeten bedenken. Dus dan maar niet meer oppassen en op zoek naar een KDV/gastouder.

14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    op zich mee eens maar dat ts schrijft dat ze alles aan luiers e.d. mee moet geven klinkt mij een beetje vreemd in de oren. Je hoeft toch verder niets te betalen.
    Als ze aangeeft 8 dagen van die maand niet beschikbaar te zijn blijven er toch nog veel dagen over.
    Het gaat toch niet om een vaste dag die ze afzegt.

Een flexibele oppas vinden is best lastig. Als je een gastouder , die je wel moet betalen en ook luiers mee moet geven, vindt zal die ook niet 5 dagen per week beschikbaar zijn en gastouders gaan op vakantie en niet alleen twee weken per jaar.

Misschien is het handig om aan te geven dat je bijv 1 dag per week niet kan werken en dat je schoonmoeder die dag sowieso altijd vrij heeft.
    En anders toch een gastouder zoeken.

15. ramoontjuh82

ramoontjuh82 Actief lid

8 okt 2008
    406
    1
    18
    Het gaat mij er om dat ze het zo kort van te voren door geeft. Het is wel de oma en een oma heeft na mijn idee toch wel spulletjes in huis voor hun kleinkind als ik andere oma's hoor tenminste wel.
    Ze heeft laatst zelf gezegd ik hoop niet dat je er door in de problemen komt dat ik een keer een dag niet kan. Toen heb ik ook gezegd dat het een keer gebeurd maakt niet uit en tuurlijk hebben zij ook recht op vakantie en zo. Zij heeft het aangeboden om op te passen en dan vind ik dat ze daar zoveel mogelijk rekening mee moet houden. Ik ben zelf gastouder geweest en ik weet hoe vervelend het voor ouders kan zijn om dan vervanging te regelen als je vaste oppas niet kan.

Deel Deze Pagina