Klopt. En zoon zou dolgraag dat profiel doen. Past helemaal bij hem. Maar op het vmbo hebben ze minimaal geschiedenis gehad (en waarom? Er valt zoveel te leren van geschiedenis) en daardoor kan hij niet naar de havo. Dan ligt hij gigantisch achter op de rest
Weet ik, die van mij doet c&m. Geen idee wat het verschil is tussen cultuur profielkeuzevak en maatschappelijk profielkeuzevak trouwens. Hier is maatschappijwetenschappen sowieso verplicht. Daarnaast nog glf en kunst. Tis geen beta zeg maar
Dochter zit nu in de derde havo en ik ben dus nog helemaal nieuw in deze materie maar hier een linkje waar de keuzevakken in staan. https://www.slo.nl/sectoren/havo-vwo/profielen/
Hier is het anders: naast Nederlands Engels en geschiedenis is ook maw verplicht en Duits of Frans. Daarnaast mag je 2 vakken vrij kiezen, bij haar dus glf en kunst. Dit is haar 4e jaar in de bovenbouw en daar is niets aan veranderd. Op andere scholen moet je bijvoorbeeld verplicht kiezen tussen aardrijkskunde en economie. Die link zegt me niet zo veel want scholen kunnen deels zelf bepalen wat ze aanbieden dus...
Die gesprekken moeten we nog hebben (op school ). Ben ook heel benieuwd wat dochter wil , want de vakken die ze leuk vind en die haar goed af gaan zijn de vakken waarbij ze met haar handen en fantasie kan werken (tekenen, handvaardigheid, muziek etc) Wiskunde vind ze wisselend moeilijk en makkelijk (ligt net aan welk hoofdstuk) Nederlands is bij haar matig en met Engels is ze juist heel sterk. De proefjes bij natuur en scheikunde vind ze leuk, de theorie is wat pittiger. Ze wil uiteindelijk patissier worden. Dus zal ze eerst 3 jaar de opleiding brood en banket moeten volgen en dan kan ze nog 1 jaar door en kan ze patissier worden. In principe kan ze die opleiding brood en banket in als ze een overgangsbewijs heeft van havo 3 naar havo 4. Dat heb ik haar niet verteld, vind 14 jaar wel heel jong om naar het mbo te gaan voor die opleiding. Ze is trouwens vandaag wadlopen. Heeft meegenomen 4 broodjes ei. 5 knoppers (koekjes) een doos milka stengels met chocolade, 6 discodipkoeken. 8 pakjes knijpfruit en 6 pakjes drinken. Denk dat mijn puber de ogen groter heeft dan haar maag . Ze mogen in de bus niet eten of drinken en er zijn 2 pauzes om te eten. Dag duurt van 8:30 uur tot 20 uur. En ze heeft 3 handdoeken, schone onderkleding en bovenkleding , een regenjas en een gewone jas, sokken en schoenen en een hele grote handdoek om zich onder/in te kunnen omkleden zonder dat anderen dat zien bij zich. Voor zover wij konden zien was ze de enige met 2 overvolle tassen. Maar goed zij moet er mee lopen wij niet.
Wel heel gaaf. Man heeft dat 2 weken terug gedaan met een hoop schippers. Vrouwen mochten helaas niet mee (al kon ik dat toch niet geregeld krijgen in mijn agenda, te veel op te weinig tijd). Man heeft het op zn lijst gezet voor "als de kinderen oud genoeg zijn"
Helaas vond dochter het 3 x niets. Is 4 x weggezakt tot ver boven de knieën. Leraar en de man van het wadlopen moesten haar er aan de armen uittrekken ( wat geen fijn gevoel was) . En ze is 1x voorover gevallen. Alles zat eronder en geen gelegenheid om je te wassen ( er was een vijver waar je wel in mocht om je te wassen maar dochter wilde niet in haar ondergoed staan met 100 anderen dus mobieltjes om zich heen) Dat haar telefoon, bij het instappen van de bus kapot is gevallen ( ding geeft alleen nog gekleurde strepen) heeft natuurlijk ook niet meegeholpen.
ja ze was ook intens verdrietig, vorig jaar gekocht ( 209 euro) na lang sparen. Dus oma en wij hebben haar geld gegeven voor een nieuwe (wel nog een schadeclaim bij de reisverzekering in gediend maar daar verwacht ik niet veel van)
Ah dan is het helemaal zuur. Lief dat oma ook mee betaald aan de nieuwe telefoon. Jammer dat het wadlopen zo’n vervelende ervaring is geweest, het is volgens mij echt leuk om te doen. Hoeveel eten nam ze mee terug?
Slim. Had zoon vorig schooljaar ook. Ging superrelaxed de laatste proefwerkweek in. Helaas nu minder goed begonnen. Ondanks hard werken staat hij al voor 4 vakken zwaar onvoldoende. Niet door niet hard genoeg werken. Dat maakt het extra zuur. Waar het wel door komt hebben we de vinger nog niet achter kunnen leggen.
Hier nog geen cijfers, maar deze week de eerste toetsen en hij doet letterlijk niks en zegt dat ie er niks van snapt, dus ben bang dat het hier dezelfde kant op gaat. Helaas. Zeker als ze wel hard werken is dat heel erg zuur!!
Heel dubbel allemaal e. Bij ons oudste was de school en het systeem van lesgeven ( ze kregen coaching en instructies ipv echte les) het probleem. Waar zijn smartshool vorig jaar gevuld was met rood en oranje heeft hij nu maar 25 groene en blauwe resultaten en 2 gele. Hij krijgt op deze school veel meer toetsen en het feit dat hij nu ook echt les krijgt, zorgt ervoor dat hij al wat in de les aan bod komt, ook gewoon onthouden word. Onze middelste zit nog in de school, waar vorig jaar de oudste zat en dat is exact hetzelfde aan het worden, die mag volgend jaar ook veranderen van school. Voor onze zoon maakt het schoolsysteem echt een enorm verschil. Op de duur zou je gaan twijfelen aan hun kunnen. Allesinds is onze oudste ook veel gemotiveerder nu om voor school te werken. Vorig jaar deed hij vaak echt zijn best en lukt het totaal niet, nu kan hij zichzelf bewijzen ipv steeds een slecht resultaat te hebben.
Het is ook heel lastig idd. En helpt ook niet dat zijn mentor hem echt niet ligt. Vanaf dag 1 in de brugklas mag hij haar al niet En die heeft nu opdracht gegeven om de tijd bij te houden die hij aan huiswerk/leerwerk besteed. En dat moet minimaal 12 uur zijn. En door ons ondertekend Lekker motiverend om er bij voorbaat vanuit te gaan dat hij niet genoeg heeft gedaan . Dat ga ik nog wel met haar bespreken. En tegen hem heb ik gezegd dat we dat toch wel tekenen, en dat ik echt wel zie dat hij zijn best doet. Naja... eerst maar een weekje relaxen. En vast leren voor de toetsen na de vakantie
Dat vind ik ook wel bijzonder, minimaal 12 uur? Alsof de mogelijkheid om te leren in tijd uit te drukken is? Hier wordt juist gezegd dat meer dan 45 minuten tot een uur per dag wel erg lang is. Hier overigens ook wat minder vetrouwen qua school en onderwijs. Veel lesuitval en van de 4vwo klas van vorig zijn van de 24 leerlingen 18 blijven zitten.
Ook weer zo een gezellig iets. Dat werkt toch ook alleen maar als ze ook echt meewillen en gemotiveerd zijn e. Hadden wij dat vorig jaar gehad, dan was het hier iedere dag feest geweest en geen gezellig.
Idd. En als het dan nog de oorzaak was dat hij zijn huiswerk niet doet, dan had ze een punt. Maar aan de werkhouding ligt het niet. Hij heeft gewoon moeite met uit het hoofd leren. En de pech dat dat bij een paar vakken wel echt nodig is. En ik heb het idee dat hij soms de opdracht niet goed leest, waardoor het antwoord fout is. Dyslexie en een enorm verschil tussen geheugen/werkgeheugen (rond de 80 iq punten) en verbanden leggen/begrijpen (tegen 130 iq punten) ( het heeft een term, maar die ben ik vergeten) Geen excuus om het dan maar te laten zitten. Maar wel een reden om te onderzoeken hoe de stof wel blijft hangen.