Oh zó herkenbaar! Je zag ook gewoon totaal geen angst hè? Hier ook regelmatig weg geglipt, s’nachts door bossen gefietst , met vreemde mannen mee gegaan en dronken gezwommen in de zee. Bizar dat het allemaal goed gegaan is maar juist daarom weet ik wel waar pubers toe in staat zijn Maar ik denk dat mijn ouders dat ook gewoon wisten knap dat ze mij zo vrij konden laten..
Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal speelt maar wij hebben ook het nodige te stellen gehad met onze zoon ( is nu bijna 20 jaar en is best goedgekomen hoor Laat die jongen lekker in een trainingspak naar school gaan. Wrm zou dat niet mogen? Hij doet er toch niemand kwaad mee? Mijn zoon liep dag en nacht in zijn Nike Tech en Qatar pakken ( vind het er prima uitzien), beter dan zo'n spijkerbroek op half 7 Niet ontbijten, moeten ze toch zelf weten? Krijg je honger dan heb je maar honger. Ik heb overigens wel lang de lunch gesmeerd. Deed ik vaak al de avond van tevoren, geen idee of het gegeten werd of in de prullenbak terecht kwam. Ik denk dat je ook niet teveel moet vergelijken met jezelf. Hoe harder je er bovenop zit hoe meer ze zich van je gaan vervreemden en gaan/ willen ze het verkeerde pad op dan doen ze dit uiteindelijk toch wel want je hebt ze niet 24/7 onder je hoede. Ook mbt dat voetbal, hij stuurt je ieder geval een berichtje. Die van mij stuurde nooit een berichtje en was gewoon off line. Was ook niet met opzet ofzo maar hij dacht er niet aan of vond het niet belangrijk genoeg. Gaan ze een keer jatten in een winkel dan mag je gewoon hopen dat ze betrapt worden ( weet je hoeveel scholieren er wel niet jatten in de supermarkt?) Ik zou echt proberen om de onbelangrijke dingen zoals kleding, ontbijt, appjes te negeren, is het echt niet waard om daar ruzies over te maken. Focus je wel op de dingen die er wel toe doen, zoals liegen en jatten, spreek je kind erop aan dat je teleurgesteld bent. Ik zei altijd tegen mijn zoon, ik zie aan je kop dat je staat te liegen en geloof me ik kom overal achter en alles komt uit. Om veel dingen die gebeurt zijn lachen we nu ook smakelijk. Was soms best heftig en intens maar kan ook nog vele malen erger denk ik dan maar. Als je wil mag je wel een pb doen. Sterkte ieder geval in deze fase.
Ja want hoe erg is het nu helemaal als ze worden opgepakt? Die gastjes van 13/14 jaar zijn daar echt wel van onder de indruk en laten het een volgende keer wel uit hun hoofd.
nee dat klopt, dat is juist iets waarvan je hoopt dat dat dan ook meteen gebeurd. Maar liever wil ik gewoon dat hij helemaal niet doet
Eigenlijk is te weinig ‘kennis’ de belemmering voor pubers, en te veel kennis de belemmering voor ouders. Pubers zijn dus eigenlijk gewoon een foutje van de natuur
Jaa dat snap ik maar hou je toch niet tegen. Willen ze jatten dan doen ze dit toch wel. Dan kan je als ouders zijnde daar hele preken over afsteken maar boeit ze toch geen mallemoer. Je kan natuurlijk wel zeggen dat het niet erg slim is om te doen want je krijgt een Halt straf en dan maar hopen dat het blijft hangen.
Ontzettend bedankt iedereen voor jullie reactie’s. Ik voel me een stuk positiever en minder onzeker. ‘Fijn’ om te lezen dat het herkenbaar is en dat onze zoon niet de enige lastige puber is We gaan aan de slag samen
Ik had toevallig die behoefte niet. Maar als ik in sportkleding naar school had willen gaan dan had ik dat gedaan. Zeker op de middelbare school. Zolang je niet half bloot loopt is er toch niks aan de hand?
Dat vind ik ook hoor. Mijn dochter van 17 jaar gaat ook vaak genoeg in sportkleding, lekker zittende sportlegging of joggingsbroek met een leuk shirt of sweater. Ziet er prima uit. Ik ga echt niet voor haar bepalen wat ze wel of niet aan mag trekken. Ze zit nu in haar examenjaar en de tijd van helemaal opdoffen om ergens bij te horen ligt al even achter haar. Ze trekt nu aan wat bij haar op dat moment lekker zit. Als ze met haar vriend is zitten ze ook 9 van de 10x in sportkleding. Lekker chillen.
En niet alleen de puber. Mijn humeur is smorgens ook standje "zeg alleen wat moet". Helaas denkt dochter daar anders over al is het ook wel mooi om te zien dat ze (nog) zo enthousiast voor school is. Die 20-30 minuten pik ik dan maar
Hier had ik die regel ook. Maar inmiddels wat soepeler. Naar school mag de joggingbroek wel. Maar op visite/naar de kerk/feestjes blijft de nette spijkerbroek (of pantalon maar die wil hij niet ).
Vergeet niet je juist op deze goede momenten te concentreren, ik heb dat echt moeten leren en bleef als ouder echt wel in het negatieve hangen waardoor juist de goede momenten ondergesneeuwd werden. iemand schreef eigenlijk zijn pubers een foutje van de natuur (of iets in de geest), mijn huisarts legde het uit (waardoor er voor mij veel duidelijkheid ontstond) De hersenen worden van achter naar voren volwassen (begint dus achter aan bij je nek volwassen te worden) dit eindigt zo rond je 25/26ste. Het deel wat het laatste volwassen wordt is juist het deel waar ouders het eerste volwassen zouden zien worden, het gedeelte waar het bewustzijn en het gedrag in zit.
Juist daarom zou ik de kleine dingen als kledingkeuze en ontbijten meer loslaten. Dat maakt dat he minder politieagent aan het spelen bent. En dat maakt het makkelijker om de grenzen die je echt belangrijk vind te bewaken. Wat betreft verbinding met je puber. Die houd/of breek je niet met of zonder discussies over kleding of eten. Maar door dingen samen te doen en goede gesprekken. En dat hoeft echt niet elke dag. Maar wel met enige regelmaat. Zo hebben we hier af en toe filmavond met een film naar zijn keuze. Zijn we in de vakantie gaan raften. En gaat man regelmatig met puber naar voetbalwedstrijden (psv).
Ik heb je topic globaal gelezen, Luna. Ik begrijp dat je je zorgen maakt vanwege eerdere problemen. Toch lees ik veel positiefs. Allereerst heeft hij jou geappt om je op de hoogte te brengen dat hij later thuis zou komen. Dat was een soort verkapt verzoek. Daarnaast legt hij uit waarom hij zijn sportkleding wil dragen, namelijk 'Mijn vriend(en) draagt/dragen dat ook.' En eerlijk gezegd: op zijn leeftijd zijn zijn vrienden belangrijker dan jullie. Maar hij neemt dus wel de moeite om het toe te lichten. Ik las ook ergens dat je regelmatig nog even met hem kletst voor het slapengaan. Het feit dat hij dat wil, is ook positief. Persoonlijk zou ik niet alleen met je man het gesprek aangaan, maar ook samen met jullie zoon praten. Welke regels vindt hij lastig of wil hij graag versoepelen? Wij doen dit ook af en toe met onze dochter. Een soort familievergadering. Dochter moet dan zelf ook bedenken wat ze wil bespreken: bedtijd, enz. Je hoeft dan niet altijd meteen antwoord te geven, maar je kunt zeggen dat jullie erover nadenken en erop terugkomen. Je kunt dan ook bij hem aangeven wat jullie heel belangrijk vinden. Tot slot wat betreft het ontbijt: ik zou gewoon zelf eerder opstaan en samen ontbijten. Mijn dochter zit in de derde klas en wij ontbijten nog steeds bijna iedere ochtend samen. Vaak zet ik er dan een schaaltje fruit bij, zodat ik weet dat ze vitamine C binnenkrijgt. Doe ik dat niet, eet ze dat ook niet. In het begin vond ik het wel kinderachtig om het zo te doen, maar het werkt wel.
Ik heb alleen je openingspost gelezen maar vind de dingen die je noemt echt niet strijdwaardig en ook geen issue. Willen ze niet eten, joh eten ze niet. Zolang ze niet in hun blote kont naar school gaan mogen ze dragen waar ze zich fijn in voelen. 90% van de jongens loopt in trainingspak, dan wil je die van jou toch niet het buitenbeentje laten zijn door je eigen principes. Als je in verbinding wilt blijven zul je soms even moeten slikken en je eigen ideeen opzij moeten zetten en strijd maken van dat wat je het echt waard vind. Pubers zijn de hele dag bezig met wie ben ik en waar hoor ik bij. Die puzzeltocht is al ingewikkeld genoeg voor ze. Met begeleiding loslaten is echt een sleutel woord
Even doorlezent zie ik dat je steeds bang bent dat hij word zoals jij. Maar je kind is jouw niet! Laat die angst los en straal vertrouwen uit naar je kind
Ik ging niet in sportkleding naar school maar wel in precies datzelfde als 90% van de andere pubers. Tja, en nu zijn trainingspakken toevallig hip. Bedenkt iemand dat vuilniszakken hip zijn gaan ze dat allemaal dragen want he, ze willen erbij horen. Heel gezond, normaal pubergedrag. Zoeken naar je identiteit. Zolang je een ander daar niet mee beschadigd prima
Dat klopt eigenlijk wel ja. Ik herken gewoon heel veel van mezelf in hem.. Daarnaast is vertrouwen over het algemeen wel lastig omdat hij veel liegt. Dat laatste zijn we actief mee bezig door altijd door te vragen en aan te geven dat we niet boos worden bij de waarheid. Inmiddels zegt hij na de tweede keer vragen meestal de waarheid Maar idd, ik moet zijn weg los gaan zien van mijn weg.. thanks!
Ja en weet je, hoe denk je dat het voor een kind is om te horen dat de kleding waarin hij zich lekker voelt niet mag of niet kan omdat ouders daar een bepaalde denkwijze over hebben want ja vroeger deed ik dat ook niet? Het is nu anno 2023 en dingen zijn nu anders dan pak hem beet 25/30 jaar geleden. Gelukkig maar. Zolang kleding schoon en niet kapot is vind ik het helemaal prima en als ik heel eerlijk ben vind ik die sport outfits bij die meiden en jongens echt super mooi staan. Vooral die slim fit modellen. Voor die meiden hebben ze ook zulke mooie pakken. Die fijne broeken met een sweater of hoodie, echt heel leuk.