Puber gedoe

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 20 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Het kan niet zo tof zijn, maar pubers vinden heel veel niet tof. Ze vinden het ook niet tof dat ze groente moeten eten en dat ze wat meer moeten helpen wellicht in huis, hun zooi op moeten ruimen en zich moeten douchen. En dat willen dragen van iets, is echt niet altijd omdat ze zich dan perse zekerder voelen. Het is ook vaak van wat ze om zich heen zien, oh dat wil/ga ik ook eens doen.
    Maar als je als ouders daar regels in hebt, hebben ze zich daar gewoon aan te houden. Hier gaan ze dus ook echt niet in trainingspak of naveltruitjes naar school, dat is gewoon een no-go. Naveltruitjes is hier overigens sowieso een nogo, buiten school dus ook.

Zxcvb en Luna86 vinden dit leuk.
  2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja je kan altijd blijven vasthouden aan regels maar er komt ook een moment dat je regels eens moet versoepelen.
    Je gunt die kinderen toch ook om te ontdekken wie en wat ze zijn.
    Beetje meegaan met de tijd.

debq, Shay25, evaleana en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Zeker, maar daar hebben ze echt niet perse een trainingspak naar school voor nodig. Net als dat ze zich prima kunnen ontdekken zonder piercing of tattoo, terwijl ze die ook willen. Het is juist ook belangrijk voor pubers om niet overal in mee te gaan, is ook helemaal niet nodig. En dan zijn er dus gewoon grenzen. En ze weten vaak zelf wel welke grenzen dat zijn bij hun ouders. En ook dat de één dit wel mag en de ander dat, enz..

NiVa0230 en Luna86 vinden dit leuk.
  4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Of je krijgt de fase dat ze zich op school omkleden en verboden kleding in hun kluisje bewaren...
    Ze zijn creatief hoor die pubers.

Groente eten en douchen is omwille van hun gezondheid. Kleding valt daar niet onder. Opruimen vinden ze niet nuttig.

Shay25, suus1983, sidmick en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ze hoeven zeker niet overal in mee te gaan maar stel dat je zoon/ dochter heel graag een piercing of een tattoo wil?
    Ik hou er ook niet van maar als ze het echt willen dan doet ze het uiteindelijk toch wel.
    Weet je hoeveel jongeren een tattoo laten zetten in het buitenland omdat het thuis niet mag?
    Tegen mijn kinderen zeg ik altijd, mocht je een tattoo willen dan is dat je eigen beslissing maar het enige wat ik van je vraag is om het aub niet in het buitenland te laten doen. Wil je het echt dan gaan we samen naar een betrouwbare tattooshop hier in de buurt. Juist om wat los te komen van je eigen principes en regels geef je je kind wel het vertrouwen dat hij/ zij ook iets heeft in te brengen en dat zijn mening ook meetelt.

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dit ook, gaan ze weg in een oversized hoodie om vervolgens in een te strak naveltruitje waarin je alles ziet zitten rond te lopen.

Shay25 en sidmick vinden dit leuk.
  7. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Nee, dat zou hier echt niet mogen. Deze principes geven we heel graag door aan onze kinderen. Daarbuiten hebben ze genoeg in te brengen, maar er zijn dus echt grenzen. En die komen echt niet zomaar om de hoek kijken, die regels kennen ze nu ook al wel, nu ze er nog niet heel erg mee bezig zijn.

Zxcvb vindt dit leuk.
  8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Tja, die pubers zul je er vast tussen hebben zitten, maar zo zijn ze echt niet allemaal.

9. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Er zijn heel veel dingen wat niet om de gezondheid draait, maar we wel grenzen in hebben. Er zijn meer dingen belangrijk dan dat. Hier iig.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Dat maakt het wel veel makkelijker om stand te houden. Als er geen andere kinderen in sportkleding lopen, dan is dat niet interessant om aan te doen. In situaties waarbij het wel mag op school, snap ik dat pubers daar aan mee willen doen. Ze zijn onzeker, willen erbij horen, en lopen dan als enige in een spijkerbroek omdat ze geen sportkleding aan mogen.

suus1983, sidmick, evaleana en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Hier een ‘sportschool’, dus hier is die regel er niet, eerder het tegenovergestelde. :roflmao: Nu heb ik dochters, misschien scheelt dat, maar jongens lopen hier overal in.

suus1983, evaleana, cowgirl80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan hoop ik heel erg dat wanneer je kinderen straks echt in de puberteit komen ze niet al teveel last zullen krijgen van hun hormonen. Ik denk niet dat je dat gaat trekken. Je zit wel heel erg vast in je eigen opvattingen. Ik krijg het al benauwd bij het lezen ervan.

Miss T, suus1983 en sidmick vinden dit leuk.
  13. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.326
    676
    113
    Utrecht
    Mijn dochter is pas 9 jaar en komt soms in de buurt van puberaal gedrag....maar wat wij, man en ik doen, is tijdens rustige momenten regels of voorvallen bespreken. Gewoon rustig waarbij we ook haar vragen hoe zij terugkijkt op een actie of reactie van haar en of dat ook anders had gekund en hoe dan? En we hebben het ook weleens over een gepaste straf/consequentie gehad. Daar hebben we samen over nagedacht. En zij komt dan zelf met bijvoorbeeld zo lang niet op haar tablet of zo.
    Juist omdat ze ouder wordt kan ze over bepaalde zaken ook nadenken en meedenken. Ik vind dit altijd prettige gesprekken eigenlijk. Ik leer er ook veel door. Vaak denk ik ook: waarom wil ik dat ze iets wel of niet mag....waarbij ik regelmatig denk dat het eigenlijk nergens op slaat. Ik maak er zelf iets groots van.

TotalBella en Anouk2005 vinden dit leuk.
  14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.679
    18.753
    113
    Vrouw
    Dat heeft vaak te maken met nog vastzitten in de fase als ouder met jongere kinderen.
    Ik had dit in het begin met onze pubers ook.
    Dit zijn de regels en jullie hebben zich daar aan te houden, tja zo werkt het dus niet bij pubers.
    Moet je daarom regels laten varen? Tuurlijk niet.
    Je moet als ouder in gesprek gaan en ook uw eigen deel in het hele puberen bekijken.
    Zijn mijn regels wel geschikt voor een puber en waarom wil ik daar zo graag aan vasthouden.

Luna86, sidmick, Catou en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.326
    676
    113
    Utrecht
    Ja, klopt zeker wat je beschrijft. En ook mijn eigen opvoeding heeft invloed op hoe ik met bepaalde "dingen" omga. Vroeger (jaren '80) werd niets uitgelegd, maar vooral opgelegd.
    Dat is iets wat ik helemaal niet wil, maar dat maakt het soms wel lastig, omdat je dan voor jezelf goed duidelijk moet hebben waarom ik iets wat mijn dochter doet niet goed vind, bijvoorbeeld. Vaak is "nee" zeggen makkelijk, maar daarna komt dan vaak de reactie van dochter "waarom niet, het kan toch best zo", of zò....Haha, en dan moet ik natuurlijk met een goed argument komen wat ik niet altijd of paraat heb, of gewoon niet heb. Zij houdt mij ook een spiegel voor wat voor mij soms confronterend is, maar ook verrijkend is. Ik heb al zoveel meer over mijzelf geleerd sinds ik moeder ben.
    Nou ja, ik vind het zelf ook fijn om met dochter te sparren over van alles, gewoon om ook te weten wat er in haar omgaat en hoe zij over bepaalde "dingen" denkt. Soms vinden er ook al echte onderhandelingen plaats.

Neuzeke en sidmick vinden dit leuk.
  16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    As we speak ga ik nu heerlijk in mijn lumiere pak naar het strand met de hond dus ik kan vrij weinig hiertegen inbrengen bij mijn kids haha….
    Ik snap oprecht niet dat mensen zich daar druk over kunnen maken. Vind het ook zielig voor de kids dat ze daar geen vrijheid in hebben

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Overigens vraag ik me af wat beschouwd word als trainingspak. Want dat word hier benoemd alszijnde sportkleding. Maar bv de pakken van malelions, black bananas, equilize, lumiere, nike tech zijn nu heel erg in maar absoluut bedoeld als casual kleding. Niemand die dat aantrekt om in te gaan sporten

poema en suus1983 vinden dit leuk.
  18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja vraag ik me ook af maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit ook verboden is ;)

Catou en suus1983 vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Ja zeiden mijn ouders ook. Mijn zusje wilde alleen wel perse een navelpiercing, dus stiekem gedaan. Ze durfde het pas te zeggen toen het compleet ontstoken was.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Nee klopt, maar opvallend genoeg zijn het vaak wel de pubers met heel strenge ouders.

Shay25 en Anouk2005 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina