Wanneer testen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Laika, 15 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik hoop hier op verhalen van ervaringsdeskundigen. Sinds de kleuterklas, hoor ik dat mijn zoon anders is dan alle kinderen. Nu zit hij sinds in groep 3 en krijg ik dat weer te horen. In de kleuterklas werd hij geobserveerd door de ib-er, maar is er verder niks uitgekomen. Toen zei de juf dat hij te jong was om te testen. Dus mijn vraag is: op welke leeftijd kunnen ze hem testen op ADHD of autisme? Hij is nu 6,5.

2. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je echt twijfelt, zou ik hem extern - buiten de school - laten testen.
    Zeker bij ASS kan testen al vanaf een jaar of 3 à 4.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En adhd vanaf 6.

4. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Bedankt dames, ik heb donderdag een gesprek met de juf. Eerst even kijken wat zij denkt en wat voor test ik het beste kan doen.

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    tja je kunt op elke leeftijd laten testen.

De jongste kreeg de diangose klassiek autisme toen ie net geen 2 jaar was. Zo duidelijk was het.

De oudste is getest toen is 5 jaar was en kreeg de diagnose pdd-nos.

Dus je hoeft echt niet te wachten tot een bepaalde leeftijd. Het is net hoe de situatie is en hoeveel problemen er zijn.
    De oudste ging naar regulier onderwijs waar ie totaal vastliep en stopte met eten en drinken en alleen maar kon denken aan zelfmoord. TOen is het balletje gaan rollen.

Bij de jongste kwam er geen spraak op gang, geen emotionele binding met ons en waren er giga veel tics en dat soort dingen.
    Er waren vele dagen dat we niet tegen hem mochten praten en hem niet aanraken en niet bij hem in de buurt mochten komen. Meestal zat hij dan in de ene kamer en ik stond in de keuken proberend geen geluid te maken zodat ie niet zo over zn toeren raakte dat ie zn hoofd kapot sloeg tegen de muur.

Kijk, dat zijn dingen waardoor je al vroeg een diagnose kunt krijgen en dus hulp ;)

Maar vaak is 6,5 jaar wel de leeftijd waarop meestal een diagnose word gesteld omdat er dan meer van een kind word verwacht en als ie daar niet aan kan voldoen dan word er hulp in gevraagd.

6. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Dank je Mamzie, hier is het gedrag niet extreem, dus daarom is hij altijd een twijfelgeval geweest. Maar nu hij in groep 3 zit, begint het wel een beetje in de weg te zitten. Zijn tics nemen toe en zijn gedrag wordt steeds lastiger om te corrigeren. Ik ben benieuwd wat hij uiteindelijk heeft....

7. 01Patricia

01Patricia Actief lid

16 jun 2012
    463
    1
    16
    En als je twijfelt of het even niet meer weet dan is de huisarts ook een ideaal persoon om te overleggen waar je je kindje kan laten testen en hoe dat in zijn werk gaat.

Deel Deze Pagina