Onze zoon van 13 is altijd al wel een lekkere eter geweest maar de laatste tijd loopt het de spuigaten uit. Sterker nog, hij pakt thuis koek, snoep en chips (op alle tijden! Ook om 7 uur in de ochtend) zonder te vragen en kan geen maat houden. Ook maakt hij zijn volledige zakgeld 4,75 per week op aan eten. We zijn nu op het punt dat ik telkens alles moet verstoppen maar hij vindt het 9 van de 10 keer en eet dan alles op als ik niet thuis ben. Ik geef hem echt genoeg lekkers tussendoor, zorg voor flinke maaltijden en geef het goede voorbeeld. Van kleins af aan maak ik monkeyplatters en schaaltjes met genoeg variatie. Zijn drang naar eten en het stiekeme gedrag lijkt nu wel echt een probleem te zijn. En ik heb echt geen idee meer wat de juiste aanpak is… - Het niet in huis halen doe ik met vlagen maar ik wil niet dat zijn broertje de dupe wordt van zijn gedrag. Ik vind dat ik het gewoon in huis moet kunnen hebben. - Ik heb al wel eens een bak gemaakt waar ze allebei elke dag een lekkere koek uit mogen pakken. De jongste kan dit, de oudste pakt gerust 3 koeken op een dag. Vervelend is dat hij het stiekem doet en dat hij erover liegt. Wat zou een werkende aanpak zijn en welke stappen kunnen we nemen…
Kleine toevoeging. Hij kreeg van mij gister oreo koekjes (die verstopt lagen). Hij heeft dus gehoord waar ze lagen en heeft in mijn afwezigheid 3x2 oreo met witte chocolade op, 1a2 rollen oreo met 5 koekjes en 1 cakereep op. Ook heeft hij een halve bus pringles op om 11.00 vanochtend Dit was dus tussen 15.00 gistermiddag en 15.30 net.. Ik laat hem nu (in de regen ) van zijn eigen geld nieuwe koek halen en hij krijgt daar niks van. Maar dit kunnen we niet als consequentie houden want hij heeft straks geen geld meer Met andere dingen is hij echt een lief kind maar gewoon wel echt heel stiekem. Hij luistert goed, doet het fantastisch op school en met sporten geeft hij alles. Ik vind dit echt zó lastig..
Toch zo min mogelijk in huis halen. En wat er is achter slot en grendel, behalve wat er op mag. Kinderachtig, maar helaas. Zo doen we het hier.
Gôh, ik heb ook zo’n dochter. Hoewel het bij haar een aanwijsbare oorzaak heeft die hoogstwaarschijnlijk niet op jouw zoon van toepassing is, is het resultaat natuurlijk wel hetzelfde. Mijn dochters doen hun slaapkamerdeur bv al op slot als ze weg zijn, zodat hun zusje niet op hun kamer lekkers kan gaan jatten. Ik heb zelf een soort kluis gekocht waarin ik spullen leg, waar dochter echt niet aan mag komen. Het gaat overigens nu wel wat beter, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat er nog net iets te veel toezicht is. Sancties die ik toepas als ze van haar zussen eten steelt, of iets opmaakt wat echt niet de bedoeling was: Dan mocht ze het van haar eigen geld gaan vervangen. En soms liet ik haar ook iets extra’s voor haar zus kopen bij wijze van excuus.
Oh en ik heb haar gedrag ook weleens gespiegeld: Dan had zij bv een chocoladeletter en heb ik daar een stuk van afgehaald. Toen ze ook nog verzorgingsproducten/make-up ging stelen van haar zussen, heb ik van alles van haar kamer gepakt (dingen die ze echt zou missen, zoals haar ereader) en tijdelijk op de vliering verstopt. En natuurlijk daarbij haar laten nadenken over hoe zij dit vond. Bij mijn dochter helpen dit soort consequenties overigens eigenlijk voor geen meter, maar dat komt omdat haar gedrag dus een duidelijke oorzaak heeft, waar eigenlijk niet zo veel bij helpt. Maar misschien dat het bij jouw zoon wel effectief zou kunnen zijn.
Ik herken het niet alsin zo extreem maar ik zou dit bovenstaande doen enne dan maar niet meer alleen thuis etc.
Ik neig nu ook naar een kluis/kast met slot omdat de verstop plekken wel een beetje op zijn wat voor iets hebben jullie?
En als je uitlegt hoe ongezond het is om zoveel te eten? Mijn jongste kan ook eten zonder rem, maar ik blijf wel hameren over hoe ongezond het is om dat ook vaak te doen. Ik had het zelf vroeger als kind ook en ik had heel zwaar overgewicht dus ik ben echt wel van plan om alles uit de kast te halen om dat bij hem te voorkomen. Bij ons is er alleen lekkers op vrijdagavond, dan mogen ze samen een zak chips gaan kopen in de supermarkt. En als er wat overblijft kunnen ze dat zaterdagavond eten. Maar verder heb ik niks in huis. Dat is voor mij ook beter Voor zijn oudere broer is dat helemaal niet zielig trouwens, die is helemaal niet van het snoep en de snacks. Die zou het liefst alleen maar 3 gezonde maaltijden per dag eten.
@Adje, dankjewel voor je reactie. Hij is net terug, helemaal zeiknat van de regen met een pak oreo koek. Hij vindt hij dat hij recht heeft op 1 koekje want hij heeft er naar eigen zeggen maar 3 op gedrag spiegelen doen we idd wel eens maar hij heeft nooit echt snoep of koek in huis wat hij zelf gekocht heeft. Laatst deed die situatie zich voor toen hij snoep van oma gekregen had. Ik heb toen de halve zak drop zitten eten maar maakte niet echt indruk Ik vraag me nu sterk af waar zijn grens ligt, gaat hij straks ook geld van ons stelen? Of eten uit de winkel jatten? Ik wil hem zo graag volledig vertrouwen maar daarvoor gaat het te vaak niet helemaal eerlijk.
We leggen hem heel vaak uit wat de gevolgen zijn van zijn eetgedrag. Niet alleen voor zijn tanden maar ook voor zijn sportieve lijf. Hij sport op best hoog niveau maar merkt tijdens het sporten nog niet echt achteruitgang maar het lijkt hem ook minder te interesseren. Het lijkt soms wel alsof hij zijn eigen drang niet onder controle heeft… hij moet suiker, hij moet koek en chips. Wat hij buiten de deur eet heb ik niet echt invloed op maar thuis bieden we altijd een combi van gezond en ongezond aan maar wel met mate.
Idd iets met een slot.. komen we denk niet onderuit. Het alleen thuis laten is wel een dingetje. Ik ben bijna altijd thuis maar als ik bijv even de jongste ophaal gaat hij meteen los. Dan is hij er in zijn hoofd al mee bezig en ik denk ook dat het meteen het eerste is wat hij doet.
Mijn man had in een Kallax kast van Ikea slotjes gemaakt. Door een verhuizing gebruiken we die kast niet meer, maar dat willen we wel weer gaan doen. En ik ga van die 'kluisjes' kopen (waar je ook een spaarpotvariant van hebt, maar dan een iets grotere), zodat daar dingen in kunnen die niet 'weg' mogen.
Is hij wel voldoende verzadigd na de maaltijd? Misschien dan meer eten juist en meer proteine ook? Als je veel sport vraagt je lichaam misschien ook veel…
Misschien kijken of je kan achterhalen waar zijn gedrag vandaan komt. Mijn zorg dat mijn dochter steeds verder zou gaan in haar gedrag, wordt ook langzaamaan werkelijkheid. Ze reist probleemloos zwart, heeft al wat testers en lipgloss oid gejat en ik vind regelmatig wikkels op haar kamer van koek/repen die ik niet gekocht heb. Maar bij haar is het eigenlijk een soort aangeleerd gedrag. Ze heeft als baby/dreumes veel verschillende verzorgers gehad voor ze bij ons kwam wonen en is daardoor zeer onveilig gehecht. Dat houdt nu in dat ze mentaal maar een jaar of 3 is en als mama of wie dan ook niet kijkt, gelden de regels niet meer (in haar hoofd). Daarbij heeft ze zich aangeleerd om in haar eigen behoeftes te voorzien, want niemand anders deed dat voor haar. Dus duidelijk een reden voor haar gedrag. Dat maakt het natuurlijk niet acceptabel of gewenst, en we blijven proberen om haar het juiste te leren. Maar het is een beetje dweilen met de kraan open. Misschien kan je in gesprek met je zoon achterhalen wat er gebeurt in zijn hoofd als hij het eten pakt/eet etc. Wat denkt hij op dat moment. En hem ook mee laten denken over hoe dit gedrag te stoppen. Wat heeft hij nodig om het anders te doen, etc.
Oh dat is ook herkenbaar. Mijn dochter komt ook van haar kamer zodra ze denkt dat ik weg ben. Diepe teleurstelling als mijn plannen opeens verandert zijn. Maar dat doet me meteen denken aan een andere consequentie die wij weleens heb en toegepast: als je niet alleen thuis kan zijn, dan mag je ook niet meer alleen thuis zijn (voor bepaalde tijd). Dus dan moest ze mee haar broertje uit school halen, of ze moest mee mijn middelste dochter naar voetbal brengen, etc. Vond ze echt niet tof. Misschien was dit nog wel de ‘best’ werkende consequentie. Want behalve dat ze voelde dat haar gedrag niet door de beugel kon, gaf het mij ook wel even rust dat ze op dat moment dus ook niks kon uitspoken.
Dit is allemaal zo herkenbaar! Mijn dochter van 11 steelt ook snoep en koek, vooral om 07.00 uur. En ze blijft er glashard over liegen. We hebben alles al geprobeerd, straffen, nieuwe laten kopen van zakgeld, heel teleurgesteld zijn etc. Het maakt allemaal geen indruk en binnen een paar dagen gaat het weer mis. En ook meteen de kast induiken zodra ik haar broertje ga ophalen. Ik vrees ook de dag dat ze snoep op andere dingen gaat jatten bij de supermarkt en benoem dat ook regelmatig. Ze heeft al 2x iets gejat in de campingwinkel op vakantie toen ze 9 was. Ik vind regelmatig een lege snoepzak of een koekverpakking achterin de voorraadkast. Daar baal ik enorm van op de momenten dat ik mijj zoon en een vriendje een snoepje wil geven en een nieuwe zak den tte kunnen pakken uit de kast. Ze geeft zelf aan dat ze op die momenten een enorme suikerdrang heeft die ze niet kan weerstaan. Ik weet niet of er een relatie is met haar adhd-medicatie.
Ik zou daar niet direct bang voor zijn. Een situatie zoals @Adje omschrijft heeft een duidelijke oorzaak. Maar voor de meeste pubers gaat het puur om lekkere snacks. En denken er niet bij na om iets over te laten voor de rest van het gezin. Het worden niet allemaal winkeldieven Hier hebben we een kast in de gang met slot, daar liggen ook dingen, vooral snoep dat broertje van traktaties of de avond4daagse heeft, want ze vreet het zonder moeite op
Ja dat denk ik eigenlijk wel. Hij eet als basismaaltijden voldoende. Het sporten gaan nu op een lager pitje dus ben wel even benieuwd wat dat met zijn eten gaat doen.
oef in jullie geval ook een hele uitdaging.. Onze zoon heeft ook altijd wel wat aansturing nodig gehad en van jongs af aan heeft hij vaak moeilijk gedrag gehad. We hebben hierin ook wat begeleiding gehad. Het is altijd net op het randje qua wat we aankunnen maar hebben regelmatig met onze handen in het haar gezeten. Je laatste stukje is heel nuttig! Ik ga het op die manier met hem bespreken als deze situatie weer een beetje gezakt is bij hem.
Hier 2 kids 13 en 15 die de kast leeg trekken ik ga maar 1x per 2weken lidle dus op is op en ze zien maar wegduwen alles geprobeerd heeft geen nut