Zou het een idee zijn om eten in de kast te zetten wat hij onbeperkt mag pakken (de wat gezondere producten)? Rijstwafels, kwark, volkoren crackers, fruit en rauwkost?
Ik at vroeger een keer alle koekjes op, consequentie was simpel; ik moest van m’n zakgeld nieuwe gaan halen x2. Nu hadden wij wel beperkt lekkers in huis, eigenlijk geen voorraad, op zaterdag kochten we bv chips en dan ging dat ‘s avonds ook op. Koekjes waren er voor 1 week, snoep hadden we nooit veel van.
Hier ook van 13 en 15 die véél snoepen. Tja, doe er niet zoveel aan. Zoveel pubers doen dat, houdt vanzelf wel weer een keer op. Ik koop het en op is op. Dan moeten ze wachten tot ik weer naar de winkel ga.
Als hij op een hoger niveau sport is het lastig te zien of hij voldoende binnen krijgt. Heeft hij geen app om het zo bij te houden? Kan me voorstellen dat hij meer honger heeft. Misschien kwark met fruit wat voor hem. Wel de suikers en gelijk extra eiwitten.
Lastig… Dan werkt die puberleeftijd natuurlijk ook niet mee. Extra lastig is dat vaak bij kinderen die al een gebruiksaanwijzing hebben. De therapeut van mijn dochter benoemde dat pubers ‘gesloten, wegens werk in uitvoering’ zijn. Dat vond ik wel de lading dekken
Voor de ts: wat is nu het werkelijke probleem waar je je zorgen om maakt? Zijn eetgedrag of het stiekeme gedrag? Wat je zoon doet doen heel veel pubers. Bunkeren en ook vaak stiekem. Deden ze hier ook. Hier stonden altijd lege pakken in de koelkast, lege wikkels in de lade, zakken chips met een laagje krummels op de bodem, bergen boterhammen met pindakaas, vooral die lege verpakkingen vond ik het meest irritant. Ik zei er natuurlijk vaak genoeg wat van en al helemaal als ik me al heel dag had zitten verkneukelen op die gevulde koek en die dan ineens foetsie was. Als het voor de rest goed met hem gaat dan zou ik er niet zo'n ding van maken. Je kan natuurlijk wel aangeven dat je het niet leuk vind dat die alles opeet maar verder zou ik het laten. Mijn oudste was ook zo'n figuur die alles opat en is nu een echte gezondheidsgoeroe Die wordt niet meer blij van een rol oreo koekjes.
jeetje wat is dit dan voor veel ouders herkenbaar hè.. ikzelf had het vroeger ook. Misschien dat ik daarom ook weet dat het echt wel een probleem kan worden. Door de hopelijk juiste aanpak te hanteren hoop ik deze fase goed door te komen Ik heb idd altijd ontbijtkoek, rijstwafels, nootjes, rozijnen en fruit liggen en dat mag hij tussendoor pakken. Misschien dat ik het nog iets beter kan presenteren zodat hij het ook daadwerkelijk gaat pakken. Ga ik mee aan de slag!
Echt de combinatie van zijn eetgedrag (bijna obsessief met zoetigheid bezig zijn) en het liegen en stiekem doen. Het voelt alsof hij worstelt met het eten pakken. Hij weet namelijk heel goed dat het niet goed is voor zijn lijf maar hij blijft de drang voelen om het toch wel te doen.. Fijn om te lezen dat het bij de meeste pubers gewoon weer helemaal goed komt.. ik ga wat van bovenstaande tips toepassen en blijf hem er gewoon in begeleiden maar probeer het ook een beetje los te laten.
Eerder was hij bijna dagelijks aan het voetballen, dat doet hij helaas niet meer. Qua voeding denk ik wel dat hij voldoende binnen krijgt maar kan zeker wat extra eiwitten toe gaan voegen. Zelf smeert hij maar twee boterhammen bijv, dus ik zal er wel echt een beetje bovenop moeten zitten dat hij het juiste neemt.
Hier kiezen de oudste 2via de online boodschappen voor 6 euro aan eigen spullen Dit is niet van hun zakgeld maar koop ik. Dit systeem is er nu een paar maand en het werkt eigenlijk heel goed. Voorbeeldje: Oudste: citroen sorbet, grote zak chips, snoep Middelste: milka met oreo, zure matten en chips Ze kiezen zelf wat ze willen, kijken zelf naar promoties,.... De oudste neemt altijd lays en huismerk sorbet en snoep. De middelste neem milka, zure matten en huismerk chips In de kast thuis vinden ze rijstwafels, letterkoekjes, droge wafeltjes, granenkoek,.... De minder aantrekkelijke koeken
Als hij veel voetbalt dan zou je eens naar dit schema kunnen kijken met hem, even helemaal naar onderen scrollen op de site en dan het pdf document aanklikken. https://www.knvb.nl/assist-trainers/voetbalfit/voetballeefstijl/voeding Hier staan wat handige eet schema's op, met gezonde snacks. Wellicht wordt zijn suiker behoefte dan iets minder?
En dat bestel je 1 keer per week? En hoe/waar bewaren ze dat (zodat de ander het niet opeet )? Halen ze dan ook nog eten van zakgeld? Dat laatste doet mijn zoon dus wel. Naast alles wat hij koopt van zijn zakgeld eet hij dus ook nog hier de kasten leeg.
Dit ga ik samen met hem doornemen! zijn trainer had vandaag gezegd na de training dat ze in de zomer in goede conditie moeten blijven. Hij luistert altijd heel goed naar zijn trainer dus we hebben het er over gehad hoe hij dat wil gaan doen. Ook meteen even voeding aangehaald dus dit sluit er morgen mooi op aan! Bedankt!
Ja liegen en stiekem doen is ook echt ruk. Heb ik ook altijd een hekel aan maar ik denk dat hoe meer je er opmerkingen over maakt hoe meer hij het stiekem zal gaan doen. Vaak is het ook een fase en dan zijn ze er ineens weer uit. Komt echt wel goed. Maar ik weet hoe lastig het is om er niet teveel mee bezig te zijn.
Idd 1 keer per week. Het ligt beneden in een bak en ze komen halen als ze het willen. Ze krijgen 7 en 5 euro zakgeld en kopen daarmee al voor 3.90 euro aan broodje en koffiekoek dus het is niet dat ze hier nog 10 euro per week aan snoep kunnen kopen ofzo. Opeten van elkaar deed de middelste eens bij de jongste. Tja dan mag hij de week erna niets kiezen en moet hij het doen met zijn zakgeld. De middelste en de oudste gaan bij elkaar niet gaan opeten. Dat zou niet goed komen en dat weten ze ook. Dat kasten leeg eten was hier ook. Vooral de middelste deed dat. En dan was het altijd gedoe omdat de anderen ook zin hadden in iets en het al weer op was.
Dan zou hij van mij ook direct mee mogen lopen de jongste ophalen, alleen omdat hij zich niet aan de afspraken houdt. Hier koop ik 1x snoep en 1x koek en op is op (ze zijn de enige die het eten) voor visite heb ik een aparte bak zodat ik nooit misgrijp.
Dat lijkt me inderdaad niet veel. Als hij weer veel gaat sporten misschien toch bij gaan houden zodat hij voldoende gezonde/ vullende dingen eet.
Graag gedaan! Geen idee of hij er gevoelig voor is, maar dit schema krijgen kinderen die in het Nederlands elftal voetballen dus echt mee van de knvb. Dus mocht hij die droom hebben, dan is hij alvast voorbereid.