Te drukke kind (4 jaar)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door 2mommy, 12 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2mommy

2mommy Nieuw lid

12 okt 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik wil even mijn hart luchten. Ik maak me enorm veel zorgen om mijn zoon. Hij is sinds een paar maanden 4 en gaat sinds het nieuwe schooljaar naar school. Daarvoor is hij vanaf 4 maanden naar de opvang geweest 2 dagen in de week. Kreeg daar het laatste jaar wel eens het signaal dat hij heel druk was. Maar nu hij naar school gaat is het te verschrikkelijk voor woorden.

Hij heeft twee juffen. Een staat 2,5 dag voor de klas en de andere 2 dagen. Ik krijg continu commentaar dat hij niet luistert, stout is, iemand geduwd heeft, de clown wil uithangen in de klas, geen conccentratie om zijn werkjes af te maken, in de kring erg druk is waardoor hij nu naast de juf zit etc. De juf maakte van de week de opmerking dat hij na ruim 6 a 7 weken school inmiddels de regels wel zou moeten kennen etc.

Ik heb nu echt het gevoel dat hij het niet gaat redden. Misschien moet hij naar het speciaal onderwijs ofzo? Ik had dit helemaal niet zien aankomen. De juf die meestal het negatiefst is vertelde me ook nog eens dat er volgende keer een gesprekje komt en dat we dan alles kunnen besprekn. Met andere woorden, val me niet continu lastig. De juf die mij en mijn zoon het meest aanspreekt is een stuk vriendelijker en geduldiger en heeft altijd het fatsoen om me te laten weten hoe de schooldag is verlopen. Ik snap die eerste juf wel, maar als je zulke nare opmerkingen maakt dan begint een ouder zich zorgen te maken en wil die meer weten. ipv moet ik een maand gaan wachten op een oudergesprekje?

Wat ik ook vreemd vind is dat hij thuis nooit zijn zusje wat aan doet en een heerlijke knul is. Dat van de conccentratoe herken ik wel. Ik moet hem thuis vaker vragen iets te doen, voordat hij het gaat doen. Of soms is hij ergens mee bezig en dan laat hij het liggen omdat hij iets anders ziet.

Ik denk niet aan adhd, maar misschien add. Aan de andere kant denk ik weer, nee joh dat heeft die niet

Misschien tips of ervaringen?
    Is het nog goed gekomen?

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Vraag anders of je eerder terecht kunt voor een gesprek, omdat je je zorgen maakt. Ik denk niet dat we er zoveel over kunnen zeggen, omdat we je zoon niet kennen.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kan me voorstellen dat jij je zorgen maakt als je zulke berichten hoort. Misschien kun je eerder een gesprek aanvragen, maar dan kan het zijn dat niet allebei de juffen er bij aanwezig zijn. Als je de oudergesprekken afwacht, zullen ze er waarschijnlijk wel allebei zijn en dat praat toch prettiger, denk ik.

Ik zou in ieder geval in het gesprek aangeven dat jij geschrokken bent van hun signalen en je best zorgen maakt. Dan weten zij ook gelijk hoe het op jou is overgekomen. Misschien zullen ze aangeven dat jouw zorgen terecht zijn. Maar het kan ook zijn dat het allemaal wel wat meevalt en dat ze gewoon onhandog hebben staan mopperen en zich niet genoeg hebben gerealiseerd hoe dat op jou overkomt.

Over speciaal onderwijs zou ik me nu nog even niet druk maken. Zo'n vaart loopt dat niet, zeker tegenwoordig niet meer. Een kind dat 'alleen maar' druk is, gaat echt niet zomaar naar een speciale school. Dan moet er al veel meer aan de hand zijn.

Mochten ze beginnen over ADHD en onderzoeken, vraag ze dan eerst eens om hem enkele weken te behandelen zoals ze met een ADHD-er om zouden gaan. Dus met je zoon een regel afspreken en elke ochtend nog even met hem herhalen waar ze die dag goed op gaan letten. (Bijvoorbeeld op de stoel blijven zitten of niet door de klas roepen.) Veel positieve reactie geven als hij het goed doet, structuur bieden, zorgen dat ze wat extra toekomen aan zijn bewegingsbehoefte.

Ik vind het (als juf en ADHD-er) altijd zo zonde om een uitgebreid en duur onderzoek te doen, terwijl we allemaal weten wat we aan onze aanpak moeten veranderen als er inderdaad ADHD uit komt. Probeer dat dan eerst en ga verder zoeken als je merkt dat het niet voldoende helpt.

Overigens vind ik groep 1 wel al erg vroeg om al aan deze dingen te denken hoor. Dus ik vraag me af of die juffen daar al over zullen beginnen. Sommige kindjes hebben gewoon wat meer tijd nodig om te wennen. Ieder kind 'moet' met vier naar school, terwijl niet ieder kind hetzelfde is. Misschien is hij er nog net niet helemaal klaar voor.

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik zou vragen of er al eerder een gesprek kan plaatsvinden, dan kunnen jullie met de ouderavond evalueren hoe het na het eerste gesprek is gegaan.
    Het zou raar zijn dat er geen gesprek kan plaatsvinden als er iets aan de hand is.

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Lianna is ook erg druk in de klas, niet goed luisteren, de aandacht opeisen, niet zo geconcentreerd zijn, enz. Ze zit nu in groep 2 en er is een aanvraag gedaan voor een capaciteitentest.

We zitten er nu dus nog middenin en hopen binnenkort een uitslag te hebben waar we iets mee kunnen.

6. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    een gedeelte klinkt net als mijn zoontje, druk zijn in de klas, de clown uithangen en anderen pijn doen, dat doet hij ook. ik heb ook vanaf dag 1 commentaar en heb al verschillende gesprkken gehad met zijn juf.
    daarentegen is hij wel geconcentreerd met werkjes doen, kan moeilijkere werkjes aan.
    thuis doet hij niemand pijn en is het ook een heerlijk kind. een kind dat met het een en dan met het ander bezig is is vrij normaal denk ik, dat is hier ook, maar hij kan ook lang met hetzelfde spelen.

ik denk dat er net zoals bij mijn zoontje veel op hem afkomt, mijn zoontje is ook niet naar een kdv of psz geweest en op zijn vorige school was hij veel ziek, waardoor hij geen ritme heeft kunnen vinden.

dat veel ziek zijn kwam door zijn amandelen endaardoor had hij weer vocht achter zijn oren waardoor hij niet veel hoorde. hij is nu veel rustiger en geconcentreerder, we hopen nu dat als hij na de vakantie weer naar school gaat, dit daar ook te merken is.

ik verdenk hem niet van add of adhd, niemand in mijn omgeving heeft ooit iets raars aan hem gemerkt, het is puur en alleen op school, maar het maakt het er niet makkelijker op.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou me niet gelijk zorgen maken, als ik jou was. Hier ook zo'n drukke kleuter, en wij hebben idd ook wel eens gedacht dat hij misschien ADHD had. Op advies van een bevriende arts zijn we toen begonnen met visolie voor kinderen en dat heeft hier geweldig effect gehad. Hij kan zich nu veel beter concentreren, is rustiger, minder wild, luistert beter en doet het hartstikke goed op school.
    Wat ook belangrijk is, dat we hem regelmatig 'uitlaten'. Kinderen die naar school gaan moeten toch meer stilzitten en binnen zijn dan kinderen die nog niet naar school gaan. Ik merkte dat hij, als hij uit school kwam, soms eerst 3 rondjes keihard rende over het plein voordat hij naar me toe kwam. Even z'n energie kwijtraken, dus nu proberen we zelf zoveel mogelijk met hem te ondernemen buiten school. En op de fiets naar school toe, zodat hij vantevoren ook al wat energie kwijt kan.

En ik zou zeker vragen of je dat gesprek eerder kunt krijgen. Dan kun je van gedachten wisselen over wat nu de problemen zijn en wat in eerste instantie de beste aanpak kan zijn. Kleuterjuffen hebben ruim ervaring met drukke ongeconcentreerde kleuters, dus ik vind dat je daar ook best wat van mag verwachten aan ideeën over wat jullie en zij eraan kunnen doen.

8. 2mommy

2mommy Nieuw lid

12 okt 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Prinses en bonnie we hebben hier nu een week herfstvakantie. Volgens mij komt dat gesprek half november. Denk dat ik gewoon ga afwachten en op de verhalen van mijn zoontje af ga.

sjorsje, wat houdt een capiciteitentest in? Was zij ook al vanaf groep 1 erg druk?

mamavan ukkie en luppy, bedankt voor jullie verhalen. Het stelt me gerust. Ik denk dat er ook veel op mijn zoontje afkomt hoor en hij probeert zich staande te houden in zo een grote groep door zich zo te gedragen ben ik bang..

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een vriendin heeft ook zo'n aanwezig jochie, hij zit bij mijn zoontje in de klas.
    Dat jochie heeft gewoon veel energie, maar heeft ook nog wat peuter eigenschappen die hij nog kwijt moet raken (dreinen, direct slaan om iets, ipv woorden proberen).

Ik weet dat de PSZ juf daar een paar keer met de juf heeft gesproken om te kijken hoe ze dat beter kunnen begeleiden in de schoolklas. Daarnaast regelmatig gesprekjes met de juf. Regeltje van school ook thuis toepassen (blijven zitten bij het eten, opruimen als je wat anders gaat doen). Maar ook thuis meer dingen doen om energie kwijt te raken.

Inmiddels gaat hij nu een jaar naar school, en niemand praat over een stoornis qua gedrag. Wel krijgt hij begeleiding voor zijn taalontwikkeling, zodat hij die peuterdingen niet meer hoeft te doen. Maar ook na een jaar lapt hij sommige regels nog aan zijn laars. Vooral bij de vrijdagjuf. Bijv we moeten de kinderen uit de klas halen. Juf handje doen, en dan gaan. En hij staat toch af en toe al op het schoolplein, terwijl ik mijn vriendin niet heb gezien. Maar ze maakt dan soms ook de fout, door hem gewoon in de auto te laden. En dan duurt het weer 10 keer proberen, voordat hij doorheeft dat het hem daarna niet meer lukt. Dus 1 keer toegeven is daar 10x ellende..

10. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    dat van die peutereigenschappen vind ik een hele goede, wij leren hem nu ook echt om te zeggen wat hij wil, ipv gooien of slaan.

het lijkt soms of je de enige bent, ik ben ook blij hier wat lotgenoten te vinden met vergelijkbare kinderen. op school zeggen de meeste ouders wel het komt goed, maar je voelt je er toch alleen in staan.

mijn zoontje zijn juf wilde het er het liefst in week 1 al uit hebben, die is er niet zo geduldig in, is al wel jaren juf maar niet van kleuters, heeft zelf geen kinderen en is wat preuts. ze doet haar uiterste best om hem te begeleiden hierin, vraagt hulp aan ib ers en dergelijke. ik vertrouw haar hierin. van de week is ze hier langsgeweest en ook al zei ze het niet, ze zat met verbazing te kijken hoe hij thuis is. voor jou misschien ook een idee, laat ze eens langskomen om te zien hoe hij thuis is.

mijn zoontje is na zijn operatie nu 2 weken geleden al zienderogen veranders, heeft kleuterbuien, maar is rustiger. hij kan nou op zijn gemak winkelen en is niet meer zo boos. we hopen dus dat dit op school ook gaat gebeuren.
    succes ermee en je bent echt niet de enige.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Moeilijk om wat van te zeggen, wij kennen jouw zoontje niet. Mijn oudste (bijna 16) heeft ADHD en klassiek autisme en is met 2,5 jaar naar een mkd gegaan. Ik heb altijd gezegd dat ik het moeilijk vind om het verschil te zien in ADHD gedrag en gewoon peuter/kleuter/kindergedrag, want elk kind is weleens druk. Wij hebben nu ook een peuter van 2,5 en die is ook weleens druk, maar als ik dat vergelijk met mijn oudste toen, vraag ik me echt weleens af hoe ik dat toen heb volgehouden. Er is bij hem zelfs sprake geweest van uithuisplaatsing etc en dat heb ik God zij dank altijd tegen kunnen houden. Mijn advies is,kijk goed naar je kind, vind jij hem extreem druk in vergelijking met andere kinderen en ga in gesprek met de juffen.

12. 2mommy

2mommy Nieuw lid

12 okt 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    mamavanukkie: Ja, soms lijkt het alsof je er alleen voor staat. Thuis kan hij wel eens een draakje zijn, maar hij kan ook gewoon rustig spelen zonder kabaal te maken. Hij kan rustig puzzelen of tv kijken dan hoor je hem niet. Maar het zijn vooral de prikkels in bijzijn van andere kinderen. Hij kan in het weekenden op familiebezoek ook wel eens druk zijn als hij neefjes tegen komt, maar dat valt mee met wat ik nu op school hoor.

Met welke visolie capsules zijn jullie begonnen?

13. 2mommy

2mommy Nieuw lid

12 okt 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Deepfreeze: Mijn zoontje doet dat ook. Hij heeft niet het geduld in de rij te wachten tot hij aan de beurt is om de juf een handje te geven voordat hij wegrent. Zodra hij mij ziet rent hij uit de rij weg naar mij toe. Alleen heb ik hem inmiddels een aantal keer terug gestuurd, dus nu wacht hij ongeduldig af tot hij aan de beurt is

mamabri: Kun je mij vertellen wat dan de verschillen waren tussen je oudste en jongste als peuter? Ben benieuwd. Het is inderdaad heel lastig om te weten wat normaal peutergedrag is en wat niet..

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    2mommy, dan ben je in ieder geval 1 regeltje verder.. Jij/de juf kan niet alles in één keer goed toveren..
    Blijkbaar is consequent handelen iets wat hij oppakt. Misschien kun je met de juffen zo ook een "strijdplan" maken van probleempunten? En dan 1 voor 1, niet alles tegelijk, want dat want die kleine stapelgek ;)

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

16. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    #16 Karinnetje82, 14 okt 2012
    Laatst bewerkt: 14 okt 2012
    Ik heb hier toevallig ergens begin september een bijna precies hetzelfde topic over geopend. De juf van mijn zoontje kwam al in de 2de week naar me toe om aan te geven dat hij wel erg druk was en ze vroeg zich af of hij geen problemen had met zijn oren en heeft mij geadviseerd naar de huisarts te gaan. Mijn hart brak en ben toen met tranen in mijn ogen naar huis gegaan.

Ik weet dat hij heel druk is. Het is nu toevallig een paar dagen achter elkaar maar vaak zijn het momenten en het is ook net wie er in de buurt is. Ik ben hiervoor ook vaker bij de ha geweest maar op de 1 of andere manier kom ik niet veel verder. Ik heb wel 1x een gesprek gehad met iemand van Indigo maar daar heeft mijn zoontje toen 3 kwartier zitten spelen met playmobil en die vrouw gaf toen aan dat ze het (toen) een "normale" peuter vond. Wat mij moeilijk lijkt om al zo snel te kunnen beoordelen.

Zo ben ik nu dus op advies van de juf weer naar de ha geweest voor zijn oren maar weer kreeg ik te horen dat het allemaal wel mee zou vallen. Ik vraag nu wel minder vaak aan de juf hoe het gegaan is maar afgelopen week was ik toch wel benieuwd of het inmiddels wat beter ging maar ze gaf aan dat hij toch nog steeds erg druk is en ze hem iets meer in de gaten moet houden dan andere kinderen in zijn klas.

Ik benieuwd wat zijn juf te zeggen heeft tijdens het oudergesprek daar willen wij namelijk op wachten en willen dan kijken wat we verder moeten doen. Ik weet niet of hij iets van adhd heeft, ik ben geen arts die hier verstand van heeft maar als ik zo beetje rondkijk op internet zijn er veel dingen die er toe wijzen. Hij heeft nog een klein broertje en die is toch wel heel anders. Ook druk hoor maar op een andere manier. Moeilijk he als je al zo snel te horen krijgt dat ze je kind al zo snel te druk vinden? Ik kan je niet helpen omdat ik er ook middenin zit maar misschien helpt het een beetje om te weten dat je niet de enige bent.

17. mamavanukkie

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    dat druk zijn bij familie doet de mijne ook, maar dat is meestal maar even. een draakje heb ik hier soms ook, maar welke vier jarige is dat niet.
    het ene kind is het andere niet en sommigen hebben gewoon meer tijd nodig om aan te passen.

Deel Deze Pagina