Het is ook zo; liever in hun eigen bed dan in een steegje en nee tegenhouden kun je ze niet daar ben ik me heus wel van bewust. maar wanneer je het al normaal vind dat kinderen met 11 verkering hebben wordt de lat wel heeeel laag. dat ze een vriendje heeft met 11 prima, maar ik zou zelf dus al de term verkering niet gebruiken. Ook als ze bij mij zouden komen dat ze verkering hebben zou ik daar dus al op inspelen dat dat iets is voor oudere meisjes of jongens zeg va een jaar of 15/16, dat ze daar nog te jong voor zou zijn. En natuurlijk is zo’n vriendje dan wel welkom, maar inderdaad om gezellig een ijsje te komen eten en ook heus wel een film kijken, maar dan gewoon beneden en over een paar jaar kijken we dan wel verder
Maar dit is dus geen verkering hebben zoals ik lees. De kinderen hangen er zelf de term verkering/ vriendje aan en de ouders vinden het vooral “ schattig” ik had dan zelf tegen mijn kind gezegd dat ze bevriend is met deze jongen, maar dat dit geen verkering is. Is gewoon hoe ik er tegen aankijk hoor. Tegenwoordig hebben kinderen met 6 al zogenaamd verkering. En het zal vast aan mij liggen; ik heb dat altijd een beetje vreemd gevonden, vooral als ouders dat dus niet ontmoedigen ( de term verkering bedoel ik dan, uiteraard niet de vriendschap)
Ik vind de term ‘verkering’ overigens juist echt iets voor de basisschool, op de middelbare school gebruikte niemand dat meer bij mij. Dan ‘had je met iemand’ en later (vanaf een jaar of 17) werd dat dan ‘een relatie’. Hier in groep 5 nu de een na de ander die een briefje geeft met ‘wil jij verkering met mij?’ - en dan is het bv ‘ja, is goed’ of ‘nee, ik heb al met Flipje verkering, maar ik ga het wel uitmaken morgen’. Ik vind het alleen maar schattig. Bij mijn oudste is het wat ‘serieuzer’, die heeft nu 2 jaar verkering (zijn gewoon beste vrienden, ze doen verder niks dat dochter niet ook doet met haar beste vriendin). Maar de hele klas heeft gewoon volledig geaccepteerd dat zij een stel zijn, worden ook geen flauwe grapjes over gemaakt etc. Heel lief.
Nee dat geloof ik. Maar het wordt op die manier wel makkelijk gemaakt om wel te gaan experimenteren. Of ga je het wel verbieden als ze iets ouder zijn omdat je ze dan eigenlijk nog te jong vind ervoor
Helemaal mee eens. Kinderen mogen best weleens wat tegengas krijgen van hun ouders. Je hoeft niet altijd alles maar goed en "normaal "te vinden. Hier zou het een enorme no go zijn.
Ik heb juist het idee dat sommige ouders iets niet normaal vinden, terwijl het volkomen normaal is in de ontwikkeling van een kind.
Ik vind op je 14e met je eerste vriendje het bed induiken niet normaal nee. Dat vind ik inderdaad niet bij de normale ontwikkeling van een kind horen.
Klopt, maar als je nu met 11 jaar toestaat dat ze in bed kruipt met haar vriendje, 'want het is nog zo onschuldig' Wat doe je dan als ze 14 zijn? Mag het dan nog steeds? Of heb je dan je twijfels? Ik denk dat je daar dus wel bij stil moet staan. Want je krijgt het om je oren: "toen mocht het ook, waarom nu niet meer?"
Ja, ik ga dat dus niet verbieden, maar wel in gesprek over grenzen aangeven en respecteren, en eventueel voorzorgsmaatregelen treffen. Als ze met 14-15-16 seks willen, vinden ze echt wel een plek (dat ken ik ook nog wel van de middelbare school, het meisje dat thuis niks mocht, deed alles met haar vriendje op de wc). Ga ik het bed opmaken en condooms op de kussens leggen? Nee, maar ik ga wel open in gesprek en verbied niks.
Dat ben ik niet met je eens. Ontwikkeling op een bepaald gebied is normaal maar bij een 11 jarige hoef je dit zeker niet aan te moedigen door samen in een bed te gaan liggen. Willen ze experimenteren dan doen ze dit toch wel maar ik ga het nooit goed vinden dat straks mijn 11 jarige met deze vraag gaat komen om met een jongen waarmee ze zogenaamd verkering heeft in haar bed te gaan liggen. Het idee alleen al. Ik vond het al een ding toen mijn oudste dochter haar eerste vriendje mee naar huis nam en zij was net 16 jaar, laat staan met 11 jaar.
Ja, zoals ik het lees is het gewoon gezellig samen een film kijken - dat doen ze hier dus net zo met een vriendinnetje of nichtje bv. Ik lees niks over verdere dingen willen aanmoedigen of willen experimenteren.
Als ze liggen te knuffelen op de bank is het wel iets meer. Mijn dochter van 10 jaar ligt niet met jongens te knuffelen want dat zou ze reuze raar vinden. Het topic wordt immers niet zomaar geopend. Juist omdat daar vraagtekens bij zijn of het wel juist is om ze op een slaapkamer zonder toezicht een film te laten kijken.
Ik vind dit klinken alsof het altijd vanuit de jongen komt omdat meisjes bij jongen gevoelens losmaken. Maar dat is andersom natuurlijk net zo. Ze moet zelf ook ervaren wat een jongen bij haar los maakt.
Nou inderdaad. Als je verliefd wordt, word je verliefd. Ik was met 12 ook al eens verliefd. En met 14 leerde ik mijn huidige man kennen. Die ook nog eens bijna 4 jaar ouder is. Maar die verliefdheid kon ik echt niet stoppen.
Uiteraard is dat zo. Ik bedoel dat jongens sneller geprikkeld zijn door wat ze zien dan meisjes (algemeen he, altijd uitzonderingen). Met mooi weer hebben veel vrouwen /meisjes niet in de gaten wat de erg korte (weinige) kleding met mannen/jongens (kan) doet(n).
Ik ben denk ik echt kneiter ouderwets. Maar een kind van 11 heeft m.i. nog helemaal niets te 'knuffelen'. 'Verkering' vind ik ook helemaal niets voor een kind van die leeftijd. Ik sluit me volledig aan bij @mamabri: Ze zijn welkom om een filmje op de bank beneden te kijken, een snoepje te eten en verder blijf je van elkaar af. Hoezo met 11 jaar al verkereing? Ga lekker buiten spelen met vriendjes en vriendinnetjes. 11 is nog een kind. Dus met elkaar in bed gaan liggen boven om een filmje te kijken> Nee. Hou op die schermen, hou op met jezelf 'vast te leggen' als je nog een klein kind bent, en ga gewoon lekker met je vriendinnetjes spelen.