Pubers en de zomervakantie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ligero, 2 jul 2025 om 08:33.

1. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.827
    1.534
    113
    Hoe vermaken jullie puber(meiden) zich in de zomervakantie? Mijn dochter is 13, uiteraard is haar telefoon haar favoriete vermaak en als ze daar niet op zit, speelt ze spelletjes op haar laptop. Ik wil haar zeker die tijd geven want ze onderhoud zo ook haar sociale contacten maar ik zie haar niet graag 8 weken lang als een zombie naar een scherm staren. Hoewel ze vriendinnen genoeg heeft, vindt ze afspreken altijd lastig, altijd al zo geweest. Dan moet ik haar min of meer dwingen maar vervolgens heeft ze het wel heel leuk
    Wat doen jullie pubers in de vakantie? Hebben jullie bijvoorbeeld klusjes die ze moeten doen, vaste schermtijden of momenten dat de schermen juist even uit moeten of laten jullie alles los?

2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    14.114
    19.311
    113
    Vrouw
    1ste slapen onze pubers uit.
    Tussen 10u30 en 11 u worden ze wakker.

Onze oudste loopt veel buiten.
    Gaan zwemmen bij vrienden, afspreken in stad, fietsen met de huur fietsen,....
    Als hij thuis is, ligt hij in zijn bed, in de zetel of buiten in de lounge of jacuzzi met zijn gsm verweven.

Middelste is meer thuis.
    Die gaat verder van huis naar school waardoor het afspreken minder spontaan gebeurd.
    Hij heeft wel 2 vrienden in de buurt wonen en daar spreekt hij mee af.
    De 1ne keer bij ons en de andere keer bij hen thuis.

Klusjes en taakjes moeten ze niet speciaal doen.
    Hun kamer opruimen en poetsen moeten ze altijd doen en dit blijft nu ook.
    Er zijn een paar taakjes waarbij ze geld kunnen verdienen.
    Dat zijn geen taken die moeten maar mogen en waar ook wel wat tijd in kruipt (gras afdoen, auto wassen,...).

3. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.128
    1.122
    113
    Uitslapen vindt onze puber moeilijk, vooral op vrije dagen ;) Op een schooldag wil ze best iets langer blijven liggen.

Als ik niets zeg, zit ze idd bijna de hele dag op haar telefoon. Dat vinden wij als ouders geen goed idee. Ik vind zelf dat we er nog redelijk coulant mee omgaan, maar daar denkt onze dochter natuurlijk anders over. Dus er is ook veel discussie en chagrijn helaas.

Ik ben heel benieuwd hoe de zomervakantie gaat lopen. Soms heeft ze ineens zin om iets te knutselen, dus ik probeer daar sowieso voldoende materialen voor in huis te hebben. Ze wandelt ook regelmatig een rondje met de hond van haar tante, dat heeft soms een zetje nodig maar ze vindt het eigenlijk gewoon leuk om te doen. Verder hebben wij bewust een aantal weken al vol gepland: twee weken gezinsvakantie, een week kamp, en ze gaat een week meehelpen met de VakantieBijbelWeek van de kerk (dat is meteen haar maatschappelijke stage voor school, dus win-win). Ik hoop dat ze zich daardoor ook in de "lege" weken minder zal vervelen.

4. Consuminderma

Consuminderma Fanatiek lid

27 apr 2024
    1.308
    894
    113
    Dan blijven er nog maar 2 weken over, dan zou ik haar lekker laten vervelen, hebben pubers nodig.

Mijn oudste van 18 heeft nu 11 weken vakantie dit jaar. Zij slaapt enorm uit elke dag, en de rest van de dag is ze creatief bezig, leest ze of kijkt ze een serie ofzo. En we werken samen aan onze Legostad.
    Soms spreekt ze af met vrienden dan is ze wel direct een hele dag weg omdat die ver weg wonen.
    Heeft daarnaast nu 2 dagjes uit gepland staan met 1 van ons.

Jongste is beginnend puber (10) en gamet, kijkt tv, leest, speelt buiten met de hond en ik ben regelmatig met hem bezig (spelletje, proefjes doen etc). Tentje in de tuin, keertje broodjes bakken.
    Voor hem staan een dagje Archeon, een dagje Hellendoorn en een paar keer dierentuin op de planning. Meer wil hij ook niet.
    Wij gaan niet op vakantie en onze kinderen zijn dus erg graag thuis en vinden zaken als zwemmen etc echt verschrikkelijk. Eerdere jaren nog best wel veel uitjes gedaan voor de vorm maar eigenlijk hoeft het niet zo hard van ze.
    Vakantie is voor hen dus heerlijk met hun eigen interesses bezig zijn.

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.665
    8.634
    113
    Hier 2 pubermeiden van 13 en 15 jaar.
    De oudste heeft een bijbaantje in de supermarkt, dus geen hele dagen, maar regelmatig een paar uurtjes, dat breekt in elk geval de dag al wat.
    Jongste spreekt graag af met vriendinnen.
    Oudste heeft ze wat verder weg wonen.

Zwembad staat weer op in de tuin, dat geeft nu met dit mooie weer al veel afleiding :D

Verder wel klusjes, onbetaald overigens, vaatwasser in- en uitruimen, stofzuigen, eigen kamer bijhouden, boodschap doen, eens een wasje ophangen ofzo.

En uiteraard helpen bij het schoonhouden van het zwembadwater, blaadjes uit hengelen etc, aangezien zij er eigenlijk alleen gebruik van maken :roflmao:

Edit: mobiel blijft natuurlijk een grote trekpleister :rolleyes: jongste heeft dan ook schermtijd.

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.432
    15.259
    113
    Vrouw
    Ik heb een zoon van 13. Hij zit ook echt vastgeplakt aan zijn scherm. Of zijn computer of zijn telefoon.
    En geen vrienden, dus ook niemand om mee af te spreken. Wij gaan 2 weken op vakantie en hij gaat een week op scoutingkamp. Daardoor zijn er mooi al 3 weken gevuld.
    Dan blijven er nog 4 weken over. Tja, ik weet het eigenlijk nog niet zo goed. Ik voel er ook niet zo veel voor om hem maar te gaan entertainen met dingen waar hij zelf misschien helemaal geen zin in heeft.

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.842
    7.475
    113
    Onze 16 jarige puber vermaakt zich uitsluitend met uitslapen (tot 13.00 uur redt hij prima) en gamen. En tussendoor ook werken gelukkig.
    Dochter vermaakt zich veel 'beter' (als in:verantwoorder ;)). Die slaapt nooit uit, maar spreekt soms af met vriendinnen (maar ook niet vaak, ze vindt het heerlijk om niemand om zich heen te hebben), en ze is veel creatief bezig. Tekenen, kleuren op nummer, mini huisjes bouwen, kraaltjes. Zij kan zich een hele dag daarmee vermaken. Daarom vind ik een vakantiebaan voor haar nog geen must. Zij geniet echt van elke vakantiedag.
    Daarnaast gaan we nog 3 weken op vakantie (waar se overigens hetzelfde doet :roflmao:)
    Ik ben in vakanties wel makkelijker met extra knutselspullen kopen of eens een wat duurder kleurboek die ze graag wil. Of nieuwe kraaltjes ofzo. Daarnaast stuur ik haar soms met haar broertje naar de stad, iets voor mij halen en dan geld mee voor een ijsje.
    Of ik ga zelf met haar, ook gezellig.

8. Sjanani

Sjanani Bekend lid

1 aug 2019
    513
    287
    63
    Vrouw
    Handig topic, ik lees even mee voor ideeën over schermtijd en hoe jullie er mee omgaan als ze zich er niet aan houden? Op de laptop hebben wij geen family link of iets en daar zit ook tiktok en alles op:rolleyes:

9. Consuminderma

Consuminderma Fanatiek lid

27 apr 2024
    1.308
    894
    113
    Wij hebben hier nooit iets afgeschermd of beveiligd.
    Oudste heeft nooit schermtijd gehad. Had al jong een leven met online vrienden in de VS dus dat pak je niet zo maar af en zij laat zich niet beïnvloeden door social media verder. Jongste eigenlijk ook niet maar als het me te gortig wordt pak ik zijn tablet gewoon af. En dan verzint ie vanzelf iets anders om te doen. Telefoon wil hij niet maar zal moeten als hij naar het vo gaat. Laptop krijgt hij dan ook, maar hij heeft de schurft aan social media dus kijkt vooral infomatieve filmpjes, zoekt informatie op Wikipedia, kloot rond op Google earth of speelt minecraft. Dus daar lig ik niet zo wakker van.

Sjanani vindt dit leuk.
  10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.665
    8.634
    113
    Wat betreft de schermpjes, ik vind de hele dag op de socials hangen ook niet oke, maar hier is het beperken ook om de gezondheid van de ogen.

Sjanani vindt dit leuk.
  11. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.128
    1.122
    113
    Ze hebben hier wel iets langer vrij. Na de laatste toets zijn er nog bijna twee weken voor herkansingen, rapportbesprekingen, uiteindelijk het rapport ophalen. Daarna begint de echte vakantie pas, maar dan zitten ze dus al bijna twee weken thuis...

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.322
    240
    63
    Hier 2 pubers, 14 (dochter) 16 (zoon).
    Bij beiden is de telefoon favoriet en vooral bij dochter. Dochter spreekt best veel af met vriendinnen, naar buiten, naar de stad, zwemmen, logeren etc. Ze gaat een weekend naar handbalstage en we gaan nog 2 weken met vakantie.

Zoon zit wel wat meer thuis. Hij heeft een bijbaantje en vermaakt zich veel in de tuin, in het zwembad. Hij gaat een hele week naar handbalstage. Met de stage en vakantie zijn al 3 weken gevuld.

Deel Deze Pagina