Het is hier thuis een moeilijke situatie buiten het pubergedrag om. Maar omdat elke hap eten en slok drinken al een strijd is raken man en ik de weg een beetje kwijt welk pubergedrag het waard is om de strijd aan te gaan en wat niet. En wat normale regels zijn? Bij ons wordt het een beetje verstrikt in elkaar en wij weten het niet meer zo goed. De slaapkamer bv, ik weet dat het bij veel pubers een rotbende is. Maar ik was niet zo'n puber dus ik kan mij er weinig voorstelling bij maken. Het hoeft niet spik en span, maar een vuilnisbelt vind ik ook gewoon niet acceptabel. Het is nog steeds een ruimte in ons huis die ik graag schoon wil houden. Het is echt een vuilnisbelt: boeken over de grond, kleding en ondergoed er tussendoor, papiertjes, halve potjes nagellak zonder dopje erop etc etc. Lopen kun je er meestal niet. Wat ik nu doe: aangeven wanneer ik het te gortig vind, dan geef ik haar een paar dagen zonder iets te zeggen en als er dan helemaal niks gebeurd bepaal ik op een gegeven moment: nu gebeurd het! Dat kondig ik dan ook wel een dag of wat van te voren aan.
Oh zo herkenbaar, dochter 11 is echt een rommelkont en vaak te lui om dingen weer terug te leggen (zegt ze zelf) Zoon 14 (met ass) begint nu ook echt alles achter zijn kont te laten liggen. Van alles geprobeerd , samen opruimen , een vaste dag waarop ze moeten opruimen het helpt allemaal niet , een dag later is het weer net zo'n puinzooi. Dus vorige week was ik er klaar mee, 2 weken lang leg ik, elke morgen, alles wat op de vloer ligt op hun bed en kunnen ze dat na school opruimen. Vanaf volgende week mik ik het in de prullenbak. Heb ze ook gezegd als jij niet de moeite neemt iets op te ruimen/terug op zijn plek te leggen heb je het dus ook niet nodig en kan het gewoon weg. Zal volgende week best wel drama opleveren, bij voornamelijk dochter (zoon hoef ik na 1 week bijna niets meer op bed te leggen) maar ben er zo klaar mee. Als het regent en ik moet het zolderraam (haar slaapkamer) dichtdoen moet ik me eerst een weg banen door de rotzooi.
Kamer opruimen doen we samen. Mijn dochter heeft echt dat overzicht niet. Dus ik geef haar opdrachten en zeg bv dat ze al haar rondslingerende kleding moet verzamelen en in de wasmand moet gooien, dat ze alles wat niet op haar kamer hoort (servies bv) op de overloop moet zetten enz.. Ik hoop dat ze op deze manier zelf een beetje leert ordenen bij het opruimen. En verder.. ik ben ook echt van pick your battles. En dat is op dit moment eten bij jullie.
Hoewel er hier ook dingen spelen waardoor het verschil tussen 'normaal pubergedrag' en 'passend bij de problematiek' en waar wel en waar niet de strijd over aan te gaan: haar kamer is haar verantwoordelijkheid, maar de bacteriologisch onverantwoorde dingen haal ik er wel uit. Als zij een in een troep wil leven, prima, maar dan help ik ook niet zoeken naar dat ene shirtje of die ene gymbroek ofzo. En als dingen kapot gaan doordat ze er onvoorzichtig mee is, dan komt er niets nieuws en/of mag ze het zelf betalen. Blijven dingen voor problemen zorgen (wat ik me met open potjes nagellak voor kan stellen), dan gaat dat dat van haar kamer af en komt het er niet nieuw. En heel af en toe doe ik wat jij schrijft: Maar dan kondig ik daarbij ook aan dat ik een grijze zak meeneem. Samen doen hebben we ook heel lang gedaan om het haar te leren. Inmiddels kan ze het prima, dat laat ze zo nu en dan zien, maar het interesseert haar gewoon niet/weinig.
Mijn zusje was ook zo’n puber. Alles was al een strijd, dus over die kamer (waar je geen vloer meer kon zien door kleding, rotzooi etc) werd niet echt meer moeilijk gedaan. M’n ma trok de deur gewoon altijd dicht want ze wilde de zooi ook niet zien. En als m’n zusje eens een opruimdag had en de wasmand uitpuilde werd de was pas gedaan als m’n ma er zin in had. Anders moest ze het zelf maar doen. Het is vanzelf wat minder geworden en nu ze op zichzelf woont houdt ze het gelukkig wel bij. Rotzooi die beneden rondslingerde werd op de trap gelegd zodat je het mee kon nemen naar boven. Aan het einde van de dag ging alles in een bak bij de achterdeur. Als het daar een paar dagen in bleef liggen in de kliko. Dat is twee keer gebeurd en daarna bleef de zooi beperkt tot de slaapkamer. Ik snap dat je alles netjes wilt houden hoor. Maar hier was de sfeer altijd al niet te genieten, dus werd daar geen probleem van gemaakt. Deur dicht en geen aandacht aan besteden.
Hier veel pubergedrag maar gelukkig is de slaapkamer daar geen onderdeel van ergernis in. Sinds de 1e lockdown is de afspraak als je wakker word bed opmaken, gordijnen open, raam open, losse bakjes, verpakkingen en lege glazen of pakjes drinken mee naar beneden. En de vloer moet leeg zodat ik kan stofzuigen. Is de vloer niet leeg dan mag hij zelf na het avond eten zijn kamer stofzuigen (zal eens in de 2 weken gebeuren dat hij het zelf moet doen maar doet dat dan zonder protest). Dan slingeren er nog weleens boeken op zijn bank maar die leg ik dan netjes op een stapel op zijn bureau en daar doe ik niet moeilijk over.
Yep die heb ik ook al eens gebruikt/aangeboden, Ik wil het wel opruimen voor je (kind helemaal blij) maar dan wel op mijn manier (neeeeheee mama) en dan is de kamer weer 1 dag redelijk netjes. Het gaat bij ons trouwens alleen om de vloer, ik wil gewoon kunnen lopen en dus is de eis dat de vloer is opgeruimd, dat ik haar bureau niet meer kan zien onder alle prutjes en pralletjes neem ik voor lief (al zou ik het liefst met 1 lange arm haal de hele mikmak in de vuilniszak doen laten verdwijnen)
Ik plan vaak een dag in de vakantie in dat ze alledrie op moeten ruimen. Dan poets ik daarna hun kamer grondig. Dochter ruimt tussendoor regelmatig op als ze zelf last krijgt van de rommel. Oudste zoon van 12 krijgt er nooit last van. Buiten de vakanties om ruim ik vaak zelf snel wat op of mik alles op zij bed zodat ik zeker elke 2 weken even een doek en de stofzuiger er door kan halen. Want ik vind d rommel.zijn eigen probleem, maar viezigheid ook de mijne. Van mij hoeft hik nog niet zelf te poetsen. Maar ook dat zal een keer komen. Dan denk ik dat ik net als nu vooraf aangeef welke dag het moet gebeuren. Ze mogen bijvoorbeeld ook pas computeren als het netjes is. Dan zijn ze vaak in no time klaar Maar volgens mij heeft jouw dochter ADHD toch? Dan zou ik elke 2 of 3 weken den half uurtje plannen dat je het samen doet. En haar dan steeds 1 taak geven. Dus 'kleren op 1 hoop leggen' en als dat klaar is 'schoolboeken op een stapel leggen' etc.
Herkenbaar! Onze dochters zitten volgens mij in dezelfde (leeftijds)fase. Bij mijn dochter lijkt het ook regelmatig of er zich een oorlog heeft afgespeeld op haar kamer. Ik weet nog dat een oud-collega tegen mij zei: 'Ze leren niet in één dag praten/fietsen/enz. Daar heb je ze altijd in begeleid. Maar moeten ze plannen, opruimen enzo wel ineens zelf kunnen? Neem daar ook de tijd voor om te begeleiden.' Dat is een van de beste tips die ik afgelopen jaren heb gehad. Ik gooi dus ook niets weg zonder mijn dochter. De puinzooi gaan we af en toe samen te lijf (liefst met een timer & wat lekkers aan het eind). Tussendoor geef ik wel duidelijke opdrachten en we hebben een afspraak. De afspraak is dat het looppad naar het raam en de deur moeten 's avonds vrij moeten zijn. Dit in verband met veiligheid. Andere opdrachten zijn: - ruim je boeken op waar ze horen; - maak je dressoir schoon; - zorg dat ik makkelijk bij je raam kan zodat ik het schoon kan maken; - ruim alles op in de lades; - maak je bed op; - haal je bed af; - hang je onesie/badjas op (serieus iedere dag....**zucht**). Het klinkt alsof het schoon en opgeruimd is bij haar, maar verre van hoor. We doen gewoon ons best en hopelijk betaalt het zich later (ooit!!) terug. Succes!
Lastig inderdaad. Hier heb ik dat (nog) niet zo erg en ruimt ze eens per week op. Ze mag dan pas naar buiten als haar kamer gedaan is. Maar ik weet het van mezelf nog vroeger…. Ik was erg! Maar ook de jongste van 5. Mijn moeder trok de deur dicht en zag mijn kamer dan niet meer. Ze waste dan inderdaad alleen op tijden dat het haar uitkwam. Als ze het echt zat was, dan ging ze mijn kamer in (zonder waarschuwing!) met een paar vuilniszakken en gooide dan ook alles weg wat ze niet nuttig vond. Het hielp alsnog niet. Maar het kwam vanzelf goed
wat fijn deze reacties. Hulp aangeboden heb ik al vaak. Dan stel ik voor dat we het even samen doen. Heel af en toe kwam daar een positieve reactie op, maar meestal niet. Het zou wel helpen, want ik denk inderdaad dat ze zelf het overzicht niet heeft, en in zo'n bende helemaal niet meer. Maar ja als ze dat niet wil wordt het zo lastig. Het dreigement dat ik wel even met de grijze zak kom opruimen werpt vaak wel zn vruchten af, maar nog met veel gemopper en gezanik. Inmiddels stel ik wel grenzen door aan te geven dat ze die week niemand mee naar huis mag nemen voor het opgeruimd is, echt je schaamt je dood.
Ik was ook zo erg als puber. Ik kreeg geen zakgeld als ik mijn kamer niet eens per week opruimde. Later moest ik ook stofzuigen en m’n bed opmaken. Chantage is misschien niet altijd de beste manier maar het werkt wel!
Mijn kamer was een bende. Maar er was 1 regel: de vloer moet leeg zijn (en ja op bureau, slaapbank, bureaustoel kun je een hoop dumpen). Maar dan konden ze tenminste wel nog wat stofzuigen en veiligheid. En eens in de zoveel tijd de verplichte opruim en afstofdag. Alles wat dan niet netjes was gooide pa weg. De eerste keer dacht ik dat hij het niet meende... stomme zet Vuile was in de wasmand, zo niet... pech. Of zelf wassen. En ik vind dat prima regels. Veel vrijheid maar wel wat grenzen ivm hygiene Opruimen is nog steeds niet mijn sterkte punt haha
Op maandag komt de werkster, dus op zondagavond moeten de vloeren en oppervlaktes leeg zijn. Dat doen we met het hele gezin als het even kan. Mijn zoon helpt mee, maar ik moet echt heel concrete opdrachten geven, iedere week weer. “Ruim je kamer op” is veel te breed, het moet echt zijn “gooi alle kleren die op de grond liggen in de wasmand” , “leg alle tijdschriften in de mand” “stop de biebboeken vast in het krat beneden”. Hij zal het uiteindelijk wel een keer leren
Oudste is nu 11, was eerder een rommelkont, maar heeft haar kamer best netjes eigenlijk. Er slingert wel eens een boek of wat anders, maar over het algemeen gaat het best goed! Kinderen hebben zelf een wasmand op de kamer, dat scheelt al, en een dressboy voor kleding die nog weer gedragen kan worden. Maar ik zal niet te hard juichen als ze straks naar het VO gaat kan het wel weer helemaal anders zijn. In jullie geval zou ik ook denken 'pick your battle', maar denk dat je het met aanbieden om samen te doen en af en toe te dreigen met de vuilniszak al goed bezig bent! Kan me heel goed voorstellen dat je baalt van zo'n puber-rommel-kamer.
Hier is de oudste ook een drama momenteel qua opruimen. Alles wordt gewoon neergekwakt door het huis heen, zijn kamer is een enorme bende en als je er wat van zegt is het huis te klein. Ik heb al eens alles in een vuilniszak gestopt, maar dat maakte maar weinig indruk. De keer erna heb ik alles in zijn bed gelegd, dat vond ie niet zo leuk.. ik help hem wel, alleen ziet hij het gewoon niet, maar ga niet alles voor hem doen.
Schaamt ze zich zelf niet voor de troep op haar kamer voor vriendinnen? Mijn zoon doet dat namelijk wel. Als er iemand mee komt om op zijn kamer een film te kijken dan weet hij niet hoe snel hij de los slingerende boeken netjes op een stapel moet leggen. En hier scheelt het denk ik dat ik elke dag zijn slaapkamer stofzuig (op het weekend na) dus de vloer moet gewoon elke dag leeg zijn. Dan krijgt het ook niet de kans om echt op te stapelen qua bende. En hij heeft geen kleding kast in zijn slaapkamer dus rondslingerende kleding heb je dan ook niet snel. Die gooit hij wel neer in de kastenkamer trouwens als hij zich omkleed maar dat scheelt in zijn slaapkamer weer een klein beetje troep.
Ja dat doet mijn zoon. Ook tijdens online onderwijs was het netjes, want hij wilde niet dat zijn klasgenoten zijn troep zouden zien.
Niet iedereen met adhd is natuurlijk hetzelfde. Dus misschien heb je hier niks aan. Maar zodra het een rommeltje begint te worden dan is het al te laat. Dan is het overzicht weg. Als je eens in de week opruimt dan kan het al heel lastig zijn om ergens te beginnen. Als je elke dag de kamer netjes leert achterlaten dan heb je de meeste winst. Als je dan een plekje hebt waar je dingen kan leggen die nog moeten gebeuren zoals bijvoorbeeld schoolwerk dan is het ook makkelijker om dat niet te vergeten. Misschien bijvoorbeeld geen kleren in de kamer laten die je nog een keer kan dragen maar niet passen bij het weer, deze gelijk in de mand. Bekers ed als ze leeg zijn gelijk om het hoekje naast de deur. Prullenbakje op de plek waar ze het meeste zit. En goede gestructureerde vaste plekken voor spullen.