Onze kinderen gaan tijdens de hele reis nergens alleen heen. Niet rondlopen op de camping, niet voetballen, niet afspreken, geen animatie Dus eigenlijk is het net zoals thuis. Ze zitten bij ons, hangen in een hangmat, hangen op hun bed met de gsm en zeggen GAAN WE ..... Dit jaar voor het 1st geen vakantie tijdens de zomer en ik denk dat we dit zo gaan houden ook.
Je hebt er nu niks aan, maar is het een idee om volgend jaar iets te regelen met vrienden? Toen ik nog te jong was om alleen op vakantie te gaan, ging ik een week met een vriendin en haar ouders mee en daarna reisden we door naar mijn ouders om nog een week bij hun door te brengen. We hadden een eigen tentje en plek. Dus ze hadden weinig last van ons denk ik Maar je moet er wel zin in hebben natuurlijk om "een buitenstaander" mee te nemen.
Buiten dat ik dat niet zie zitten zou het ook niet passen in de auto. Maar goed zoals ik al zei , het is echt heel heet en dat drukt de pret omdat ze moe zijn. Normaal slapen ze tot 10 uur/ 11 uur op de camping. Nu branden we om half 8 de tent uit. Tijdens uitstapjes hoor ik ze niet, dat vinden ze heel leuk. In de avond vermaken ze zich ook uitstekend op de camping. Denk dat met name de jongste overdag gewoon door de hitte zo moppert. Normaal doen we ook in de middag ff chill of spelletje maar dat kan gewoon nu niet door de hitte op de staanplaats en dan duurt de dag bij het zwembad of strand wel heel lang. We gaan woensdag al weg ipv zondag en pakken 2 dagen hotel in salzburg en 2 dagen in munchen en pakken die steden lekker mee
Ik denk dat het heel normaal is dat het niet allemaal superfantastischgeweldig is? Zeker niet met korte nachten en extreem weer? Wie wordt daar nu vrolijk van? Wij zijn voor het eerst ‘verder weg’ op vakantie. Vooraf vonden ze het fantastisch, maar de oudste heeft, denk ik, toch een beetje een idealistisch beeld van een dergelijke vakantie. En ja, dan valt het tegen. En de korte nachten ed maken het er niet beter op. Helaas voor haar zal ze het er mee moeten doen. We zijn ook al een paar keer iets gaan doen zonder haar, ik ga niet een eind reizen om de hele dag in een huisje te zitten, dan had ik net zo goed thuis kunnen blijven (had ook een berg geld en tijd gescheeld ).
Dat met de warmte is heel herkenbaar. Mijn kinderen zijn nog jonger, maar met 38 graden is de enige plek het zwembad (waar ze dus 4 uur inzitten per dag). Ik denk een goede keuze om eerder weg te gaan, zodat je toch nog wat leuke uitstapjes kunt maken.
Wij zijn ook in Kroatië, maar hier gelukkig niet zo heet. Graadje of 30. Gisteren was het bijna de hele dag bewolkt, dat was ook wel een keer lekker. Ook hebben we in de ochtend schaduw op onze plek. De tent van onze kinderen staat ook pas vanaf de middag in de zon. Daarnaast is de wifi op onze plek perfect. Op de rest van de camping een stuk minder. Onze caravan heeft airco, dus overdag ligt onze jongste daar ook regelmatig met de hond om even af te koelen. Voor de oudste kan het niet heet genoeg zijn. Ik merk wel dat onze oudste haar vriendinnen mist. Zij heeft ook echt een fijne groep thuis, dus dat snap ik wel. Ze zijn ook bijna allemaal op vakantie, dus dat scheelt wel. Maar ze zit daardoor wel heel veel op haar telefoon. Ze zoekt verder geen andere jeugd op. Zij kan het ene moment heel gezellig zijn en het andere moment helemaal in zichzelf gekeerd zitten. Dat vindt vooral mijn man lastig. We zijn veel op het water, vooral de zee (boot, sup, snorkelen, zwemmen..). Het hondenstrand bij de camping ligt onder de bomen, dus dat is erg fijn. En dan later in de middag/avond doen we uitstapjes. Op zich gaat het hier prima, maar dan moeten we ze wel laten en regelmatig met hun wensen mee gaan. Dan doen ze dat af en toe bij ons ook. Leuk om wat eerder te vertrekken en nog wat andere dingen te ondernemen. Mijn ervaring is dat je in Kroatië alleen betaald wat je bent gebleven, ook al heb je langer gereserveerd. Fijne vakantie nog!
Wij hebben lang getwijfeld, idd het ideaal beeld speelt ook wel mee. Mijn dochter is met haar beste vriendin mee 2 weken en mijn zoon zegt na een week vaak al gaan we weer naar huis? ik moet wel zeggen we zijn nu verhuisd dit jaar en we wonen op een hele mooie en rustige plek aan vaarwater dus zoon is de hele dag vissen, varen etc. Hij wilde dus ook niet meer echt weg op vakantie, dus we gaan wat dagdingen doen, huren een fatbike, dagje kart etc. Volgend jaar gaan we wel weer op zoek maar hoe ouder de kinderen hoe lastiger
Misschien is het ook een optie om voor volgende keer goed na te denken over de bestemming/reisperiode om de hitte te vermijden. Wij gaan bewust nooit in de zomervakantie richting de echte ‘zon, zee, strand’-bestemmingen, omdat wij boven de 30 graden het ook echt niet meer naar ons zin hebben. Dus misschien naar een minder heet gebied gaan, of in bijvoorbeeld de meivakantie je ‘zonvakantie’ plannen. Als het zo heet is dat je in de ochtend al niet meer prettig bij je tent/caravan/huisje kunt verblijven, dan snap ik wel een beetje dat er gezeur volgt. Maar wel vervelend hoor, probeer het inderdaad maar een beetje los te laten en te genieten van de dingen die ze wel leuk vinden.
Wij gaan altijd alle schoolvakanties naar de zon dus ook mei/herfst/voorjaar. Alleen de kerstvakantie niet. Ook altijd naar heel warm, normaal geen probleem. Denk dat het gewoon een combi is van de verkeerde staanplaats en de puberteit van de jongste. Het is ook niet zo dat we geen leuke vakantie hebben maar hij verveelt zich gewoon wat meer
Daarom kiezen wij volgend jaar voor Texel. Kunnen de pubers met de trein. En dan semi-zelfstandig op de camping. Extreme hitte maakt je vakantie ook niet leuker. Hier zitten we nu met een vestje aan in de wind. Ook niet lekker. Maar je kan wel wat ondeenemen of in je slaapzak kruipen voor een dutje. Met het huidige klimaat in Zuid Europa denk ik dat we vaker voor Noordelijker bestemmingen gaan kiezen. Ik denk dat jullie een mooie oplossing hebben door een paar steden te bezoeken en zo langzaam terug te gaan.
Dat maakt vakantie wel lastiger vind ik. Nederland/Belgie zijn uitgesloten. Dat vinden we geen vakantie. We willen wel graag zon maar geen 39 graden haha… ach weet je vandaag liggen ze alweer de hele dag aan het zwembad met wat andere en heb ik ze nog niey gehoord of gezien en is het weer helemaal prima. Ik ben gewoon niet gewend dat mijn kinderen zich vervelen omdat ze dat nooit doen thuis. Bovendien is de jongste een heel andere puber dan de oudste. Ik moest blijkbaar ook gewoon even zeuren
Hadden er 2van onszelf mee en vriendinnetje van zoon drama hele dag in de airco bij zwembad kon geen woord af van vriendinnetje .we zijn 4dagen eerder huis gegaan ook.omdat ik gebroken vinger had .maar nooit meer waren er allebei echt klaar mee thuis kon er geen dankjewel af voor de betaalde vakantie .
In Salzburg en Munchen zal het ook heet zijn. Moet je ook maar zin in hebben om dan in een grote stad rond te lopen. Of gaan jullie iets anders doen?
Zo een stad met hitte vinden we prima. Hebben afgelopen jaren venetie, barcelona, milaan, rome ook in de zomer gedaan. Tempo aanpassen en veel terrasjes tussendoor. Als we verder goed (uit) slapen is dat geen probleem. Munchen is maar 27 graden dus niet echt heet
Hmm, hier 12, 14 en 16 en kan niet zeggen dat ik het echt herken. Eigenlijk alle vakanties vinden ze wel een succes. Overleggen jullie de vakantie plannen en verwachtingen ook van te voren met ze? Wij doen vaak wat de pubers willen, als zij plezier hebben, wij ook vaak immers. Wij zitten nu op Curacao en dochter wilde geen stranden meer bekijken , zoon wilde ze allemaal zien..dus man is met zoon op pad gegaan en dochter, ik en de jongste hebben de dag bij het zwembad doorgebracht. Oudste heeft een telefoon mee genomen, maar de jongste 2 niet. Al zijn vrienden zijn ook op vakantie of aan het werk, dus hij mist ook verder niets. Bovendien is hij toch 10x liever op vakantie dan thuis. Hier trouwens ook 1x in Kroatië geweest en prachtig, maar zo warm en dan hadden we een stacaravan met airco. Zou het in een tent of caravan ook echt niet getrokken hebben. Dus snap wel dat dat meetelt.
Wij hebben vorige week 2 nachten overnacht, was ook warm maar wel een hele mooie stad en omgeving. Alleen ons hotel viel in de nachten tegen omdat ze geen airco hadden. Wij zitten nu in Italië en hebben alleen de jongste van 13 mee maar die wil ook niks anders dan de tablet en airco en gelukkig nu af en toe het zwembad. Haar zus mocht ruim 3 weken met haar vriend en gezin mee naar Bali dus dat was ook wel even omschakelen voor de jongste dat ze nu alleen is.
Ja, ik vind ook alles tot 30 graden prima te doen. Gaat de temperatuur boven de 35 graden dan is het zwembad/ de zee of een rivier de enige plek waar ik wil zijn.
Hahaha ik was even aan het lezen in dit draadje en ik was me dus precies dit aan het bedenken als ik met mijn kinderen (pubers en kleinere kinderen) op vakantie zou gaan. Goede reden om dat niet te gaan doen. Dit jaar zijn de 3 oudsten elk op een kamp geweest een week: zij blij, mij prima.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar dit is zo herkenbaar! Wij zijn net terug van 2 weken Frankrijk. Deze campings speciaal voor ze uitgezocht. Ene camping te weinig Nederlanders, te warm, te ver lopen. Andere camping geen leuke Nederlanders, k*'t wifi, te heet, jongste mocht niet alleen naar zwembad dus steeds mee. Je snapt mij wel. En onze middelste en jongste (2 jongens) liggen constant met elkaar in de clinch. Ik moet zeggen dat ik zelf ook erg zin had om weer naar huis te gaan, dat heb ik normaal niet zo vaak. Wij zijn gisteren thuisgekomen en (gek genoeg) kijken we allen terug op een geslaagde vakantie toch wel. Grappig hoe dat werkt met je brein. Die onthoudt alleen de leuke dingen.
Precies, de leuke momenten overheersen gelukkig by far. En in de avonden hoor ik ze nooit of we nou op pad zijn of niet, ze vermaken zich goed. Ik ben ook gewoon niet gewend dat zoon zich verveelt. Vorige jaren lag hij dagen in bet zwembad. Daar word hij blijkbaar te oud voor. Omdat hij thuis bijna altijd op pad is met vrienden zit hij geen hele dagen op zijn telefoon en moeten we daar nu dus even aan wennen. Ergens snap ik wel dat hij zijn vrienden mist. Thuis doe je van alles met hun en nu zit je ineens voornamelijk met je ouders “opgescheept”