Wij zitten bijna een jaar in de WSNP en dat gaat prima, maar zoon van 13 schijnt maar niet te snappen dat we een stapje terug hebben moeten doen,en hoe...we kunnen aardig rondkomen,maar het is oppassen geblazen. Nu hadden we beloofd dat hij van zijn kinderbijslag,maandelijks 50 Euro zou kunnen krijgen,maar dit lukt dus helaas in de praktijk toch niet altijd,en daar is meneer dus nu beledigd over. Ook zit hij zich te verlekkeren met merk-kleding,en dat krijgt hij gewoon niet.
Wat vervelend zeg! Al kan ik me ook enigzins inleven in je puberzoon (ik weet nog goed hoe ik zelf was als puber ben nu 22 dus nog niet heel lang terug, haha). Als je zegt dat je beloofd hebt dat hij elke maand 50,- krijgt van de kinderbijslag, en dat gaat nu niet door.. Tja, dan zou ik ook boos zijn. Op die leeftijd vinden veel pubers het gewoon moeilijk zich in te leven in de situatie waarin een ander (in dit geval jullie gezin) zich bevindt. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Misschien toch heel rustig nog eens proberen uit te leggen waarom hij die 50,- gewoonweg niet kan krijgen, hoe graag je het hem ook zou willen geven. Daarnaast, waarom zou je hem 50,- geven? Kan je niet op jouw naam een krantenwijk nemen en hem laten lopen? Kan hij al het geld dat hij daarmee zelf verdient houden en besteden hoe hij dat zelf zou willen. Of misschien een kleiner bedrag afspreken..? Ik heb nog nooit 50,- per maand gehad van mijn ouders, kreeg 15,- zakgeld per maand en de rest kon ik zelf bijleggen dmv werken. Kleding kopen deden we samen, waren de kleren te duur dan moest ik zelf wat bijleggen. En dit terwijl mijn ouders een gewoon modaal inkomen te besteden hadden. Wil niet zeggen dat je het niet goed doet nu: je roeit met de riemen die je hebt.. Maar misschien wat aanpassingen doorvoeren, zodat jullie het allemaal 'acceptabel' vinden? Heel veel succes met jullie puber!
Wat lastig, ik snap hem wel omdat het hem beloofd is en hij het nu niet krijgt. Aan de andere kant; als je het echt niet kunt misschien gaat het gewoonweg niet...! Ik snap dat hij zich verlekkerd aan merkkleding, hij ziet dit (misschien) in zijn omgeving, op televisie, bij vrienden etc. Maarja, voor 50,- kom je bij -ik noem maar wat- Tommy Hillfinger ook niet heel erg ver dan een shirt.... Kun je niet iets leuks voor hem op de kop tikken op MP zodra je er het geld wél voor hebt? Ik zou het hem proberen uit te leggen en dat er nog meer mogelijkheden zijn voor hem om aan geld te komen. Toen ik 13 was ben ik tomaten gaan plukken en ik verdiende (vond ik toen dan he) best wel veel geld waar ik leuke dingen van kon doen. Heel veel succes ermee! (Ik ben wel benieuwd hoe je dit nu gaat aanpakken en hoe het gaat aflopen).
Ik ga gewoon nog eens een goed gesprek met hem aan, en dat het nog 2 jaar doorbikkelen is. Over 2 jaar is ie 15 en heeft ie als 't goed is ook wel een zaterdag/vakantiebaantje en liggen de zaken heel anders. Ik zal hem ook uitleggen dat ik momenteel zelf ook haast geen kleding kan kopen voor mezelf(vorige week nog een hele berg gekregen van iemand uit de familie)maargoed ik ben dan ook al uitgegroeit en hij niet. Nu zit ie in 170/176 ongeveer dus wordt dalijk S,M enz. Schoenen idem dito,nu 41 maar dat zie ik ook nog wel eens een goeie 45 worden
Als die 50 euro hem beloofd is dan snap ik heel goed dat hij beledigd is. T is ook zijn goed recht, vind ik, om er boos over te zijn. Ik zou hem in elk geval laten weten dat het je enorm spijt dat je je belofte niet na kunt komen en dat je hoopt dat hij nu niet het idee krijgt dat iemands belofte niets waard is. Dat je je helaas enorm vergist hebt in de rekeningen die maandelijks betaald moeten worden en dat je ook die 50 euro hard nodig hebt om rond te komen. Meer kun je nu even niet doen. Behalve dan inderdaad samen gaan kijken hoe hij zelf wat geld kan verdienen. Bijvoorbeeld door inderdaad een krantenwijk te gaan lopen of misschien kan hij wat klussen in de buurt doen? Auto's wassen, meehelpen met schilderen, gras maaien.... Veel succes, hopelijk zijn die 2 jaar snel voorbij en hebben jullie wat meer ruimte. x
het probleem ligt ook bij het feit dat de rekeningen nooit op 1 dag binnen komen,en onze lonen ook nooit op dezelfde dag gestort worden.Nadeel is dus dat je eerst wat geld moet 'verzamelen',om alle rekeningen te kunnen betalen,en daar gaat vaak dus ook wel eens wat van de kinderbijslag aan op. maar ik denk dat een hoop mensen daar wel last van hebben...
Jahoor, je bent echt niet de enige . Gelukkig is jaar nog te overbruggen alhoewel ik me kan voorstellen dat het 10 jaar lijkt. Ik denk idd dat het slim is om nog eens met hem om de tafel te zitten en misschien kan hij zelf ook met oplossingen komen? Daarmee geef je hem in ieder geval ook het gevoel dat hij volwassen wordt behandeld (wat denk ik heel belangrijk is op die leeftijd) én denkt hij echt mee bij het vinden van een oplossing. Misschien heeft hij spulletjes die hij niet meer gebruikt waarmee hij op een rommelmarkt kan gaan staan (weet ik het, ik noem maar wat) en wie weet wat voor leuks je op internet kunt vinden zodra de kinderbijslag weer binnen is...??? Succes ermee!!
tja ik heb ook al voorgesteld om zoveel mogelijk merken 2e hands aan te schaffen,en dat wil hij wel maar ligt er aan volgens hem,wie het gedragen heeft. Met andere woorden op MP hoef ik niet te kijken(al doe ik dat wel 's Vorig jaar nog van een moeder van een jongen uit zijn team 4 zakken vol kleding gekregen,zo voor niets,maar als hij de helft gedragen heeft is 't veel. Maar hij staat al aangemeld voor een kranten/folderwijk dus is een goede leer om met geld om te gaan voor hem. Iets verkopen op een rommelmarkt,heb ik al tig keer voorgesteld,maar wil ie de moeite niet voor nemen...
hoeveel betrek je hem bij jullie financiele situatie? Misschien als hij ziet wat jullie maandelijks zoal binnen krijgen en moeten betalen, dat hij begrijpt dat iedereen in het gezin zich moet aanpassen. Met 13 zou je dat toch moeten kunnen uitleggen? En dan samen kijken hoe hij meer geld kan krijgen. Dingen verkopen (evt marktplaats), een baantje, etc..
Heel toevallig zit mijn zusje ook bij de schuldhulpverlening en heeft ook een zoon van 13. En een puberdochter van 16 en ze zit vaak met de zelfde problemen. Wat de andere ook zeggen eerlijk wezen en vertellen wat er per maand aan vaste en onverwachte zaken uit moet. En een krante baantje kan helpen. Dat met merk kleding ja. Het is lastig maar zo als zo veel ouders. We kunnen het niet betalen. Veel mensen niet en je kan best uit leggen dat gewone kleding zonder merk net zo goed goed genoeg is. En ja weet ook wel dat ze op school graag gezien worden met merk kleding. Maar het is aan jou uit te leggen dat het niet altijd zo werkt en dat het helemaal niet belangrijk is om er bij te horen. Dat moet je toch altijd zelf doen. Kleding doet daar niks van af. En succes verder. De pubertijd is een lastige periode. Die jullie samen moeten overbruggen. En dwars en andere dingen horen er allemaal bij.
misschien kan hij ook momenteel gebruik maken van de zomer periode dus op het land werken of honden uitlaten is misschien wat "makkelijker" en stoerder het is moeilijk op die leeftijd maar goed dat is het voor jullie ook....echt doorbijten wens jullie sterkte om de resterende tijd zo positief mogelijk door te komen
tja lijkt me lastig, weet ook niet waarom jullie in de schulden zitten maar ook wel weer sneu voor je zoon.. hij heeft er niet aan mee gewerkt en snapt het dus blijkbaar niet... misschien kun je hem per week een paar euro zakgeld geven zodat hij het kan opsparen? en krantenwijk is hij nog te jong voor lijkt me...
Dat is niet zo van af 13 mogen ze al een kranten baantje hebben. En idd de reden van schult doet er niet toe. Het is wel gelijk een les voor een kind probeer uit de schulden te blijven. En hooplijk heeft hij ze lesje wel geleerd via z.n ouders.