Met de pot mee-eten (1,5 jaar)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Froezel, 16 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Froezel

Froezel Actief lid

12 dec 2019
    407
    504
    93
    Vrouw
    Mijn dochter van 1,5 jaar eet over het algemeen heel goed. Ze ontbijt met een boterham, eet tussendoor graag fruit, tussen de middag vaak twee boterhammen met een beker melk, tussendoor een cracker, een koekje of rauwkost. Maar dan de avond...

Ik heb altijd zelf groentehapjes voor haar gemaakt vanaf dat ze die mocht. Ze smulde ervan! De hapjes werden naarmate ze ouder werd natuurlijk ook steeds grover en ook dat ging prima. Zelf prikken met een vorkje of happen met de lepel; allemaal geen probleem. Totdat ze ineens geen aardappels, pasta en vlees/vis meer wilde... Ze vertikt het! Alleen de groente wilde ze nog (en normaal is dat volgens mij andersom, haha). Wij hebben daar niet echt een probleem van gemaakt, want ze kan het prima hebben en ze at wel gewoon haar groente. Nu zijn we maar potjes (AH bio) gaan geven, die ze overigens ook gewoon zelf eet met een lepel, zodat ze toch haar aardappels/pasta en vlees/vis binnenkrijgt. Het gekke is dat ze patatjes bijvoorbeeld wel lust, maar gebakken aardappels/dobbelsteentjes bijvoorbeeld weer niet. Terwijl dat praktisch hetzelfde is.

Graag zou ik willen dat ze lekker met ons mee eet. We blijven haar regelmatig een hapje van ons eten aanbieden, maar ze weigert. De laatste weken lijkt ze het wel heel interessant te vinden en kijkt ze ons aandachtig aan, maar als we haar dan een hapje willen geven met haar eigen vork of lepel, wil ze dat niet.

Ik zou graag tips willen hoe we hier mee om moeten gaan. Hoe kunnen we haar het beste weer aardappels, vlees en groente laten eten, zoals ze deed toen ze nog baby was? Misschien toch weer aparte groentehapjes voor haar maken en misschien eerst mixen met een AH potje, half/half? Blijven aanbieden tot we erbij neervallen? Het zal vast uiteindelijk allemaal wel goed komen, maar ik zou graag tips/ervaringen willen horen zodat we een begin kunnen maken.

Alvast bedankt!

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Gewoon de stukken voor haar op een bord leggen. Kan ze het zelf doen. Laat het haar maar proberen

tuc vindt dit leuk.
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dit is een typische leeftijd waarop ze opeens minder gaan eten. Dus ik zou er niet te veel acht op slaan.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Dit inderdaad.
    Ik zou echt stoppen met potjes en zeker geen toeren uithalen met mixen oid.
    Dan eet ze een poosje wat minder, is niet erg.
    Ik zou haar lekker zelf laten pielen.

Zoe123 vindt dit leuk.
  5. Yelly

Yelly Bekend lid

26 jun 2019
    647
    575
    93
    Inderdaad laat het rusten. Aanbieden en daarbij laten.
    Onze oudste twee gingen pas weer enigszins met de pot mee eten toen ze 2 waren. Komt vanzelf.

6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.344
    8.346
    113
    Amsterdam
    Gewoon echt met de pot laten mee eten en niet meer terug gaan naar potjes.
    Als ze niet eet dan niet en als ze alleen groente eten ook prima. Onze driejarige eet standaard geen aardappels of patat maar alleen haar groente en vlees. Ze eet ook weleens alleen vlees of alleen groente prima. Je moet er echt geen strijd van gaan maken hoor, hebben wij een tijdje ongemerkt gedaan en wordt een stuk minder gezellig aan tafel. Sinds we hebben afgesproken met elkaar dat we het ook goed vinden als ze niet voldoende eet of helemaal niet is het weer een stuk leuker aan tafel. En op de een of andere manier eet ze ook weer beter.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Gewoon laten eten wat jullie ook eten en stoppen met de potjes. Zo belangrijk zijn aardappels en pasta niet. Het is echt de leeftijd en dan kan je ze nu beter laten zien hoe normaal eten eruit ziet en smaakt dan dat je haar over een paar maanden weer de potjes af moet leren.

tuc vindt dit leuk.
  8. Nora001

Nora001 Bekend lid

22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Hetzelfde antwoord als hierboven. Mocht je dit moeilijk vinden, misschien om en om. En als ze "gewoon" eten krijgt voor haar neer leggen en lekker laten kliederen?

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Lekker wat eten voor haar neerleggen op een bordje, het is al eerder gezegd.
    Een sperzieboontje, stukje broccoli.
    Komkommer.
    Laat haar zelf de controle hebben. Dat werkt vaak goed.
    Als ze zelf een boterham kan eten, kan ze ook zelf een stukje broccoli eten..

10. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Louise11110, nizzie86, Sado en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Neilia

Neilia Niet meer actief

Is echt de leeftijd.
    Stoppen met de potjes en lekker zelf laten eten.

Wat betreft de aardappel.. mijn zoon lust aardappels bereid op allerlei manieren behalve gekookte aardappels.
    Hij heeft toevallig vorige week voor het eerst een hele gekookte aardappel gegeten omdat ie anders geen ijsje mocht.
    Misschien de structuur waardoor ze dit ineens weigert.

12. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Ahhhh de bekende 'ik lust geen aardappels, maar frietjes wel-fase'. Hier kwam die pas met 3.5. Onlangs dus. Ohja en kruiden zijn ook een ding opeens?

Verschillende dingen geprobeerd, maar nu dat we hebben gezegd 'van alles minimaal 1 hapje' gaat het prima. Tuurlijk, als ze moe is, is het nog wel eens drama. Maar consequent zijn helpt errug goed :D Ik zou ook zeker niet teruggaan naar potjes oid. Laat ze het lekker zelf uitzoeken. Zeker als ze verder prima eet zou ik me daar echt geen zorgen om maken!

Overigens eet dochter nu wel weer, van de een op de andere dag, aardappels :roflmao:

13. Froezel

Froezel Actief lid

12 dec 2019
    407
    504
    93
    Vrouw
    Wauw, bedankt voor jullie reacties. Waar ik dacht goed te doen terug te gaan naar potjes zodat ze toch haar aardappels/pasta en vlees/vis binnen kreeg, zeggen jullie dus eigenlijk dit niet meer te doen.

Ik ga haar bordje maar weer vullen met aardappels of pasta, met verschillende groenten en een stukje vlees of vis. Jullie geven dus ook aan er geen strijd van te maken. Dit deed ik sowieso al niet. Eet ze een keer niet of minder, maak ik daar absoluut geen probleem van. Wil wel dat het gezellig blijft aan tafel ;)

Met de groenten komt het wel goed, dat weet ik zeker. Ze is bijvoorbeeld dol op wortels, doperwtjes, bloemkool en broccoli. Geef ik haar vanaf nu ook een beetje aardappel/pasta/rijst en een stukje vlees/vis.

RachelleNM, Siepie85 en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  14. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.130
    17.148
    113
    Dit inderdaad.

15. Penny123

Penny123 Actief lid

2 mrt 2017
    267
    145
    43
    NULL
    NULL
    Helemaal eens met de gegeven tips. Heb nog een toevoeging, mijn kindje eet soms liever van mijn bord dan zijn eigen bordje. Dus dan zou je ook kunnen proberen, samen van een bord eten.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Hier was de combi met het handje en met een vorkje eten een groot succes.
    Reuze interessant om zelf een beetje te prikken en als het niet lukte dan gewoon graaien :)

17. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.390
    1.282
    113
    Vrouw
    Echt de leeftijd. Dochter is ook anderhalf en we maken precies hetzelfde mee. :roflmao:
    Ik leg het gewoon neer en zie wel wat ze eet. Sommige dagen eet ze alles zonder mokken op, een andere dag wil ze na een hapje niets meer :rolleyes:.
    Geef haar veel complimentjes als ze goed eet, en als ze niet eet laat ik het gewoon.

Froezel vindt dit leuk.
  18. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Precies dit. Kinderen zijn soms gewoon een beetje gek.
    Of juist te slim, ze sollen met ons !
    Mevrouw hier lust ineens geen broccoli meer... Maar verstopt in de spaghetti saus smaakt het blijkbaar prima

Froezel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina