bijvoeden en ineens projectielspugen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lieke84, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Weet niet wat ik ermee moet. Mijn zoontje is nu 7 maanden en sinds enkele weken ben ik bezig met bijvoeren. Eerst groente en inmiddels ook wat brood.
    Nu heb ik inmiddels drie keer gehad dat mijn zoontje zo'n 1 tot 2 uur na het groentehapje begint te spugen. Dan heb ik het echt over projectielspugen. Echt alle voeding spuugt hij dan ook (ook de melk) en als zijn maag leeg is, is t klaar en is hij ook direct gewoon weer vrolijk na het spugen.
    Met drie keer in 1 1/2 week vind ik het geen toeval meer. Hij is verder ook totaal niet ziek. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen. Dus herkenning/ tips/ adviezen?
    Over het algemeen spuugt hij eigenlijk nooit, geeft alleen soms mondjes terug, maar echt maar kleine hoeveelheden. Mijn oudste spuugde veel en had ook echt last van reflux, dus daar heb ik wel ervaring mee, maar dit ken ik niet. Laat staan dat ik weet wat te doen.

2. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik zou denken allergisch voor wat je geeft? Of zijn maagje is er nog niet helemaal aan toe?

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat heeft hij gegeten voor hij ging spugen?

4. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Ik zou ook denken dat het verband heeft met wat voor een groente hij die dag heeft gehad. Of is het begonnen sinds hij brood eet? Dan zouden het misschien gluten kunnen zijn.

5. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hij spuugt niet na het brood eten, maar echt na het groentehapje. Het is ook niet begonnen sinds er brood bij is gekomen. Alle drie de keren dat hij spuugde had hij verschillende groente gehad. Worteltjes, sperziebonen en bloemkool.

Dat zijn toch ook niet echt dingen waar je allergisch voor zal zijn? Hoort dat projectielspugen daar dan bij zonder andere symptomen?

Bedankt voor het meedenken!

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Oh ja, tot 6 maanden kreeg hij enkel BV op verzoek, dus wellicht is het nog wat moeilijk te verwerken voor zijn maagje...... Maar goed, moet nu echt wel beginnen met bijvoeden. CB wilde met 4 maand al dat ik daarmee begon. Hij is nu 7 maand en eet pas een half broodje zonder korst en 50 gram groente ongeveer.

Bij groente eten gaan de eerste happen ook prima, maar al vrij snel begint hij te jengelen en probeert zich dan wat te strekken.....

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De hoeveelheden zijn voor nu ook nog niet belangerijk. Laat het cb even kletsen ;)

Is hij verkouden of zijn er nog andere dingen bij gekomen?

Omdat het 3 verschillende groentes zijn zou ik verwachten dat het daar niet aan ligt. Of dat het net te zwaar of verkeerd viel.

8. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Nee, geen andere dingen. Absoluut niet verkouden. Wil alleen iets moeilijker in slaap vallen. Lijkt dan wat meer tegen zijn slaap te vechten, maar dat lijkt me niet ongewoon op deze leeftijd.
    Vanavond weer worteltjes gegeven, klein beetje maar. Gelijk gestopt toen hij niet echt gewillig zijn mondje open deed. Nu niet gespuugd. Hopelijk ligt het dan aan de hoeveelheid. Wilde eigenlijk ook met fruit gaan beginnen, maar op deze manier durf ik niet zo goed. Vandaag wilde hij brood ook niet écht hebben. Beetje gesabbeld en misschien twee stukjes echt opgegeten.

Dat spugen is zo zielig om te zien. Eenmaal eruit is hij gelukkig wel weer vrolijk. Hoop dat het niks te maken heeft met het maagklepje oid.....

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij elke baby moet het maagklepje volgroeien. Maar als het nu pas speelt en hij er verder geen last zal het meevallen.

Kijk niet naar de hoeveelheden, maar bedenk dat het om het proeven en wennen gaat.
    Mijn jongste at de eerste tijd ook nauwelijks, maar dat zeg je nu soms ook niet meer.

Jij bepaalt wat hij eet, hij bepaald hoeveel.

Laatste tip; ga niet lekkere dingen aanbieden omdat hij dat misschien wel wil, maar geef hem de tijd te wennen aan de nieuwe smaken te leren kennen. Groente, fruit, brood daar gaat het nu om.

10. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Thanks voor de tips! Past ook helemaal bij mijn eigen gevoel, maar is anders dan de tips die ik om me heen krijg.
    Blijf inderdaad de standaard groenten aanbieden en als hij daar een paar hapjes van eet en niet echt meer wil, laat ik het daar gewoon bij. Zelfde bij brood en misschien dat ik de komende dagen toch een beetje fruit probeer. Hopelijk blijft het met kleine hoeveelheden goed gaan en komen die grotere porties vanzelf. Hij is gelukkig verder wel goed op gewicht. Laatste maand niet heel veel aangekomen, maar allemaal nog wel binnen de norm.

Heel erg bedankt! Geen eerdere ervaring hiermee en t was toch wel heftig dat spugen. Om me heen krijg ik helaas veeal reacties dat hij toch inmiddels wel wat meer zou moeten eten......

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik weet niet welke tips je hebt gekregen, maar het standaard advies is echt; jij bepaald wat, hij bepaald hoeveel.

Bijvoeding is voor het ene kindje helemaal geweldig en die eet veel. Een ander kindje vind het maar vreemd en moet er echt aan wennen.
    En uiteindelijk komt het wel.

Daarnaast kan je proberen of verschil in structuur/grote verschil uit maakt. Dus een keer stukken aanbieden of iets.

Maar ik zelf ben, bij deze leeftijd, van gewoon rustig blijven aanbieden. Je kan er wel dingen doorheen doen, bijv bij fruithap een koek doorheen. Maar wat leren ze dan? Fruit met koek en niet fruit. Waarschijnlijk eten ze fruit met koek makkelijker, maar uiteindelijk wil je dat niet blijven doen. En moet je het weer afleren.

En als ze ouder worden komen ze ook minder aan, dus daar niet te veel zorgen over maken. Pas als hij niet meer aankomt of te ver afzakt kun je gaan kijken wat je eraan moet doen.

En over 'meer' eten, dat is ook heel verschillend he?
    Een kindje wat met 4 maanden bijvoeding heeft gehad zal vaker op deze leeftijd meer eten dan wanneer je met 6 maanden begint. Pas vanaf een maand of 9 begint bijvoeding een belangrijkere rol te krijgen.
    Daarnaast, als je nu aan verschillende mensen vraagt hoeveel hun 7 maand oude baby eet zal je ook grote verschillen zien.

En het spugen, tja. Ik snap je reactie, dat je schrikt. Het feit dat hij erna wel tevreden is zegt mijn gevoel, het is voor hem niet erg. Maar eerlijk is eerlijk, onze jongste kon overdreven veel spugen zodra hij ziek/niet fit was (alle voedingen een week lang kwam eruit, alleen ors bleef binnen). Dus mijn beeld is iets vertekend ;)

Verder kijk naar je zoontje, bedenk wat voor jou werkt. En ga vanuit daar kijken wat bij jullie past.

12. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Genoeg gezegt hierboven waar ik mij volledig bij aansluit. En zoals je zegt, het sluit aan bij jou eigen gevoel en niks is belangrijker als dat!!! Volg je gevoel en hart, die hebben eigenlijk altijd gelijk ;).

Succes en hopelijk gaat hij er lekker op z'n eigen tempo aan wennen en is het straks een vuilnisbakkie waar maar eten in blijft gaan :D ;)

13. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Thanks meiden! :)

Kreeg met name commentaar op dat hij te weinig bijvoeding kreeg en sowieso al omdat ik 'pas' met 6 maanden ben begonnen. Om mij heen beginnen ze allemaal met 4 maanden. Portie nu eerst maar gehalveerd, hopelijk is dat de oplossing voor t spugen.
    Bied zowel gepureerd als in stukken aan. Dat laatste lukt hem nog niet echt.
    Weet nu hoe ik weer verder moet.... :)

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een kindje die met 4 maanden bijvoeding krijgt kun je simpelweg niet vergelijken met een kindje dat met 6 maanden voor het eerst bijvoeding krijgt.

Dus niets van aan trekken :)

Deel Deze Pagina