Hallo, Vandaag moest mijn kleine meid naar het cb, alles ging super met haar. Alleen hoorde de arts een heel licht hartruisje. De arts van het cb zei dat we ons absoluut niet druk hoefde te maken. Nu hebben we in september een afspraak bij de kinderarts vanwege een mogelijk vermoeden turner syndroom en nu zei ze dat het misschien voor alle zekerheid handig was als de kinderarts ook nog even luistert. Maar in principe is er dus niets aan de hand en hoeven we ons niet druk te maken. Maar ik lees her en der dat de meeste kindjes dus wel gelijk voor verder onderzoek moesten. Kan een arts van het cb het zodanig beoordelen dat ze het op het moment niet nodig vindt om al een afspraak te maken bij de huisarts en eventueel kinderarts? Maak me niet echt druk, heb het zelf ook gehad, maar toch... ze groeit niet heel snel (zit op de onderste lijn, maar nog ver boven mijn groeicurve, ben zelf ook maar 1.57 en groeit wel gewoon door en gaat niet verder omlaag). Ik ben gewoon zo'n miep die snel onrustig wordt, dus zodoende zou ik graag wat meer ervaringen horen en of dit een normale gang van zaken is met het cb...
Als de kinderarts in september gaat luisteren is dat wel goed hoor. dan zou ik rustiger die afspraak afwachten. En vaak hebben babys een 'tijdelijke' ruisje, dat komt en gaat. Ik zou me inderdaad niet te snel druk maken, en even september afwachten.
Het komt redelijk vaak voor dat er een ruisje te horen is. Vaak groeit het vanzelf dicht maar soms is er ook iets anders aan de hand. Ik ben met mijn dochter naar het ziekenhuis gegaan. Ze vond het daar erg leuk (hi hi, de wachtkamer was een speelparadijs). De arts zag hoe levendig en vrolijk ze was en vertelde dat dat al een goed teken was. Hij hoorde het ook, heel klein. Er wordt niks aan gedaan, stond met 10 min weer buiten. Ik ben trouwens eerst nog naar de huisarts geweest. Als je je zorgen maakt zou ik ook gewoon even een afspraak maken bij de huisarts. Dan hoef je niet zolang te wachten!
maak me niet echt zorgen hoor, maar was nieuwsgierig naar andere ervaringen met wat minder groeien en hartruisje. Ik weet dat hartruisjes zo veel voorkomen en vaak vanzelf weer over gaat. En ik neem aan dat echte hartafwijkingen anders ook wel in de echo naar voren waren gekomen???
90 procent van de hartruisjes zijn onschuldig. Ik geloof dat ze pas doorverwijzen als ze het hartruisje blijven horen. Dan checken ze het voor de zekerheid met een hartecho. Mijn zoontjes hartruisje werd door de kinderarts ontdekt. Omdat hij toch al onder behandeling in het ziekenhuis was, hebben ze toen direct een hartecho laten maken. Het bleek om een onschuldig ruisje te gaan, wat ook werd verwacht. Overigens hebben ze het ruisje nog lang kunnen horen (door verschillende artsen), terwijl het CB hem nooit heeft gehoord. Artsen hebben daar betere apparatuur voor en/of zijn er beter geoefend in het te kunnen horen. Geen zorgen maken over het ruisje!
heel vaak gaat een hartruisje vanzelf weer over. aangezien je toch al op de korte termijn een afspraak hebt bij een kinderarts zou ik gewoon wachten. bij ons zagen ze met de 20 weken echo tijdens de zwangerschap al een ernstige hartafwijking. ze heeft nu 1 operatie gehad(dag na haar geboorte) en daarna is het hart zelf verder gegaan met herstellen(het ziet er steeds beter uit, rest van de operaties stellen ze zo lang mogelijk uit). ook zij is klein voor haar leeftijd(en groeit langzaam) maar de kans is groot dat dit door haar hartafwijking komt(haar lichaam geeft meer energie aan het herstellen van het hart dan aan haar groei). ondertussen is ze 15 maand en erg levendig en slaapt overdag niet meer zelf was ik ook altijd klein en nu blijkt dat ook ik een aangeboren hartafwijking heb(mildere vorm dan mijn dochter heeft) waar prima mee te leven valt(heb op dit moment geen klachten en kan zijn dat ik die nooit krijg, sta nu tijdens de zwangerschap wel extra onder controle) vaak als het ernstiger is merk je het al heel snel aan je kind. hopelijk is het gewoon een onschuldig ruisje wat vanzelf weer over gaat. vaak gaat het turner syndroom wel samen met hartafwijkingen maar dat hoeft niet. onze dochter is er namelijk ook op getest omdat juist deze afwijking vaak samen gaat met de hartafwijking die zij heeft.
dank je wel voor jullie berichtjes. Ondanks dat mijn gevoel zegt dat ze het turner syndroom niet heeft en onze omgevingen en cb artsen, denk je er dan bij dit soort dingen toch weer een klein beetje aan. we wachten rustig af tot september (2 september hebben we een afspraak, gelukkig al in de ochtend om 9.00) en dan zien we wel verder. Neem ook aan dat als de cb arts het nodig vond ze ons wel geadviseerd had om eerder bij de ha langs te gaan... Ons dochtertje is super actief en wil alleen maar spelen en over de grond banjeren. De box vind ze "saai". Verder is ze ook niet snel moe of zweterig. Dus last heeft er niet van denk ik. De kinderarts wilde Eva graag nog een keer zien omdat ze wat dikke voetjes had wat een symptoom kan zijn van Turner. Ons meisje is vanaf de geboorte lekker gevuld zeg maar, en dat zie je ook overal. (overigens niet te zwaar). Iedereen in onze omgeving die er van weten, inclusief de cb artsen vinden het vreemd dat de kinderarts ons dat even tussen neus en lippen door had gemeld. Ze heeft verder dan ook helemaal geen symptomen van Turner en diep van binnen denk ik ook niet dat ze het heeft. Maar toch komt het soms weer een beetje boven drijven, gek he...
hier bij de 14 maand controle ook een ruisje gehoord, en daar voor nog nooit dus dat was volgens de cb arts al een teken dat het niks raars zou zijn maar zou komen omdat hij net daarvoor flink de griep had gehad. Tussendoor bij de ha laten luisteren en die zei hetzelfde en hoorde hem alleen als hij ging huilen. Voor 3 weken terug met de 18 maand controle de cbarts nog were geluisterd en was het ruisje weer weg. Schijnt bij die kleintjes vrij normaal te zijn dat ze het soms ineens hebben. Dus niet teveel zorgen hierom.
dank je wel! Ik maak ook niet echt druk hoor... het is gewoon de combinatie hartruisje en turner wat me even niet lekker zat. Maar ook deze cb arts zei dat eva het normaalste kind van de wereld was en totaal geen tekenen vertoont van het Turner syndroom. En dat ze het raar vond dat de kinderarts dat dacht... dus we wachten alles gewoon af en houden eva uiteraard wel in de gaten. Mocht ze snel moe raken of meer zweterig worden, dan houden we het even in de peiling...Vooralsnog gaat het super met haar!
Hier bij de kinderarts geweest ivm extreme slaapproblemen met 6 maanden. Zij hoorde ineens een ruisje en moest daarna nog eens een carioloog naar luisteren. Ze hebben een aantekening gemaakt en naar t CB gestuurd, bij de eerstvolgende afspraak was het ruisje weer weg.
Hier vond de CB arts ook een ruisje. Maar inderdaad met de melding dat het waarschijnlijk niks zou zijn. We moesten maar even langs de huisarts, want dat was procedure. Ze vond dat, gezien de gezonde toestand van ons jochie er weinig kans was dat er iets ernstigs aan de hand was. Hij groeide goed, dronk goed, geen blauwe/witte vlekken rond zijn mond bij het flesdrinken etc.. Wij naar de huisarts, en die hoorde inderdaad ook wel iets. Maar geen typisch hartruis geluid. Hij had het beleid om door te sturen naar de kinderarts, omdat hij te weinig hartruisjes op spreekuur kreeg om er 100% duidelijk over te geven. Dus volgende station, KA. En inderdaad, hetzelfde geluid. En dezelfde mededeling, het ruist inderdaad, maar het is een gewone bloedstroom. Het was dus geen ruis door een medisch iets, maar gewoon door de anatomie. Een half jaar later hoorde de CB arts ook niks meer. Dus zolang ze inderdaad super gaat, zou ik me geen zorgen maken over iets ernstigs.!
Hier ook bij de eerste controle met onze dochter op het CB hebben ze een hartruisje gehoord, we schrokken ons lam, vreselijk.. Al komt het vaak voor je schrikt er zo van. Onze dochter is nu 5 en het ruisdje zit er nog, het gaatje is nog niet dicht, en de cardioloog verwacht dat dit pas met een jaar of 6/7 zal zijn. Ivm de plek waar het zit. Ik hoop dat het snel dichtgroeit, want als ik op haar borstje luister dan hoor ik het nog en dat vind ik erg vervelend. Verder merk ik niets aan dr, ze is levendig en iet snel moe. Ben ook een enorme stresskip, ik heb die periode dan ook als zeer stressvol ervaren, die echo's en elke keer weer onzekerheid. Sterktex