Speen afleren, hoe????

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 11 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi dames,

Mijn zoon (bijna 16 mnd) heeft sinds zijn geboorte een speen. Nu heb ik het al zover dat hij alleen bij het slapen zijn speen krijgt. Maar hoe leer ik hem dat af? Of moet ik wachten tot hij hem vanzelf niet meer wil?
    Ik vermoed wel dat hij bij mijn schoonouders (die 3x per week opletten) wel vaker de speen overdag krijgt (als hij jengelig is ofzo). Heb al een paar keer gezegd dit niet meer te doen. Maar ik kan dat niet controleren natuurlijk...

2. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Niet alles tegelijk willen ;). Als je hem net pas zover hebt dat hij alleen de tut bij het slapen heeft dan moet je niet meteen het helemaal af willen schaffen.
    Verder zou ik het met slapen geen probleem vinden, dan ziet toch niemand het en hij zal het wel nodig hebben. Wat je zou kunnen doen als je meer uit kunt leggen waarom je iets doet (vanaf een jaar of 2 meestal) dan zou je samen met hem de spenen in een doos kunnen doen en die weggeven of zoiets dergelijks. Ik zou er een spelletje van maken, hij is tenslotte dan een grote jongen ;)

3. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Waarom wil je hem 's nachts van de speen af hebben? Op zich tutten ze alleen om in te slaap te vallen en vaak valt hij dan vanzelf uit hun mond. Vaak geeft een speentje nog troost en veiligheid in bed. als hij echt niet naar zijn speen zou omkijken dan zou ik dat ook proberen af te leren, maar zoals ik je nu begrijp is hij er nog best wel aan gehecht.
    Hier is dochter bijna 2 en die heeft ook nog graag een speen in. overdag mag ze nu niet meer ivm spraakontwikkeling, maar in bed doe ik er niet moeilijk over hoor. Ze legt hem nu uit zichzelf in haar bedje en ze is zelfs 'blij' als ze naar bed mag, haha! Als ze eraan toe is, dan gaan we hem bijv. volgend jaar met zwarte piet meegeven, maar als dat niet zo is, dan ga ik daar echt geen onrust voor in huis halen! Ze zullen echt geen tut meer in hebben als hun vriendje/vriendinnetje blijft slapen ;)
    Als je bang bent voor het gebit, een speentje is beter voor de tanden dan een duim, mits je de goede maat hebt! Dus ik zou me er niet zo druk om maken.
    En betreft opa/oma... streng toespreken! Als hij bij hun wel veel mag tutten dan heeft iedere keer dat jij hem iets afleert geen effect!

4. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Mijn zoon heeft m ook nog steeds en zou er zelf ook graag vanaf willen. Soms is hij hem kwijt s nachts en gaat hij jengelen. Toch wacht ik nog even met afleren. Hij gaat nu altijd zo braaf zonder kik slapen en ben bang dat het een heel drama wordt. En omdat het alleen voor de nacht is mag het van mij nog wel even. Als hij wat meer begrijpt dan ga ik een poging wagen b

5. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik heb geen problemen met het speentje hoor (behalve dan dat ik er elke nacht wel een keer uit moet omdat hij dan zijn speentje niet meer kan vinden). Ik vroeg me gewoon af of jullie tips hebben hiervoor. Maar inderdaad als hij wat ouder is kunnen we de speentjes opsturen met wen of ander verhaaltje ofzoiets. Lol :)

6. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Mijn zoontje is er net 2 weken 'af'. Had hem ook alleen met het inslapen in, verder niet. Mijn moeder had hem bij haar thuis per ongeluk zonder speen op bed gelegd. En hij is zonder problemen gaan slapen. Dus toen heb ik het die avond thuis ook geprobeerd en ook zonder problemen gaan slapen. En sindsdien niet meer met speen geslapen, ze liggen inmiddels allemaal in de zwarte bak.

7. Imrw

Imrw Bekend lid

1 jul 2012
    810
    20
    18
    NULL
    NULL
    Zoontje had ook alleen met slapen z'n speen, paar maand geleden beet hij hem kapot toen z'n kiesjes doorkwamen.
    Toen hebben we een harde speen gehaald. Deze heeft hij nooit in z'n mond gehad:) wel een paar weekjes in de hand met slapen gaan maar daar zijn we uiteindelijk ook zonder moeite vanaf gestapt

Deel Deze Pagina