Verstrikt geraakt in Aerosleep

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Lumiere, 11 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon van 15 maanden is afgelopen dinsdag verstrikt geraakt in zijn Aerosleep. Hij had de elastiek waarmee de Aerosleep om het matrasje zit als een soort schoudertas om zich heengewikkeld. Gelukkig zat het niet rondom zijn nekje, maar zat zijn schouder en arm er ook nog doorheen. Het was bij mijn schoonvader tijdens de middagslaap. Er zat wel gewoon een Aerosleep-hoeslaken omheen, maar ook dat had hij losgepeuterd blijkbaar.
    Schoonvader is zich rotgeschrokken en heeft de Aerosleep meteen van het bedje gehaald. Thuis slaapt hij er nu nog wel op, maar ik twijfel of de Aerosleep sowieso voor ondernemende dreumesjes nog wel veilig is. Hij kan tenslotte nu prima zijn hoofd omhooghouden, ook als hij op zijn buik slaapt.

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik zou hem er idd direct uithalen. Aerosleep heeft met 15 maanden niet zoveel nut meer. Ze kunnen dan prima draaien en hoofdje omhoog houden.

Ter bescherming van het matras zou je eventueel een beschermer van de Ikea (10 euro) erop kunnen leggen. Deze heeft geen elastiek, die leg je gewoon op het matrasje en dan een molton en hoeslaken erover.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik zou hem er ook uithalen, dit is gewoon gevaarlijk. een aerosleep is ook totaal niet nodig. Is allang bewezen dat kinderen niet in matrasjes stikken. en zeker geen kindjes van `15 maanden. zelfs pasgeboren baby's kunnen prima hun hoofdje zelf omdraaien bij evt ademnood. dit is een automatisme. al komt een kindje met zn neusje in het matras dan kunnen ze nog gewoon doorademen. dus eruit met dat ding en een beetje vertrouwen hebben

4. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Bij ons ligt hij er met de 3 jaar nog op, hij ligt regelmatig nat, ideaal dat ding. Ik ga er nu wel de elastieken afknippen. Het is al eerder door mijn hoofd geschoten. Succes!

5. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Oei dat is echt schrikken!
    Ik denk dat ik hem er dan ook maar af ga halen. Dat had ik al eerder overwogen maar onze zoon slaapt altijd op zijn buik en soms heel raar met zn hoofd naar beneden.(we hebben babyfoon met camera) Als je dan gaat kijken zie je wel dat zn neus vrij ligt maar toch vond ik het nog wel een veilig idee...

6. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hi Lumiere,

Dat zal inderdaad schrikken geweest zijn. We hebben op dit forum eerder gehoord dat kleine kindjes verstrikt kunnen raken in de elastieken (ook al lijkt het onmogelijk).

Wij adviseren om de Aerosleep uit het bedje te halen, zoals veel moeders al aangeven hier.

Daarnaast willen we benadrukken dat buikligging een bewezen risico is voor wiegendood. Er is nog veel onduidelijk rondom het exacte 'mechanisme' van wiegendood, maar er zijn aanwijzingen dat het te maken heeft met de automatische wekfunctie van baby's.

In zeldzame gevallen werkt de automatische wekfunctie (o.a. het automatisch draaien van het hoofdje als de ademhaling belemmerd wordt) niet goed. Daarom is het belangrijk om alle risicofactoren (waaronder buikligging) uit te sluiten.

Het is niet bewezen dat baby's gewoon door kunnen ademen als ze met hun gezichtje tegen een matras of kussen aanliggen. Dit geldt overigens ook voor de Aerosleep, ook op de Aerosleep is het advies rugligging totdat ze zelf om en om kunnen draaien. De voordelen van de Aerosleep zitten met name in een stukje hygiëne.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Goed dat je het hier meldt, ook al zullen er maar weinig mensen het nog gebruiken met die leeftijd. Als je het wel wil gebruiken (want tja als je 'm toch hebt wel handig met doorlekken enzo) is het wel veilig lijkt me als de elastieken eraf zijn.

En VeiligheidNL, het gaat om een kindje van 15 maanden en die bepaalt natuurlijk zelf wel hoe hij gaat liggen ;). Maar snap de waarschuwing op zich wel (waar wij zelf dan weer niets mee hebben gedaan, we moesten onze tweede wel op haar buik laten slapen, was in ons geval veiliger (reflux) en anders sliep ze helemaal niet.... Hadden wel een aerosleep, voor het spugen en dat het ademend is)

8. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    @VeligheidNL: het rugslaapadvies geldt toch niet meer bij 15 maanden? Vanaf het moment dat het kindje goed mobiel is is het voor een ouder zeer lastig c.q. vrijwel onmogelijk om te bepalen hoe het kindje slaapt. Tenzij je 15x per nacht naar je kindje sluipt en hem/haar weer op het rugje legt (wat me niet bevorderlijk lijkt voor een ieders nachtrust ;)), slaapt een kindje zoals het slaapt. Ons meisje draait zich in haar slaap vanaf dat ze een maand of 7 was op haar buik en als je haar terugdraait, draait ze zichzelf kort daarna ook gewoon weer terug.

@lumiere: brrrrr, klinkt eng. Goed dat je het meldt!

9. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi humptydumpty,

Het rugadvies geldt inderdaad tot het moment dat baby's zichzelf om en om kunnen draaien, dus van rug naar buik en van buik naar rug.

We hebben ons antwoord wat uitgebreider gegeven, omdat er in dit draadje een moeder was die aangaf dat 'pasgeboren baby's hun hoofdje prima zelf kunnen omdraaien bij evt ademnood.' Dit is dus niet altijd het geval.

Voor het kindje van Lumiere geldt het advies om de Aerosleep er gewoon uit te halen, zodat haar 15-maanden oude zoontje niet meer verstrikt kan raken.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina