Baby moeilijk in slaap te krijgen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaPetra, 28 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPetra

    MamaPetra Lid

    11 mrt 2011
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van nu 10 weken is steeds lastiger in slaap te krijgen. Ze ligt al in de Puckababy maar valt na de voeding in slaap en wordt dan na ca 45 minuten weer wakker. Ze valt dan niet meer zelf in slaap maar ik geef haar speen/troosten etc. 's Avonds is ze te moe om in slaap te komen en loop ik wel 4 x naar boven om te troosten. Na de laatste voeding (22 uur) slaapt ze wel vanzelf en wordt dan tegen 6 uur weer wakker.

    Ik probeer een ritme te creeƫren van voeding/spelen/knuffelen en slapen maar zij is een uur voor de volgende voeding wakker, speelt dan en valt na de fles in slaap (als ze die al op krijgt).....

    Zijn er moeders die dit herkennen en hoe doorbreek ik dit? Ben bang dat ze nu afhankelijk van mij wordt om in slaap te komen..... Dus na 45 minuten laten huilen? Of wel troosten? Ik weet het ff niet meer.
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Ze is nog heel jong hoor, ze wordt niet zomaar afhankelijk van je voor het slapen. Ik zou zo'n kleintje iig niet laten huilen.

    Je kunt het rust en regelmaat ritme ook omdraaien, dat je haar voedt voordat ze gaat slapen, en niet daarna.
    Het gaat erom dat de dag voorspelbaar wordt voor je kindje, en welke volgorde van gebeurtenissen je aanhoudt is helemaal aan jullie.


    Probeer even een dag alles los te laten en doe alles op verzoek van de kleine, ook eten en slapen. Dan zie je waar ze zich het prettigste bijvoelt, en daar kun je verder op bouwen met rust en regelmaat.
    Mijn kindjes wilden bijv ook altijd drinken voordat ze gingen slapen, en niet andersom. heeft altijd prima gewerkt.
     
  3. eefje85

    eefje85 Bekend lid

    28 dec 2009
    592
    4
    18
    Je kunt je dochtertje in haar bedje troosten: over haar hoofdje aaien, speentje erin, liedje zingen... En dan elke 5 minuten herhalen. Ik zou haar niet lang laten huilen, ze is nog zo klein...

    En wellicht vindt ze het lekker om wat strakker ingebakerd te worden? Ik bakerde Julian in mbv een hydrofiele doek, in de puckababy zwiepten zijn armpjes nog alle kanten op. Toen hij een maand of 4 was, hebben we hem uitgebakerd omdat hij prima zelf in slaap kon vallen. En dat kan hij nog steeds, meestal zonder huilen :)
     
  4. misa

    misa Niet meer actief

    Dat ligt echt heel erg aan je kindje wat het beste werkt.
    Hier had mijn zoontje ook moeite met slapen en inslapen overdag. Ik heb veel aan de babyslaapgids gehad (kan ik je sturen). Maar wel een beetje naar eigen inzicht gedaan.
    Toen ik er net mee begon ging ik vaak naar hem toe om te laten weten dat ik er was. Wel in bed laten liggen, niet praten, maar lekker over zijn bolletje aaien. Nu ga ik er bijna nooit meer heen als hij wakker wordt (huilt ook bijna niet meer) en bij het slapen gaan net zo.

    Ook leuke tips op inbakeren.nl - home (of je nou inbakert of niet).
    Zo hebben baby's een slaapcyclus van zo'n 45/50 min. Dus het is heel logisch dat je kindje dan weer wakker wordt. :)
     
  5. misa

    misa Niet meer actief

    Oja, heb je de buikligging als eens geprobeerd? (zonder inbakeren natuurlijk). Is hier ook echt een hit! ;) Op de rug slaapt hij niet/ bijna niet.
     
  6. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    mijn kindje was ook zo'n moelijke inslaper. Ik heb hem in slaap gewiegd tot hij een maand of 3 was. Toen lukte het niet meer omdat hij dan wakker werd zodra ik hem in zn bedje legde. Ik bakerde in en ging om de 10minuten terug om hem te troosten zonder uit zn bedje te halen: speentje geven, aai over de bol tot hij weer rustig werd en daarna weer weglopen en 10minuten later weer hetzelfde. De eerste weken bleef het een drama, maar daarna merkte ik verbetering, en hij had toen maar 1x 10minuten nodig om in slaap te komen. Dat is een hele poos zo geweest totdat hij 6,5 maand was. Toen legde ik hem een kee rop zijn bed en het bleef stil.... Dus ik ging een kwartiertje later kijken en meneer was in slaap gevallen zonder ook maar een kick te geven! Ik trots maar hield er rekening mee dat het eenmalig zou zijn, maar nee hoor, hij ligt vaak al te slapen al voordat ik de kamer uit ben.
    Ik moet wel zeggen dat ik steeds hetzelfde ritueel doe als hij naar bed gaat, bij elk slaapje zeg en doe ik hetzelfde en als ik ben weg gelopen rommel ik nog even wat boven: bed opmaken, badkamer opruimen, raam open, raam dicht en dat soort dingen zodat hij wel weet dat ik in de buurt ben.

    Dat inslapen gaat dus tegenwoordig echt super. Alleen als we een drukke dag gehad hebben of als hij zich niet lekker voelt heeft hij er wat meer moeite mee. Maar dan komt mamma graag even wiegen :):)

    xxxx
     

Deel Deze Pagina