Wanneer van ledikant naar peuterbed?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Macdee, 11 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Hoi,

Ik wil weten wanneer jullie je kindje van een ledikant naar een (peuter)bed hebben gedaan?

Wij krijgen in Januari een tweede en we zouden het handig vinden dat onze zoon (is nu bijna 20 maanden) dan in een peuterbed zou slapen? Anders moeten we voor een half jaar een nieuw (of tweedehands) ledikant kopen.
    Maar ik vind het nog zo ontzettend jong.

2. mamadolly

mamadolly Actief lid

16 aug 2008
    425
    0
    0
    Wij krijgen in mei volgend jaar de 2e.
    Mijn oudste gaat eind dit jaar (dec of jan) naar een 1 persoonsbed.
    Hij is dan 16 maanden.
    Wij doen dit zo vroeg zodat hij de wisseling van z`n ledikantje (en dus vertrouwde omgeving) niet gaat associëren met de komst van de kleine.
    Wij doen er wel een bedrekje voor (moet alleen nog kijken waar ik deze kopen kan) zodat hij er niet zo snel uit valt.

3. caroline16

caroline16 Niet meer actief

bij de babydump of babymax zouden ze vast wel van die rekjes hebben toch?

4. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    bij ikea ook...

ik twijfel ook heel erg of Collin al naar een groot bed moet.
    Hij slaapt heel onrustig, stoot vaak zijn hoofd, en hij klimt uit zijn ledikant..
    Maar aan de andere kant vind ik hem nog zo klein! En ben ik bang dat hij helemaal niet meer gaat slapen omdat hij dan heel makkelijk zelf zijn bedje uit kan en gaat spelen in zijn kamer...

5. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

haha
    mijn zoontje is inmiddels wel wat ouder, wordt dec 2. Slaapt nu nog in ledikant maar klimt er ook soms uit (als hij driftig wordt omdat hij eruit wil) ik haal hem dus snel uit zijn bed en ben hem dan voor. (in de ochtend, 's nachts slaapt hij gewoon goed in ledikant door)

Als pedagoog (op mijn werk) adviseer ik ouders om als het even kan toch zeker tot 2 jaar in een ledikant te laten slapen. ook wel per kind verschillend natuurlijk maar ivm veiligheid enz, vertrouwd en ook vanwege eventuele niet slapen 's nachts omdat ze dan uit bed kunnen en ze over het algemeen vanaf 2 jaar meer gaan beseffen dat ze moeten slapen (met wat oefenen). Begrip is dan wat beter.
    echter soms is het niet veilig in een ledikant. idd als ze eruit gaan klimmen bijvoorbeeld. kuide die van jou is idd vroeg, maar wellicht gaat het goed in een meegroeibed of zo. Of anders wellicht matras op de grond of 2 op elkaar om eerst uit te proberen?
    Waneer je het ook doet... zorg dat je het bedje goed introduceert. Houd indien mogelijk in eerste instantie de ledikant voor de nacht en grote bed oefenen overdag en na een poosje over
    bij een 2e op komst... begin bijtijds met die introductie en houd er rekening mee dat de oudste ineens weer in dat ledikant wil slapen als de nieuwe baby er is... juist dan kunnen ze weer even heel klein willen zijn en dat ledikant nodig hebben. hoeft niet natuurlijk, maar kan
    dat en ineens weer onzindelijk zijn zie je namelijk vaker terug bij dreumessen / peuters waar er net een baby is gekomen. Misschien toch niet onverstandig om iig een 2e ledikant of campingbedje dan reserve te houden voor de oudste.

Bekijk dus gewoon goed hoe je kind reageert nu en als de baby er is en stem daar op af. En houd het iig veilig.

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Je kunt ook de baby in een wiegje laten slapen de eerste maanden, misschien heb je al een wiegje?
    Anders zou je je oudste zolang in een campingbed kunnen laten slapen, als je dat hebt. Wel met een fatsoenlijk matrasje (die van Ikea van 14,95 voldoet prima, zeker voor een paar maanden), totdat hij echt toe is aan een juniorbedje.

7. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Onze dochter is met anderhalf naar een peuterbedje gegaan. Er zit zo een rekje aan de zijkant, ze is er nog nooit uitgevallen. En altijd heerlijk geslapen in haar nieuwe bed.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    misschien moet je vr half jaar een wiegje kopen voor de baby?

9. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Mijn zoontje is pas 16 maanden als de 2e komt. De 2e laten we de eerste tijd in een wiegje slapen. We kijken dan wel hoe snel hij eruit groeit en of de oudste dan al in een groot bed wil. Anders tijdelijk het campingbedje erbij.
    Wel goed om te weten dat het advies is om tot 2 jaar te wachten. Zolang kunnen wij het denk ik niet rekken, maar als het voor die tijd nog niet lukt weten we dat het kan dat hij nog te jong is om het goed te begrijpen.

10. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    Hier zijn ze met 2 jaar naar een peuterbedje gegaan. Ging allemaal heel goed.

11. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

onze zoon sliep in een 1 persoonsbed toen hij 15 maand was,
    dit is meteen gegoed gegaan
    hij sliep zelfs langer !! gewoon omdat hij het heerlijk vond om lekker ruim te liggen
    ,en hij gaat zelf in en uit bed (komt er vrijwel nooit zelf uit,) maar soms gaat hij gewoon lekker spelen op de grond, ook prima toch ;)

hebben wij gekocht bij babypark.40 euro

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Hier is ze met 1,5 naar een peuterbed gegaan, ging echt super! Nooit problemen gehad met eruit vallen of niet kunnen slapen. Nu pas heeft ze door dat ze er ook zelf uit kan :)

13. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!
    Ik denk dat we het maar gewoon gaan proberen over 1,5 maand en dan maar zien waar het schip strand. Zo te lezen is het bij een aantal kindjes zonder problemen gelukt.
    Wel heb ik al een zijrekje gekocht en ik leg dan voor de zekerheid nog een matras op de grond.
    Als het nog niet gaat, hebben we nog tijd genoeg voor eventueel een wiegje te kopen.

14. misa

misa Niet meer actief

Ik zou het gewoon binnenkort gaan proberen, dan geef je hem en jezelf rustig de tijd en kans om eraan te wennen.
    Misschien eerst de beide bedden op de kamer zetten, zodat hij er niet dirct afscheid van hoef te nemen. En erbij betrekken met opzetten, overtrekjes kopen ed. Werkt het écht niet, dan kun je altijd nog een goedkoop (ikea/tweedehands) bedje kopen.
    Succes!

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik heb een ledikantje gekocht wat je kan ombouwen tot peuterbed.
    Is dus een slag groter dan een ledikantje.
    Nu moeten we m nog steeds ombouwen, maar hij slaapt nog zo lekker tegen de spijlen aan..:)
    Mijn zoontje was 2 jaar toen mn dochter geboren werd.

Deel Deze Pagina