het wegzuchten van weeen schijnt niet alleen maar met heel veel en krachtig gepuf (zeg maar) gepaard te hoeven gaan (ik weet het nog niet maar dat heb ik regelmatig gehoord oa van onze VK). Zeker niet in het begin als de weeen nog maar om de 20 minuten bv komen. Een diepe ademhaling (volgens onze ervaren VK) is beter omdat je dan zuurstof naar het kindje toe brengt wat nodig is om alles soepel te laten verlopen. het ontspant bovendien. Heel kort ademen (alleen je borst gebruiken) zoals je doet bij puffen is sowieso niet goed dat weet ik via mijn werk dat te maken heeft met stemgebruik/dans/zang en theater. Maar als je diep (dwz naar je buik toe) ademt kan je ook krachtig uitademen. je schijnt alleen dan niet te hoeven focussen op het puffen maar juist op het rustige inademen en dan met kleine stootjes uit ademen. Maar misschien is het wel gewoon wat jij tijdens je bevalling hebt gedaan! haha! Ik geloof ook wel in het instinct van je lichaam... met onze VK hebben we uitgebreid gesproken en ik vertrouw op haar dat ze me daarin ook begeleidt, dan nog een beetje van m'n eigen instinct en wie weet komt het dan gewoon goed!
O het kan ook wel dat ze nu wat 'anders' doen maar ik zat me ff in te beelden in mijn bevalling van mijn dochter dat ik om de 30 sec een wee had van 60 sec dat ik ze echt wel weg moest puffen om een gegeven ogenblik heeft diep in ademen en of zuchten geen geen zin meer! In het begin wel als de weeen nog om de 2 a 3 min komen maar persoonlijk bij mij had zuchten en ademen echt geen zin meer.... Ach ja wel zien wel op de evt. nieuwe cursus
Idd, dit had ik dus ook. Soms moest ik zo erg lachen, maar iedereen nam het ook echt serieus, en ik niet dus... Nou vond het echt lachwekkend tijdens sommige houdingen. Ik denk dat de leidster niet zo blij met mijn aanwezigheid was. Heb de 'cursus' wel afgemaakt maar niks aangehad tijdens de bevalling.
Ik ben er aan begonnen maar er ook weer heel gauw mee gestopt. Ik vond het echt zo niks voor mij. Ik heb het bij de bevalling ook helemaal niet gemist. De vk helpt je met evt. ademhalingstechnieken als je die zelf nog niet uitgevonden hebt. Laat je vooral niets wijs maken door anderen en doe wat goed voelt voor jou.
ik heb zw.yoga gedaan en heb er veel baat bij gehad. met name het laag in de buik ademen was heel goed. de vlos zei tijdens de bevalling dat ze me heel rustig vond en ik had het gevoel dat ik alles redelijk onder controle had. ook toen ik in 1 uur van 5 cm naar bijna volledige ontsluiting ging.
Hier samen bevallen gedaan en was zeker gezellie.. om nou te zeggen dat ik bij de bevalling er veel aan gehad heb, nee dat niet maar zeker gezellig al die zwangere vrouwen en die mannen er bij..
Ik zou gaan !! Tis namelijk zoooooo gezellig !! haha Wat een kippenhok En nu de kids 1,5 jaar hebben we nog steeds contact met elkaar
heb ik vorige keer wel gedaan vond er niets aan alleen wel leuk om achteraf met de kindjes bij elkaar te komen. en ja t puffen heb het zeker wel gebruikt en was me daardoor wat beter bewust wat er precies gebeurt bij een bevalling. eh ja binnenin je baarmoeder dan zeg maar
Ik heb ook geen pufcursus gedaan. Tijdens de bevalling van mijn kids ging ik automatisch diep in en uit ademen. Zoals mukkie11 haar vk het omschrijft. Precies zo gaat het bij mij. In het ziekenhuis wilde ze dat ik ging puffen en dat heb ik geprobeert maar ik kreeg geen adem. Dus ik doe het op mijn eigen manier en dat werkt voor mij
Ik heb er ook heel lang over gedacht om het te gaan doen. Maar ik hoor en lees steeds meer mensen die het niet hebben gedaan en het ook niet hebben gemist. Wel zou ik het willen doen voor de gezelligheid onderling maar daar wil ik liever geen 130,00 voor betalen.....
Loe toch, jij niet aan de pufcursus ? ik had bekkeninstabiliteit dus kon ook niet meedoen aan de oefeningen. Aan de ademhalingstechnieken heb ik toch wel wat gehad tijdens de bevalling. Maar het is maar net wat je zelf prettig vind. Maar misschien moet je het eens vragen aan je Gyn? Deze doet straks ook je bevalling.
Sandranuijs, 130?? pff das veel geld, bij ons kost het dacht ik 30 en ik kreeg ook nog eens alles vergoed door het ziekenfonds, heb er zelf geen cent voor hoeven te betalen!
vorige zwangerschap wel een cursus gedaan, vond het wel leerzaam toen (het theoretische gedeelte, maar had er niet bij stilgestaan dat we echt gingen gymen. daar voelde ik me wel een beetje opgelaten bij, ben niet zo heel sportief aangelegd nl.......
Ik heb geen pufles gehad. Heb hem niet gemist, maar had ook niets geholpen. Bij de eerste een weeen storm dus dan is er niet veel te puffen en bij de 2de een geplande ks vanwege stuitligging. Ik heb bij de eerste gewoon steeds goed naar ed gyn en verlos geluisterd en dat ging prima!
Ik heb het ook niet gedaan hoor.. Ik twijfelde aan het begin en heb mijn VK om info gevraagd erover.. toen zei ze dat dat puffen vanzelf gaat en je van te voren nooit weet welke 'pufmanier' je prettig vind tijdens de bevalling.. Bijv. al-tijd-is-kort-jakje-ziek werkte bij mij totaal niet en dat is geloof ik de pufmanier die ze je meestal leren.. L. is er toch wel uitgekomen, ook zonder pufcursus.. Je vk/gyn/verpleegkundige helpt je mee puffen, geen zorgen..
Misschien een overbodige opmerking, maar een 'pufcursus' is wel wat meer dan puffen. In totaal hebben we één kwartier van de 10x2 uur cursus besteed aan puffen. Het is niet dat je elke week een uur aan het puffen bent .
Denk dat het heel persoonlijk is of je er iets aan hebt een cusrus en welke cursus...En iedere vrouw zal weer andere behoeften hebben tijdens de bevalling. kan me voorstellen dat als je weeen zo snel komen dat je wel echt snel achterelkaar moet 'puffen' maar voor sommigen is dat misschien weer noet aan de orde omdat ze duizelig worden... Ik kan wel een tip geven (voor mij geldt dat nu, moet nog maar zien na de bevalling!!) ik lees een boek (beetje gedateerd misschien maar wel erg praktisch!) dat heet "bevallen en opstaan" en daar staat veel beschreven over de bevalling en erna. Dit is voor mij een heel aangename voorbereiding! Ach ja, iedereen doet 't op zijn/haar manier en het is zaak je niet te laten opfokken door de mening van anderen maar lekker je eigen plan te trekken zoals jij het prettig vindt! Nog een tip trouwens: zwemmen! Bij mij helpt het te ontspannen en het schijnt ook een heel goede manier van voorbereiding te zijn!