Co-sleeper als je baby kan staan

Discussie in 'Verzorging' gestart door Eruanna, 3 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.072
    113
    Vanaf de kraamweek hadden wij een co-sleeper naast ons bed staan - ideaal! Inmiddels is dat ding te klein geworden, en ook niet meer bruikbaar omdat ons mannetje al een poosje kan staan en dan over de rand zou kieperen. Zijn gewone ledikantje hebben we natuurlijk op de laagste stand gezet dus dat gaat prima, maar zijn er mensen die een oplossing hebben gevonden om toch een co-sleeper te kunnen gebruiken op deze leeftijd? Als je die net zo laag zou zetten als een gewoon ledikantje dan is ons eigen bed natuurlijk veel hoger, en dan kruipt 'ie er zelfs onder waarschijnlijk? Of heb je dan varianten met een mega-hoog hek oid?
    Ik ben benieuwd naar creatieve ideeen, want een co-sleeper is toch wel enorm handig...
    (We slapen momenteel met z'n allen op een matras op de grond, dus hebben ons eigen bed uit elkaar gehaald... anders geen doen 's nachts met een wakker kind dat uit bed dreigt te klimmen)

2. fafa

fafa Niet meer actief

Hoe oud is je zoontje nu?

Wij hebben een ledikantje omgebouwd tot co-sleeper. (1 hekje aan de lange kant eruit en in plaats daarvan aan de onderkant (vanaf vloer tot bedhoogte) een plank gemonteerd voor de stabiliteit). Dus qua formaat kan ze daar nog wel 2 jaar in.

Van nachtelijk uit bed kruipen over het hekje heen hebben we nooit last gehad. Als dochter wakker werd, werd ik het ook, en kon ik haar dus in de gaten houden. En als ze al ging bewegen, was het altijd mijn kant op -om tegen me aan weer in slaap te vallen.
    Ze is daardoor wel 1x uit bed gevallen: normaal wordt ze nooit vóór onze bedtijd wakker, maar die ene keer wel. Ging ze met haar slaapdronken hoofdje naar me toe kruipen.... kruip kruip kruip... wat ligt mama ver weg vandaag, zeg... kruip kruip kruip... waar is ze nou toch?... kruip kruip kruip *BONK* Aan de overkant van ons bed eruit gedonderd dus.
    Maar behalve toen, dus geen last gehad van gevaarlijke situaties.

Wat ik zou kunnen bedenken is om hetzelfde te doen als wij: ledikantje ombouwen. Bedje op de laagste stand. Als je het gat tussen zijn matrasje en de onderkant van jullie bed dan dichtmaakt met een plank, kan hij niet onder jullie bed terecht komen. Enige manier om eruit te komen is dan via jullie matras, maar ik neem aan dat je daar dan wakker van wordt?

3. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.072
    113
    Hij is nu ruim 9 maanden, dus precies op de leeftijd dat hij alle kanten op kan maar nog geen enkel besef heeft van vallen / gevaarlijke situaties.
    Overdag slaapt hij ook erg moeilijk in, dus het zou fijn zijn als we dan naast hem konden gaan liggen (op ons eigen bed) tot hij slaapt. Zo doen we dat nu ook vaak helaas, maar dan op de grond ;) Als hij wakker wordt gaat hij meteen op ontdekkingstocht, dus hij moet echt veilig liggen anders zijn we gegarandeerd te laat...

4. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Ik kom hier even meelezen. Ons zoontje is bijna 4 maand en ligt ook in een cosleeper naast mij. Ik vind het ook zalig. Niet alleen om hem dicht bij me te hebben maar ook omdat ik hem zo heel makkelijk effe kan sussen als hij wat onrustig is.
    Ik wil hem ook zolang mogelijk zo bij ons laten slapen maar merk ook dat de cosleeper zelfs nu al krap aan het worden is...

5. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0

Precies om deze redenen die jij aangeeft baal ik stiekem dat hij zo goed groeit;)

T is zo heerlijk om je kleinte naast je te hebben
    Hij reikt met z'n handje naar mamma als hij wat verdrietjes heeft en als hij me dan vind word hij bijna gelijk weer rustig.

Ik lees ook even mee

6. fafa

fafa Niet meer actief

hoe groot zijn co-sleepers dan? Wiegjesformaat? Ik dacht altijd dat dat ledikantformaat was :)

Dus mijn tip ook voor jou: bouw een ledikantje om :p Kan je zo nog 3 jaar vooruit.

7. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Mijn zoontje gaat in een ledikant slapen. Zodra hij s nachts wakker wordt, leg ik hem bij me. Aan de kant waar ook nog de co sleeper staat. Zo slaapt hij dan verder. Ik zou hem nooit in de co sleeper leggen als ik zelf niet in bed lig.

Je kan prima een ledikant ombouwen inderdaad

8. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Toen Lotte ging kruipen hebben de weer een ledikant gemaakt het was echt niet verstandig om hem als co-sleeper te houden.
    Andere optie is overdag in de ledikant op de kamer en 's nachts in de co-sleeper.

9. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.072
    113
    De meeste zijn inderdaad wieg-formaat omdat je dan zelf wat makkelijker in en uit je bed kan, en omdat kleintjes die uit de wieg groeien toch ook al vaak gaan kruipen etc --> die kruipen zo je hele bed over en kukelen over de rand... Deels is dat op te lossen met hekjes, maar daar klimmen ze ook al vrij vlot overheen.

Dat is ook het probleem met gewone ledikantjes, als je de hekjes niet extra hoog maakt ofzo dan is het niet veilig genoeg. Tenzij je het bedje op de laagste stand zet, maar dan is het co-sleeper effect weer voor de helft weg omdat je niet op gelijke hoogte ligt.

Zolang je er zelf naast ligt zal dat allemaal nog wel gaan (hoewel... onze knul is sneller dan je denkt!). Maar stel dat ik 's morgens om 7 uur opsta en m'n zoon slaapt nog lekker, dan wil ik hem ook wel graag kunnen laten liggen.

10. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier hebben we een ikea-ledikantje als cosleeper. Hoe wij het gedaan hebben? cosleeper op laagste stand en we hebben een stuk van ons bed afgezaagd. Zo kan hij ook heel makkelijk en veilig op ons bed klimmen. Cosleeper is wel ietsje lager dan ons bed nu, circa 10cm.

Wel een wat drastische oplossing :)

Deel Deze Pagina