Hoi , Mijn zoontje is gister één jaar geworden en hij begint nu ook een beetje zijn eigen wil te krijgen. Hij wordt alleen zooo snel boos! Weet echt niet waar het opeens vandaan komt. Hij was altijd onwijs vrolijk en altijd aan het lachen, nu is hij nog wel vrolijk maar zodra iets niet wilt lukken of iets van mij niet mag dan begint hij boos te schreeuwen en te slaan?! Voorbeelden: Zaterdag stond de laptop even op de bank en hij vond de lettertjes natuurlijk heel erg interessant waardoor hij er op ging slaan. Ik haal zijn hand weg en zei dat hij het niet mocht doen. Terwijl ik zijn hand vast had begon hij al te schreeuwen. Ik handje losgelaten en BAM hij keek me strak aan het sloeg weer onwijs hard op het toetsenbord. Dit herhaalde zich drie keer waarna ik de laptop dicht heb gedaan. Gister had hij zijn loopauto tussen de bank en tafel geparkeerd waardoor hij klem zat. Meneertje begon boos tegen de loopauto te schreeuwen en gaf hem zo een klap . Is dit herkenbaar en gewoon een fase? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Blijven vertellen dat het niet mag wat hij doet of hem negeren? Bedankt!
Niet negeren maar blijven herhalen en uitleggen waroom niet mag. Is volkomen normaal dat gedraag en is geen fase die paar dagen duurt meestaal begint het bij 1 jaar en gaat jaren door Er is wel verschil tussen dat hij nee begrijpt en niet. Als hij meer zal begrijpen zal hij dat steeds minder doen. Als dochter wordt boos op zichzelf dat karretje klem zit of puzzel niet lukt dan maak ik zo dat ze even adem haalt en opnieuw het bekijkt nog voordat ze in stress schiet. Soms lukt wel soms niet. Maar als ze doet wat niet mag: slaan bijv op tv of toetsenbord dan haal ik ga even weg en vertel duidelijk dat niet mag en waarom niet. Nu begrijpt ze gewoon dat iets niet mag en wat nee is. Maar soms voor lol doet ze nogmaals dat of lacht bij dan handel ik hetzelfde. Consequent. Ik zou dus niet negeren want gevoel en wens van je kind mag gerespecteerd worden. Maar afleiden en herhalen. Straffen of in hoek zitten ook niet.
Bedankt voor je bericht! Dus zo te horen gaat het opvoeden nu echt beginnen . Bedankt voor de tips. Ik zei nu elke keer alleen, nee (naam) niet doen en haalde ik hem weg. Maar voortaan zal ik dan uitleggen waarom ik niet wil dat hij het doet. Ik denk dat hij wel al heel goed weet wat nee betekend want soms kijkt hij mij eerst aan met zijn ondeugende hoofdje voordat hij iets doet waarvan ik het niet wil hebben.
Ik zou hem afleiden. Als hij boos word op de laptor zeggen dat dat niet mag en ergens anders neerzetten. Speelgoed geven, afleiden. Dus niet hem wegzetten in de vorm van straffen want daar is hij nog veel te jong voor maar afleiden. Met klem zitten met de loopauto gewoon helpen. Niet hem uit de situatie halen maar hem helpen om die loopkar eruit te krijgen zodat hij dat zelf gaat leren doen (kan wel een tijdje duren)
Mijn dochter is net 10 maanden en vertoond ook al boos gedrag. Hihi moet er wel om lachen.. nog wel.. Wat ik nu doe is inderdaad rustig afpakken en 'nee dit mag niet' zeggen. Ze gaat dan even huilen maar is ook alweer snel afgeleid door iets anders.
Hij komt nu in een fase dat alles echt magie is en de kracht van de magie is nog velen malen sterker dan de kracht van het woordje neen. Hij gaat dit echt niet opzettelijk doen maar je zal hem soms 300x per dag moeten weghalen bij de laptop, tv, afstandsbediening. Probeer heel geduldig te blijven, weet dat die hersentjes nog niet klaar zijn om iets te onthouden. Blijf wel herhalen al moet het dus 300x per dag. Op 1 dag vangt hij het op en zal hij zichzelf veel beter kunnen tegenhouden om iets niet te gaan doen. Ik zei altijd neen dat mag niet, zette hem weg en klapte in mijn handen en zei groteeee jongennnn. Toen hij 14 maanden was hield hij zichzelf ineens tegen en klapte heel fier in zijn handjes! En sinds toen luisterd hij eigenlijk ook echt goed + hij geeft zichzelf elke dag no verschillende applausjes. Bij elk nieuw ding wat hij leert en elke keer als hij naar me luisterd
Wat een leuke tip van het in de handen klappen! Zie het al helemaal voor mij, super schattig ahaha. Ik probeer nu inderdaad ook wel al de positieve dingen de benadrukken door heel enthousiast goedzooo te roepen. Dan zie je hem ook al helemaal trots worden.