vakantiegeld voor kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miss T, 24 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Afgelopen week is hier de vakantie begonnen. Gisteren had ik het met mijn man over vakantiegeld. Toen ik kind was, kreeg ik iedere week van de grote vakantie extra geld om iets leuks mee te doen of een kleinigheidje te kopen. Mijn man had vroeger ook zoiets.

Als ik in mijn omgeving rondvraag, doet iedereen dat anders. Sommige ouders geven een cadeau of kinderen krijgen extra dingen tussendoor. Hoe doe jij dat? En als je jouw kinderen 'vakantiegeld' geef: hoeveel geven je dan?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Misschien dat wij het dit jaar weer proberen - maar ik vind het altijd moeilijk.
    Zuinig zijn, kennen ze bij mij niet :p en ik had dat vroeger als kind zelf wel. Het liefst koopt ze gelijk een ijsje en een snoepje- en voor pa en/of mama ook wat leuks. Of voor het lieve buurkindje dat ze net 5 minuten kent op de camping..

Dus ik weet het nog niet. Enerzijds denk ik: 50 cent per dag - dan kan ze beslissen of ze spaart of uitgeeft (in die 2 weken vakantie) . Maar als ze dan telkens een zakje snoepjes koopt??? Ik vind het dus moeilijk om los te laten.
    Voor de kinderen zelf qua bedrag denk ik tussen de 5 en 10 euro per kind - ze zijn 4 en 7 . Dus echt wat kleins. Zakgeld krijgen ze hier overigens ook nog niet. Dat zal komend schooljaar wel beginnen denk ik.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja hier hadden de jongens een eigen portemonneetje mee met daarin 40 euro.
    Nu heb ik blijkbaar knieperds want alles was te duur haha.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.868
    113
    Ze krijgen hier sowieso wat extra dingen (ijsje, knutselspul, ...) en als we op vakantie zijn, nemen ze hun zakgeld mee en mogen ze daar wat van kopen en dan leggen wij nog wat bij (10-15 euro per kind oid).

5. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Bedankt voor jullie antwoorden.

@Aszz: Hoe oud zijn jouw kinderen? Kregen ze dat geld in één keer of iedere week een beetje extra? Op welke leeftijd ben jij ermee begonnen?

@NiekeKris: We gaven tot nu toe een cadeautje aan het begin van de vakantie. En een extra ijsje hoort er inderdaad ook bij.

@Athina: Mijn moeder deed vroeger niet moeilijk waar ik mijn geld aan uitgaf. Dat vond ik heel fijn. Zo kocht ik iedere ochtend een slush puppy van mijn geld, weet ik nog. Zelf vind ik dat loslaten ook nog moeilijk.

6. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Wij geven de kids altijd geld als we op vakantie gaan. Ze krijgen 5 euro. Oma geeft vaak ook nog 5 euro. Dan hebben ze 10 euro om iets te kopen. Vaak gaan we dan naar de speelgoedwinkel. Dan zoeken ze daar iets uit waar ze op vakantie mee kunnen spelen.
    De ouderen kopen vaak iets anders. een ijsje oid.
    Onze kids zijn tussen de 3 en 15 jaar.

7. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hebben ze bij oma een spaarpot, waar ze elke week een euro in doen en die ze mogen legen voor de vakantie. Dat geld mogen ze dan zelf uitgeven tijdens de vakantie en ook waaraan mogen ze (tot op zekere hoogte) zelf bepalen.
    Voor de reis onderweg kopen wij altijd twee cadeautjes. Een mogen ze open maken bij vertrek en een halverwege de reis. Meestal zijn dit knutselspullen en spullen voor aan het strand/zwembad.

Hier vind ik het niet moeilijk om los te laten waar ze hun geld aan besteden, maar ik zie er wel op toe dat het niet uit de hand loopt.

8. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Wij hebben hem 5 euro gegeven aan het einde van het schooljaar en hij mag zelf kiezen wat hij daarmee doet of snoepjes, speelgoed kopen of wachten op meer geld en hij wou wachten ;)

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.868
    113
    Voor in de auto heb ik echt een hoop zooi...stickers, smartgame, voor allebei een nieuw leesboek, spelletjeboeken, enz. en voor op vakantie ook wat nieuw buitenspeelgoed. Maar dat krijgen ze tussendoor ook wel eens als het 'nodig' is.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb sowieso een hoop nieuw buitenspeelgoed voor op de camping gekocht en ze hebben nog een paar mini dingetjes in de auto uit te pakken.

Beiden hebben van opa en oma centjes gekregen om iets te kopen. Wij kiezen wel samen met zoon. Ik denk dat wij hen ook nog een bepaald bedragje geven. Maar zoon snapt er natuurlijk nog geen moer van dus dat is lastig.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind het persoonlijk lastig om een nuttig bedrag te geven voor op vakantie. Onze kinderen lusten geen snoep of ijs, maar willen wel impulsief dingen op strandboulevaard die er leuk uitzien.
    Vervolgens wordt er 1X aan gelikt, gegruweld en mag ik het opeten.

Verder kunnen ze amper iets kopen voor 5€ op onze vakantiebestemming, al die strandtentjes zijn belachelijk duur en verkopen alleen onzinspeelgoed. Dan zou ik haast 3X €5 uitgeven aan bellenblazen of zo.

Voordat we gingen zijn we met zn allen wezen shoppen voor vakantieboeken en vakantiespeelgoed. Dat hebben we echt genoeg. Ter plaatse mogen ze altijd zelf naar de fruitkraam lopen op het strand en fruit kopen of iets lekkers bij de bakker. Maar daar geef ik weer geen zakgeld voor, het is gewoon eten.

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Bedankt voor alle antwoorden. Ik lees dat veel moeders één of meerdere cadeautjes geven in de auto. Moeten jullie dan ver rijden? Wij blijven altijd in Nederland. Ik neem dus nooit een cadeautje mee in de aito. Op vakantie krijgt ze zelden een cadeau, maar wel geregeld een ijsje.

Ik vind het leuk om te lezen hoe andere moeders/ouders het doen.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij zitten 16uur in de auto 😉

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Hier 20 euro van mijn ouders, 10 euro van ons en ze hadden elk nog wat zakgeld. Ze mogen zelf weten waar ze het aan uitgeven, maar ijsjes etc betalen wij gewoon.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Wij zitten 13 uur in de auto ongeveer

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dan begrijp ik daty, Amdaa en Tuc. Ik durf zelf zo'n lange autorit eigenlijk niet aan. We hebben er dit jaar voor het eerst over nagedacht.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.868
    113
    Wij maar 7, maar is de eerste keer dat we met twee kinderen buiten Nederland op vakantie gaan en hoop dat dit de verveling en daarmee het gezeur wat kan voorkomen.

18. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    En wat hebben ze ervan gekocht?

19. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    hier hebben ze begin van de vakantie alledrie iets uit mogen zoeken in de speelgoedwinkel twv 30 op. Na de vakantie wil ik beginnen met 1 euro zakgeld per week voor de oudste van zes

20. tuc

tuc Niet meer actief

Hier van baby af aan en ze weten eigenlijk niet beter. De oudste was 9 maanden en de jongste 5 maanden. Wij rijden iig op de heenweg s nachts, dan hebben we er sochtends als ze wakker worden al 2/3 op zitten.

Deel Deze Pagina