Hallo dames, Even een vraag. Een zwangere kennis van mij neemt ook geen yoghurt of melk o.i.d. omdat hier eiwitten in zitten. Maar dit is toch juist goed voor de baby voor de calcium? Soms is het zo verwarrend wat je nu wel en niet mag...
Je mag gewoon eiwit nemen, dat kan geen kwaad. Je moet wel oppassen met rauwe eieren of producten waarin dat verwerkt is (bijv. tiramisu). Hier kan salmonella in zitten. Maar dat zit niet in producten met eiwitten. Zuivel is juist heel erg gezond vanwege de calcium.
Doet ze dat omdat ze zwanger is of vanwege allergie oid? Als het vanwege zwangerschap is, dan denk ik dat dit een geval is van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... Waar je voorzichtig mee moet zijn is rauw kippeneiwit (of eigenlijk rauw ei in het geheel). Daar kun je namelijk salmonellavergiftiging van krijgen en daar zul je nu zieker van worden dan normaal. Volgens mij is het voor je kindje niet gevaarlijk. De eiwitten die in zuivel zitten, zijn gewoon proteines, die heb je nodig (en er zit idd ook calcium in). Proteine zit in veel dingen in meer of mindere mate in, denk aan vlees, kaas etc. Waar je mee op moet passen zijn rauwe dingen: rauwe melk (dus recht uit de koe), rauwmelkse kaas (dus waar au lait cru op staat, wordt in de supermarkt bijna niet verkocht), rauw vlees en rauwe vis (incl vacuumverpakte gerookte vis).