Hallo Ik zit ergens mee,mijn zoon(5 jaar) wordt door buurkindjes gepest en geschopt.Maar toch wil hij er steeds weer mee spelen.Het kindje die hem pest is ouder en heel gemeen en achterbaks.Het is een chinees kiindje die zomaar kindjes op school aanvalt en inelkaar slaat.Moeder speekt zeer slecht Nederlands en is alleen druk met hun Chineesrestaurant. hij woont bij ons in de straat en zit ook bij mijn zoon op school(niet in de klas,die zit in groep 3) Er is een meisje,waar de ouders niks tegen ons zeggen,omdat ik het voor mij zoon opnam.Omdat die Chinees(dochterlief)mijn zoon hard aan de arm had gepakt!!!! Zij pest mij zoon ook door te schoppen en mee te doen met de ChineesjesIk druf niet naar die moeder toe te gaan omdat ik bang ben voor een uitbrander van haar.Sorry maar anders kan ik er niet van maken. Ik weet niet wat ik er mee moet,want ik wil niet mijn zoon te veel beschermen en ik wil niet dat mijn zoon gepest wordt.Want Als mij zoon dan wat terug doet dan staan ze in deze buurt allemaal op zijn achterste benen.Vooral die moeder van het meisje hierboven vertelt.Dan is hij dit en dan is hij dat.Op dat moment sla ik dicht en weet wat ik moet zeggen.En neem ik mijn zoon mee na huis Hopelijk hebben jullie wat tips of hoe jullie er mee omgaan met dit soort situaties.Mischien heb ik wat aan die tips.
ohh wat moeilijk zeg! zowel voor je kleintje als voor jou...pfff je kan proberen dat als ze gaan spelen dat je erbij blijft zitten een paar keer,en kijken wat er dan gebeurt.. of het buurjongetje dan nog zo doet of dat hij dan wel braaf speelt.. als zijn moeder er niks aan wilt doen zou ik zelf als erwat gebeurd het buurjongetje aanspreken(maar hoe?geen idee! want veel moeders zijn daar ook niet van gediend en het moet natuurlijk niet verder uit de hand lopen) anders kindjes van zijn klasje uitnodigen voor een speelmiddag zodat hij toch meer met die kindjes gaat spelen dan steeds weer met het buurjongetje spelen.. veel succes en hopelijk komt er een gouden tip zodat ze allemaal lief spelen met elkaar!
Als ze bij elkaar op school zitten, kan school hier misschien mee helpen? En anders toch met die ouders gaan praten. Sneu hoor voor je zoontje, kinderen kunnen zo hard zijn voor elkaar.
1. Als ik zie dat mijn kind wordt gepest of fysiek wordt aangevallen en ik zie dat mijn kind dat zelf niet kan oplossen, dan grijp ik direct in en wijs de pester terecht. 2. Zou het dan doorgaan dan haal ik mijn kind daar weg. Volgende keer spelen mag, maar nu niet. 3. Is het iets structureels: steeds weer gepest. Dan ga ik praten met de ouders. En heel jammer voor je kind, maar soms moet je je kind tegen zichzelf in bescherming nemen: jij mag dus niet spelen met die vervelende kinderen. Wel met uitleg erbij uiteraard.
Ik vraag me een ding af: hoe komt het dat je bang bent voor een uit brander van de moeder van het meisje? Het kan wel een moeilijk mens zijn, maar het gaat om jouw zoon.
Mee eens! Ook zo met de andere geplaatste reacties. Ook zou ik proberen je zoontje duidelijk te maken dat NIEMAND hem mag slaan, schoppen, hard aan de arm mag trekken of welke vorm van fysiek 'geweld' toepassen dan ook. Hij moet misschien ook wat leren voor zichzelf opkomen. Dit hoeft natuurlijk niet door zelf ook een dreun terug te geven maar misschien kan hij wel zelf tegen het bewuste kindje zeggen dat hij niet meer met dat kindje wil spelen zolang hij/zij blijft slaan/schoppen etc. En dat hij dan gewoon weg moet lopen en naar huis moet komen. Dit kun jij natuurlijk ook voor hem doen door er een paar keer bij te zijn als ze samen spelen! Maak ze maar duidelijk dat slaan door jullie niet getolereerd wordt. En wat betreft de moeder van dat meisje... Ziet ze er uit als een Sumo worstelaar met 2 samoerai zwaarden in de armen? Nee? Dan zou ik me om haar ook niet zo druk maken! Maar, zo vanaf een afstandje is het makkelijk gezegd natuurlijk! x
ik zou gewoon naar die ouders stappen schrijt aan dat ze amper nl spreken moeten ze maar na school gaan en dan pas in nl wonen sorry maar word er zelf altijd zo boos om.... maar als jou zoon mij zoon was geweest had ik ff gepraat met die ouders en omdat ik best tegen pesten ben en mij zoontje nog best jong is gaat hij over 2 jaar op kickboxen om zich te verdedigen zodat die weet wat die moet doen als die ooit gepest word.... of laat je zoon een keer dat chineese kind goed hard slaan dan leren ze het misschien af da maar zurende ouders van bla bla bla dan hadden ze maar na je moeten luisteren toen je aan hun deur stond...
@samantha: helaas ben je wel strafbaar als je een goeie trap uitdeelt buiten de sportschool. hoe terecht het ook was... overigens.. terugslaan is altijd makkelijker gezegd dan gedaan.. en een andere oplossing is ook niet zo makkelijk. (bovendien dan sla je een keer goed hard terug.. dan denkt de moeder van het adnere kind dat de jouwe pest en van zich afslaat.. vicieuze cirkel dus)
Ik ben ook geen voorstander van 'gelijk met de vuist er op'. Tuurlijk, jezelf kunnen verdedigen is goed maar als ze nog jong zijn vind ik het persoonlijk geen oplossing om ze aan te moedigen terug te slaan. Maar goed, dat zeg ik nu..... Xxx
Nou ik zei het ook altijd.. en toevallig paar weken terug.. dochterlief was op de stoep aan het fietsen.. en gillen! echt heel hard.. dus ik loop naar buiten om te kijken wat het er aan de hand is. wat bleek.. er waren 2 jongetjes van een jaar of 6 die heel stoer hadden geprobeerd haar van dr fiets te schoppen. (dochterlief zei dat ze tegen dr wielen schopten overigens.. ) maar buurjongetje van jaar of 8 had het gezien vanaf binnen en was naar buiten gestormd en had ze onwijs verbaal(!) op hun donder gegeven dus de deliquenten waren reeds gevlucht hij zei dat ze wel wat harder schopten dan enkel tegen dr wielen ook en hij vond dat het echt niet kon dus was hij naar buiten gelopen om er wat van te zeggen. uiteindelijk.. even later.. toen ik nog buiten stond te praten met buurjongetje en zn moeder.. kwamen de jongetjes terug met een ouder broertje die ze min of meer had verplicht (en omgekocht met een pakje taksi) dat ze hun excuses moesten aanbieden. en natuurlijk gezegd dat ik het echt niet tof vond.. maar ook dat ik het wel goed vond dat ze in ieder geval even sorry kwamen zeggen. maar ook dat als ik het nog een keer zou merken dat ze wel onwijs op hun donder zouden krijgen. dochterlief vindt ze overigens nog steeds eng en gezien ze om de hoek wonen kun je ze ook niet echt ontwijken... maar ze hebben zich ook niet meer zo misdragen dat ik er bij moest komen. eind goed, al goed en dat zonder terug te meppen.
Eens met de reacties hiervoor. Daarnaast zou ik hem op Judo doen. Goed voor zijn zelfvertrouwen en sporten is sowieso goed.
heerlijk voor je dochter, zo'n 8 jarige don juan in de buurt haha ts, ik zou het hier ook zeker niet bij laten zitten. Veel goede tips al hier, al vind ik je kind op kickboxen doen zodat hij weet wat hij moet doen als hij gepest wordt te bizar voor woorden) maar ik zou wel even het kind erop aan spreken en als dat niet werkt de moeder. Niet bang zijn voor haar, wat kan ze je doen??
Bij pesten is het probleem vrijwel altijd verbale weerbaarheid, dus beter om daar dan iets aan te doen. Op de meeste scholen hebben ze wel kanjertraining, misschien ook eens op school overleggen: hoe is hij daar, laat hij over zich heenlopen? Er zijn ook speciale sociale vaardigheidstrainingen hiervoor. Saskia, wat een onwijs stoer buurjongetje! Fijn idee
mee eens!! judo is supergoed en leren ze niet te slaan of schoppen maar juist zich te beheersen en in nood kunnen ze een greep doen.. er komt veel dicipline bij kijken! mijn oppaskindjes zitten erook op en zijn thuis ook veel meer zelfverzekerd maar wel rustiger in stoeien..ze leren daar echt respectvol te zijn ook naar anderen!