Hallo, ik werk als gastouder en ben op zoek naar leuke knutselideeën voor kindjes van 1 tot 4 jaar. Ga al 10 jaar mee in de kinderopvang dus heb de meeste voor de hand liggende knutsels al wel gehad. Vind het leuk om met de kindjes wat creatievere dingen te maken, dus geen standaard kleurplaat inkleuren. Misschien leuk om hier wat ideeën uit te wisselen? Hier een idee wat de kids hier erg leuk vonden: een geel (karton) blaadje aan de onderkant met lijm (laten) insmeren en de kindjes met zand een strand laten maken. Emmertje, schepje uitknippen en op het strand laten plakken. Wolkje en zon laten opplakken/kleuren e voila. Was een groot succes hier! (Ook een grote bende haha). Tweede: een voetje op papier stempelen, vleugeltjes en gezichtje tekenen en je hebt een bij. Vonden ook de grote peuters hier erg leuk!
Ik ben zelf ook gastouder en werk met thema's. Bij ieder thema google ik gewoon op knutsels van het betreffende thema en er is genoeg te vinden. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een thema over vissen en de zee. Ik heb diverse kleurplaten uitgeprint. 1 mogen ze gewoon inkleuren, 1 kleuren we in met wasco (iets andere techniek), 1 gaan we inkleuren met glitterlijm en 1 beplakken met gekleurd papier. Verder zoek ik kleurplaten met van punt naar punt, ik heb werkbladen gevonden waarbij ze de grootste vis moeten inkleuren. Verder knutsel ik een aquarium met ze en een inktvis van een wc rolletje. Ook heb ik een doolhofvis gevonden en gaan we een vis van strijkkralen maken. De jongere kinderen doen niet met alles mee, maar wel zo veel mogelijk. Dus Google is mijn beste vriend.