Buurjongetje (4) loopt veel te schelden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mijnhumpie, 6 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Lekker hoor, met dit weer in de tuin zitten. Lekker spelen met m'n dochtertje (3,5). Alleen hebben we een buurjongetje van 4 die veel aan het schelden is. Denk aan shit, klote, kutwijf, kuthomo, gvd etc. Echt, noem het maar op, hij zegt het. Ook tegen zijn ouders zegt hij bijv. kutzeikerds. Nu zijn onze buren beste mensen verder, maar normaal communiceren met elkaar kunnen ze niet. Altijd schreeuwen en schelden, dus ook niet zo verwonderlijk dat hun kinderen net zo zijn.

Maar goed, ik weet wel dat je het niet kunt voorkomen dat je kinderen woorden leren die je liever niet hoort, maar ik zit echt niet meer op m'n gemak in de tuin. Het is echt wachten volgens mij op het moment dat m'n dochter iets gaat nazeggen wat hij zegt. Ze zegt nu ook al wel eens: 'wat zegt hij nou?!' Maar hoe kan ik het beste reageren als ze iets gaat nazeggen? Uitleggen dat dat niet mag of gewoon negeren om er geen nadruk op te leggen?

Ben benieuwd of iemand ook zo'n situatie heeft (meegemaakt) en hoe anderen hiermee omgaan.

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Hier komt meneer ook wel eens thuis van de psz met woorden die ik niet horen wil. Als het echt grof is dus gvd, k.t enzovoort, wort hij daar direct op aan gesproken dat ik die woorden absoluut niet horen wil en dat ze niet netjes zijn. Op het antwoord maar die en die zegt het ook, is mijn reactie interesseert me niet het is niet netjes en van jou wil ik het nooit horen.

Zijn het de onschuldigere woorden op dit moment is poepie populair dan doe ik net of ik gek ben ;) en is de lol er snel af.

3. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ik zou uitleggen dat het niet mag; dat is niet netjes, dat wil ik niet meer horen.

4. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie nu dat er een paar woorden zijn aangepast in mijn openingspost, misschien had ik ze niet voluit mogen schrijven, excuus in dat geval!

Maar ipv rot had ik kl.te geschreven en ipv nare vrouw stond er k.tw..f. Om aan te geven wat voor soort woorden hij veelal gebruikt.

5. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn eerste gevoel is ook om er wat van te zeggen, maar ben dus bang dat ze het dan juist gaat zeggen. Je hoort toch vaak dat kinderen er juist lol aan beleven wanneer iets niet mag? Of werkt dat in dit geval anders?

6. adi

adi Niet meer actief

Dat hangt zeker van de manier waarop je reageert. Mijn zoon heeft geloof ik 2x een scheldwoord vanuit kdv opgepikt. Riep thuis ineens f.u.c.k.
    ik heb hem heel duidelijk verteld dat dat woord absoluut niet netjes is en dat ik het niet wil horen. Op een strenge lage toon. Na 3x dit herhalen was het definitief over.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mwah hier weet dochterlief wil het verschil tussen dat ik het komende uur even niks wil horen over poep... Of dat het echt iets wat ik niet vind kunnen.

Wellicht doordat ik ook iets strenger klink als ze bijv gvd zou zeggen dan wanneer ze poep zou roepen.

Maak je borst maar nat als ze straks naar school gaat wordt het er niet beter op.
    Wij hebben hier een tijdje terug haar op laten noemen wat we echt niet willen horen... Heeft zij het toch eens gezegd en wij weten ook hoe het staat :)
    Maar zaten echt met ons oren te klapperen :)

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb 2 oudere kinderen van 7 en 9 jaar maar dit soort woorden heb ik nog niet gehoord.Mijn oudste heeft 1x gvd gezegd en mocht direct naar zijn kamer.
    Ik vind het armoedig dat een kind van 4 jaar met dit soort taal wordt groot gebracht.Ik zou het kind er zelf op aanspreken.Doe ik ook wanneer er op het schoolplein door andere kinderen wordt gevloekt.Ik ben daar erg fel in en zeg er direct iets over.

9. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Mijn dochtertje kwam ook een keer thuis met " hou je bek" , had ze gehoord van een vervelend ventje op het kdv. Heb haar duidelijk gemaakt dat ze dat niet mag zeggen en dat mensen geen bek hebben. Ook tegen de leidster gezegd en die gaf aan dat het ventje wel vaker stoute dingen zei en straf kreeg.
    Heb het gelukkig niet meer gehoord daarna. Maar het blijft heel vervelend dat soort brutale kinderen die niet opgevoed worden. Ze verpesten andere kinderen namelijk ook met hun taalgebruik en gedrag.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik zou uitleggen dat jullie dat woord niet zeggen omdat het niet netjes is. Laat niet teveel merken dat je het ECHT niet leuk vind want voor dat je het weet gebruikt je dochter het dan juist tegen je als ze boos is.

11. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    En ik het erg vinden dat mijn zoontje soms stommerd en laatst een keer sukkel zei. Wat een woorden gebruikt dat jongetje zeg! Ik geef hier aan dat dit niet mag en niet netjes is en gelukkig luistert hij wel en hoor ik het niet meer. Hier werkt het goed door te vragen of hij het leuk vind als iemand hem een stommerd noemt. Dan zegt hij nee, dat vind ik niet leuk en dan doet hij ook niet meer. Ze snappen meer dan je denkt.

12. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja, ik vind het ook behoorlijk extreem, de woorden die hij zegt :(. Vandaar ook mijn bezorgdheid.

Ik heb nu wel een idee hoe te reageren, mocht het zover komen dat mijn dochter één van die nare woorden overneemt. Bedankt voor het delen van jullie tips en ervaringen!

En ik hou idd mijn hart al vast als ze straks naar de basisschool gaat... Kon ik haar maar altijd zo onschuldig en onbezorgd houden, maar ja... dat is weer een heel andere discussie ;) :)

Deel Deze Pagina