Draagdoekvraagje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Cryptonism, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik zocht het draagdoektopic maar die is gesloten???

Anyways, ik heb een vraagje. Ik heb een draagdoek voor mij en mijn beebje. Maar nu heb ik het gevoel dat ie te strak zit. Kan dat? En hoe kan ik dat weten?

Ik heb hem geknoopt volgens de instructie. Mijn beeb lijkt er lekker in te zitten maar ik merk dat ik continue haar adem in de gaten hou omdat ik bang ben dat ik haar zou verstikken :(.

Ik ben er totaal onervaren is dus schiet me niet af. Dat is de reden dat ik het vraag. Ik vind zo'n doek namelijk onwijs genieten maar ik wil wel dat mijn beeb er ook van geniet natuurlijk.

Ik ben er aan begonnen omdat mijn meisje heel graag als een kikkertje tegen mijn borst aanligt.

HIer een fotootje. Let op: eerste keer! Ik weet dat ik het nekje moet ondersteunen, maar daar dacht ik de eerste keer dus niet meteen aan en zag dat pas op de foto :(.

Nu ondersteun ik het nekje door optrekken van de doek of er een opgerold spuugdoekje achter te leggen.

Bedankt alvast.

Bekijk bijlage 280284

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Awww, wat heerlijk, zo'n lekker humpie tegen je aan! Wat voor doek heb je? Ik kan het niet echt goed zien. Is het een geweven of een tricot? Ik vermoed een tricot?

Niet bang zijn hoor, ze zal echt niet zo snel stikken. Zo'n spuugdoekje werkt inderdaad goed, of een doek baan over haar hoofdje. Ik knoopte de tricot altijd zo strak mogelijk voor ik mijn meisje er in stopte. Ik moet wel zeggen, als je het zo fijn vind, een geweven doek vind ik persoonlijk
    nog prettiger dragen. Zitten de beentjes mooi in de kikker houding? Knietjes hoger dan het kontje en van knietje tot knietje ondersteund?

Enne, niks afschieten hoor, mijn eerste knopen zagen er een stuk beroerder uit!

3. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ziet er goed uit hoor.
    Ik vond persoonlijk de FWCC fijner, omdat ik dan beter kon checken of ze wel voldoende lucht kreeg ;) je moet draagdoeken best strak knopen, te strak gebeurt minder vaak dan te los. Denk dat het een kwestie van wennen is.

Wat je eventueel nog kunt proberen is de doekstukken over jouw schouders iets verder naar buiten knopen, nu zitten ze erg tegen je hals aan, maar als je meer richting je schouders gaat, heeft je beeb wellicht ook iets meer ruimte?

4. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Heerlijk hè? Je kleintje zo dicht tegen je aan :) Ik heb altijd begrepen dat je bijna niet te strak kan knopen, en ik denk zeker niet met een rekbare doek. Ook in een geweven doek zit genoeg diagonale rek om je kindje de nodige ruimte te geven.

5. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Rijtjes: nou dat was eigenlijk nog een vraag die ik had. In eerste instantie had ik haar voetjes als een kikkertje. Hoog opgetrokken, in de doek. Maar toen zag ik weer een filmpje waarin men zij dat de beentjes aan weerszijden langs de middenbanen moeten zitten. Dat had ik vanochtend. Volgens mij is de eerste beter want dan houdt ze de voetjes echt hoog. Is ze zelf ook het rustigst onder.

Is daar uitsluitsel over? Wat is nou echt het beste?

Ik weet niet precies wat voor doek ik heb. Zit geen label aan en ik heb hem van mijn buuf gekregen. Hij is wel wat rekbaar. Niet abnormaal, maar ook niet superstug zeg maar.

@Emmarijn: wat is FWCC?

Ik ga je tip even meenemen en de doekstukken over de schouder iets meer over mijn schouders doen. Ze slaapt nu in de box, ga het eens even uitproberen straks :).

@Poemi: het is een zalig gevoel. En misschien klinkt het heel raar maar doordat ze 7 weken te vroeg geboren is heb ik nog steeds een enorm schuldgevoel dat ik haar niet 7 weken langer mijn geborgenheid kon geven. Grappig genoeg heb ik door die draagdoek het idee dat ik dit zo toch nog wat kan compenseren. En dat voelt best wel heel erg fijn.

En haar ademhaling tegen de mijne, tja, da's onbetaalbaar :).

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Je kunt bij een kleine baby prima met de beentjes in de doek knopen. Veel kleintjes willen/kunnen hun beentjes nog niet zo ver spreiden, dus kijk gewoon waar ze zich het prettigst bij voelt.

FWCC = front wrap cross carry, een knooptechniek waarbij je niet perse die diagonale banen hebt, zie bijv Draagdoek knopen: Front Wrap Cross Carry / FWCC - YouTube

7. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Fijn dat het jou ook zo'n goed gevoel geeft, als een soort van compensatie. Ik draag ons meisje trouwens vanaf dat ze 6 weken is met d'r beentjes uit de doek. Dat mag eigenlijk ook al vanaf de geboorte. Ik vind dat persoonlijk veel fijner knopen. Ook was op het CB aangegeven dat ze heel misschien een heupafwijking zou kunnen hebben en dan zitten d'r beentjes gelijk goed gespreid wat weer zorgt voor een goede ontwikkeling van de heupjes. Ze ging zich ook afzetten met d'r beentjes in de doek en dat schijnt ook heel slecht te zijn voor de heupjes.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heerlijk he... het ziet er geweldig uit. En ze zal heus genoeg zuurstof krijgen, al moet ik bekennen dat ik ook dat gevoel heb als ik mijn dochter draag. De stofbanen die gekruist zijn over je schouders een beetje meer 'spreiden' geeft haar dan net wat meer ruimte.

Helaas vond mijn dochter de draagdoek in haar beginmaanden niets... tot 3 maanden mocht ze in de lighouding in de Tricot slen (dat leek mij zo'n fantastische houding), maar zodra ik haar wilde 'dichtknopen' begon ze te spartelen en te huilen. Ze pikt alleen de zithouding, met haar gezichtje naar mij toe of de kangaroehouding, vergelijkbaar met de houding op je foto. En ook pas sinds een maand. En ik moet vooral bewegen als ze erin zit. In de trein was het geen succes.

9. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja het is zonder twijfel echt zalig. Die van mij heeft de kikkertjeshouding ook echt als favoriet.
    Vandaag even zo naar de suup geweest. Geen kind aan. Ze heeft gewoon tegen me aan liggen slapen.

Als jullie ermee naar buiten gaan, hoe kleden jullie je baby dan? Ik had vanochtend een rompertje, broekje, truitje en sokjes en een mutsje. Heb haar geen jasje aangetrokken maar mijn fleecetrui erover aan gedaan. Ik draag nooit een jas dus dat was het.

Binnen doe ik haar in alleen een romper en dan de doek.
    Doe ik dat goed dan?

En de beentjes spreiden is dus echt beter voor de heupjes?
    Ik heb gehoord dat loopstoeltjes slecht zijn voor de heupen maar is dat dat juisr niet omdat dat ook de benen spreidt.?

10. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    @Nescio Die lighouding schijnt ook helemaal niet goed te zijn. Veel meer kans op verstikking. Zo rechtop is eigenlijk het beste.

In een loopstoeltje hangen ze zeg maar met de beentjes naar beneden, en dat is juist slecht. In een draagdoek worden ze gesteund van knieholte tot knieholte, met de billen lager dan de knietjes, en dat is juist een hele goede houding. Je moet er wel op letten dat je het niet forceerd natuurlijk.

Als je d'r onder je trui draagt, kom ze er dan met d'r hoofdje bovenuit? Of is het meer zoals een vest ofzo?

Als ik naar buiten ga heeft ze d'r gewone kleertjes aan met een mutsje op en ik trek haar beenwarmers aan. Laatst vond ik het wel vrij fris en toen heb ik haar nog een sjaal omgedaan. Ik draag haar onder m'n jas, maar die gaat dan met maar 2 knopen dicht.

Binnen draag ik haar eigenlijk niet veel.

11. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Poemi:

Als ik haar met de beentjes aan beider zijden erlangs doe dan worden de knietjes inderdaad ondersteund. Maar het laatste deel van de doek, die zeg maar over je buik zit, die sla ik vervolgens met haar voetjes erin naar boven. Dit omdat men zegt (en ik merk dat dat bij de mijne ook wel van toepassing is) dat babies het fijn vinden dat ze wat onder hun voetjes voelen.
    Is dit nog steeds goed dan?

Mijn fleece is een vest. Dus met rits. Haar hoofdje komt er uiteraard onderuit. Vandaar dat ik daar ook een muts op doe met dit koudere weer. Mijn fleece gaat dicht tot aan haar nekje zeg maar. Zodat ze wel gewoon frisse lucht kan ademen.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onder je fleecevest is prima! Binnen draag ik mn kindje gewoon in zn kleertjes in de doek. alleen romper lijkt me nu niet meer warm genoeg dat deed ik bij 28 graden. Maar ik ben koukleum.

13. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ook en daarom staat de verwarming hier ook altijd hoog. Zou het met de verwarming ook te koud zijn dan?

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nou ik zou bij deze temperaturen je kindje echt niet uitkleden om ze in de draagdoek te doen.

15. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Binnen draag ik ook met kleertjes aan.

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hey, leuk dat je draagt!! Goed dat je lekker strak knoopt, het is veel vervelender als het steeds te los zit, te strak kan bijna niet. Ik heb bijna altijd na 5 minuten het idee dat het te los zit, en dan trek ik hem nog even strak. Dat merk je vanzelf.

Ik kan het op je foto niet goed zien, maar als het goed is zit er één laag van je stof horizontaal over haar rug heen, van links naar rechts. Die kun je omhoog trekken tot in haar nekje en daar kun je bovenin een spuugdoekje inrollen. Dat geeft meer stevigheid. Ook kun je een van die schuine banden over haar hoofdje trekken, zeker lekker als ze slaapt.

Veel draagplezier! Hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het gaat!

Oja, hier een fotootje nog van hoe mijn dochter er in zit, daar zie je dat steuntje in haar nek goed! Ik heb de schuine banden dan langs de zijkant lopen, dus niet schuin er overheen (is met een geweven doek, dus ik weet niet of dat met jouw doek ook kan). Maar dan zie je iig hoe het in het nekje dan zit!

Bijgevoegde bestanden:

17. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm, ok. Ik las dat op een site namelijk. Maar goed, niet in een romper dus :).

18. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh dat is een mooie duidelijke foto Gentle. Wat een heerlijk gezicht :). Hoe oud was ze daar?

19. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Klein, ik denk een week of 3/4? Wel heerlijk hoor, ik ben echt fan, bij beide meiden!

Je kunt de doek (incl je eigen lichaamswarmte) vergelijken met een laagje kleding. Maar goed, mijn dochter slaapt bijvoorbeeld altijd in een slaapzak, dus dan is de doek bij het slapen de vervanging van dat laagje. Als ze een dik vest aan heeft, doe ik dat in de doek vaak wel uit. Maar wel een broekje en sokken dan, en meestal ook gewoon een shirtje. Of het moet binnen echt 22 graden zijn. Ik gebruik hem meestal buiten, en dan heb ik haar een vestje aan ipv haar winterjas, dus dat is dan zeg maar het verschil. In de winter is het niet zo'n punt als het lekker warm is, in de zomer is het wat meer uitkijken dat ze niet ongemerkt helemaal bezweet zijn. Ik heb haar wel eens uit de doek gehaald... *schaam* nat van het zweet! Dus dan moet je wat meer opletten! In de winter gewoon lekker kleertjes, als het maar geen dik wollen pak is en haar hoofdje langzaam steeds roder wordt... ;)

20. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, het is hier binnen dus meestal 22 / 23 graden met dit weer:):):):):)

Deel Deze Pagina