Binnenkort hebben wij een intake in Düsseldorf en in Gent. Op basis van het gesprek willen we onze keuze maken. Per 1 januari stap ik over naar een zorgverzekering die meer vergoed. Maar omdat deze intakes beide dit jaar nog plaatsvinden moet ik het doen met mijn huidige verzekering. Volgens mijn zorgverzekeraar heb ik recht op behandeling in het buitenland, ook op een second opinion. Ik moet hievoor vooraf toestemming vragen via een formulier. Hierop moet de behandelend arts o.a. een kostenraming maken en uitleggen waar de behandeling uit bestaat. Nu mijn vraag. Heeft iemand dit al eens gedaan? Hoe heb je dit aangepakt. Stuur je het formulier voor de aspraak naar Düsseldorf/Gent? Of neem je die mee naar de afspraak. Ik neem aan dat ik niet allebei kan declareren of zou dat wel mogelijk zijn? Bedankt voor de reacties!
Een second opinion hoef je niet aan te vragen, dat is een recht binnen de wet van de zorg. Wanneer je je keuze hebt gemaakt tussen Gent of DD stuur je na 1 januari het toestemmingsformulier naar jouw keuze zkh of kliniek. Zij weten er wel raad mee. De kosten van 1 second opinion kun je declareren, het kost je wel eigen risico. Tip, ga je voor Dusseldorf kijk dan naar PNO zorg, voor Gent kan CZ interessant zijn, hoef je niet voor te schieten. Met PNO kun je ook goed naar Gent, met CZ naar DD is financieel oninteressant. Succes!
Ik lees even mee, want wil als mijn ziekenhuis geen verder onderzoek wil doen, een second opinion aanvragen. En het liefste in het buitenland. Ik moet me er nog verder in verdiepen, maar volgens mij klopt het wel dat je voor het buitenland een toestemming moet aanvragen. Hopelijk zijn er wat dames hier die ons wegwijs kunnen maken! Mag ik vragen vanwaar jij naar buitenland wilt uitwijken?
Pno zorg ben ik afgewezen, althans voor de compleet aanvullende verzekering. Ik verdiep me nog even verder in de mogelijkheid om 200% buitenland vergoed te krijgen. Wij gaan naar het buitenland omdat we in Amsterdam 2x mislukte ivf pogingen hebben gedaan. Hieruit komt naar voren dat we matige tot slechte embryo's hebben. Vumc zegt: jullie zijn geen goede match. Het zaad van mijn man wisselt van slecht tot redelijk en alles wat daar tussen zit. Mijn eicellen zijn top. Bij een 3e poging willen ze niets veranderen aan de behandeling. Vandaar onze overstap.. ze kunnen en willen geen verder onderzoek doen hier..
Maar je hebt heel het duurste pakket niet nodig bij PNO voor de 200% dekking. Die zit tot op heden al in de goedkoopste polis. Het duurste pakket vergoed alleen een vierde verzekering ( uiteraard ook tegen 200%). Dus voor je 1e/2e/3e poging kun je bij PNO met een budget aanvullende verzekering al het buitenland traject betalen.
Klopt Klaasje.. ik wacht even tot de nieuwe voorwaarden online komen en dan kijk ik verder. Ik bel van de week even mijn huidige verzekeraar op voor die second opinion.