Punctie zonder pijnmedicatie - ervaringen?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Dees91, 1 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dees91

    Dees91 Lid

    10 mei 2019
    8
    3
    3
    Vrouw
    Goedemiddag dames,

    Mijn vrouw en ik zitten in een ivf traject waarbij zij zwanger zal worden van mijn eitje. Dit houdt in dat ik dus hormonen ga spuiten en de punctie zal krijgen. Doordat ik mijn menstruatie verwacht volgende week en we daarna beginnen, ben ik op zoek naar ervaringen.

    Het is namelijk zo dat ik de punctie zal ondergaan zonder pijnmedicatie (wel paracetamol
    ). Dit heeft er mee te maken dat ik heel erg bang ben voor duizeligheid en je daardoor al nagenoeg niks kan gebruiken.

    Zijn er hier dames die de punctie ook hebben gedaan zonder pijnmedicatie? Wat was jullie ervaring en hebben jullie tips om er rustig en goed door te komen?

    Bedankt alvast voor het delen van jullie verhalen!
     
  2. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Hoi, hier punctie gehad zonder morfine of andere “heftige” pijnstilling: heb een uur voor de punctie paracetemol en diclofenac (zetpil) gehad en tijdens de punctie dormicum. Dormicum is géén pijnstilling maar een heel lichte variant van een roesje, waardoor de spanning weggaat. Ik heb geen pijn ervaren tijdens de punctie. De eendenbek vond ik het pijnlijkste.
    Mocht ik wel erge pijn krijgen, kon ik naast dormicum nog pijnstilling krijgen.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb m'n eerste punctie zonder pijnstilling gehad.
    Het was verschrikkelijk. De punctie erna ging dus ook onder algehele narcose. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn eierstokken deels achter mijn baarmoeder liggen, waardoor het extra pijnlijk was. Verpleegkundige keihard op mijn buik duwen en de gyn die echt moest zoeken om aan te kunnen prikken.
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ik heb 2x een punctie gehad zonder pijnmedicatie. Alleen paracetamol en een zetpil naproxen vooraf en lokale verdoving met een prik in de vagina. Ik vond het heel goed te doen! De verdovingsprik doet even pijn, maar een seconde of 10 waarbij ik me vooral concentreerde op rustig door ademen. En daarna de punctie deed eigenlijk niet echt pijn, wel een rotgevoel met veel druk op je buik. Maar absoluut prima te doen, het duurde beide keren ook maar een kwartier van verdoving zetten tot klaar.

    Napijn vond ik ook te doen, wel ongeveer 24u een flink beurs gevoel gehad in mijn vagina en onderbuik. Daarvoor mocht ik paracetamol en nog 2x een zetpil naproxen en dat hielp goed.

    Succes!
     
  5. Dees91

    Dees91 Lid

    10 mei 2019
    8
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor jullie reactie! Goed om beide kanten te horen, zo heb je toch een realistisch beeld!
     
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn 1e punctie ook zonder medicatie gehad. Heel eerlijk: het was echt vreselijk... Ik vond het niet te doen. Ze hebben uiteindelijk zelfs 2 blaasjes laten zitten omdat ik niet meer kon. Nu lagen mijn eierstokken er niet goed voor en moest er uitzending ook flink geduwd worden en had ik de laatste dagen van stimuleren al pijn met lopen etc.. Ze waren 40 minuten bezig met 12 blaasjes en we zijn toen maar gestopt. Kan heel eerlijk zeggen dat ik het traumatisch vond.
    De 2e keer met een spuit morfine en dat was al beter te doen, nog pijnlijk maar vol te houden. Dit zou ik nog best eens doen als het nodig is.
    Misschien goed om te kijken of ze iets achter de hand kunnen houden? Bv wel het infuus aanprikken en alleen als het nodig is morfine in spuiten en anders niets? Ik heb ook genoeg verhalen gelezen van vrouwen die t heel erg mee vonden vallen, maar ik wou dat ik die 1e keer wel een optie had tot iets.
     
  7. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik me bij aan! Ik zou zeker iets achter de hand nemen. Er is vaak meer mogelijk qua pijnmedicatie dan van tevoren gezegd wordt door het ziekenhuis. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van dormicum gehoord. Dankzij mensen hier op het forum wist ik ervan en heb ik het gevraagd aan het ziekenhuis en zij wilden het wel geven. Was ik er niet zelf mee gekomen, dan had ik dat niet gekregen. Zo blij mee uiteindelijk! Ik kan namelijk niet tegen morfine dus dit was geen optie voor mij.
    Vraag dus goed door naar de mogelijkheden of laat aan het begin wel alvast het infuus aanleggen. Het zou zonde zijn als je vroegtijdig moet stoppen omdat het niet meer gaat!

    is trouwens volledige sedatie niet een optie? Ook dit wordt steeds meer aangeboden.
     
  8. Dees91

    Dees91 Lid

    10 mei 2019
    8
    3
    3
    Vrouw
    Goede tip inderdaad om toch voor de zekerheid een infuus te laten zetten. Volledige sedatie is niet mogelijk. Wij lopen niet in een ziekenhuis, maar in een kliniek en hier doen ze dat niet. Bedankt in ieder geval!
     

Deel Deze Pagina