pup pakt eten van het bord

Discussie in 'De lounge' gestart door shanandoah, 26 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    pff ik word er even moedeloos van.
    wij hebben een herderpup,lieve hond heel leergierig en supergemakkelijk.
    maar.... 1 ding krijg ik er niet af.
    Hij pakt steeds eten van mijn kinderen of.
    De oudste eet haar broodje bij de salontafel ze zit er dan op een krukje bij en gaat lekker haar broodje eten.
    De jongste zit in de kinderstoel haar broodje te eten.
    Terwijl zij aan het eten zijn heb ik even mijn handen vrij om iets te doen.
    Maar.. de pup pakt steeds eten van het bord.
    vrijdag pakte ze bijna de hele hapjesschaal op de verjaardag bij mijn schoonouders.
    Het is verschrikkelijk.
    al zo vaak op haar kop gehad,maar het doet haar niks.
    of ik niet kijk of gewoon met de neus er boven op sta maakt haar niks uit. op de kinderstoel klimt ze gewoon om het te kunnen pakken.
    hoe ga ik dit noou doorbreken? pff weet het ff niet meer hoor.

2. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    leg een peer keer een broodje neer met (veeeeeeel) peper.
    hebben wij ook met onze hond gedaan. een half broodje (we hebben de broodjes in 4-en gesneden) en ze heeft nooit meer iets van eten van de salontafel gepakt. we hebben dit eens herhaalt met de keukentafel en nu hebben we er geen problemen meer mee.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zou de pup aan gaan leren dat als de familie eet, hij er niet bij zit. Zo simpel kan het zijn namelijk ;) Mijn hond ligt op z'n plek als wij aan het eten zijn en zodra wij klaar zijn, dan mag hij komen. Dat is van pup af aan aangeleerd.

4. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    tanx voor de tip, dat heb ik nog niet geprobeerd.
    we hebben haar vanaf de kerst en ze doet het ook vanaf de kerst. we hebben het haar nog steeds niet af kunnen leren.
    dus ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

5. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    @ Strijkkraal
    we krijgen alles erin.
    zindelijkheid voorkomen af gaan alleen blijven enz.
    alleen op de plek blijven en van eten af blijven is errug moeilijk.
    we sturen haar wel weg hoor, maar ik blijf aan de gang ik krijg nooit een hap eten weer.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Ik had een methode geleerd op de school.

Gooi eten op de grond en als de pup er dan naar toe gaat om te pakken pak jij het snel op en doe je boos ( boos nee zeggen)

Dat betekent dat jij de baas bent en jij dus bepaalt of hij wel of niet eet.

Dat moet je dan een paar keer doen. Je zult zien dat hij dan leert om geen eten meer te pakken zonder dat jij toestemming geeft.

Onze hond pakt nooit iets zomaar. Ook niet als het hier op de grond valt en ligt.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    If that is what it takes??! Het duurde bij ons ook ff, maar volhouden en doorgaan. Ik heb een hekel aan dingen zoals peper of zou o.i.d. Daar conditioneer je een hond niet mee. Ja, dat brood niet lekker is, maar hij leert niet dat je hond op z'n plek moet liggen als de rest eet. Rangorde bepalen. Juist bij eten!

8. lola36

lola36 Bekend lid

24 okt 2010
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er staan al wat goede tips, maar ik zou het volgende doen.

Ga straks een bordje brood maken en laat je man of kind op de bank gaan zitten met het bord.
    Als hij aankomt lopen ga je zonder iets te zeggen in een dominante houding tussen het bord en de hond staan, zonder hem echt aan te kijken. Net zo lang totdat hij afdruipt of gaat liggen. Dan geef je hem een snoepje en zeg je ´braaf´.
    Neem dan weer afstand van het bord en de hond en als hij weer richting bord loopt, ga je er weer tussen staan zonder iets te zeggen. Dit herhaal je totdat hij niet meer naar het bord loopt.
    Dit nog een tweetal dagen herhalen.
    Je kunt het de volgende dag met een extra taak doen.
    Dus je gaat er tussen staan en zegt : ´plaats´ (dus zorg dat hij een plaats heeft). Zodra hij dat doet krijgt hij een snoepje. Herhalen indien nodig.
    Je zult zien dat als je dit consequent doet je op een gegeven moment alleen maar plaats hoeft te zeggen en dat uiteindelijk hij niet meer richting bord loopt en je niks meer hoeft te zeggen.
    Maar als hij op een gegeven moment niet meer richting bord loopt moet je ook een paar keer een snoepje geven.
    Hij wordt dan beloond als hij netjes op zijn plekje blijft.

Ik hoop dat het helpt.
    Bij mijn hond helpt het met veel dingen.

9. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    hier ben ik het niet helemaal mee eens.
    onze oudste hond was in het begin ook niet stil te krijgen tijdens het eten, omdat ze vermoede dat het lekker was en jatte ze het dus van de tafel af. nadat ze leerde dat het niet lekker was, werd ze makkelijker.
    tegenwoordig ligt ze netjes te wachten tot wij klaar zijn met eten en zelfs als er wat op de grond valt blijft ze liggen. ze kijkt er wel naar en soms sluipt ze er heen, maar ze pakt het niet eerder dan wij zeggen dat het mag.
    maar dat lukte pas, na het halve broodje peper

10. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    ja ik ben best bereid de tijd erin te steken hoor.
    maar alleen als mijn man ook mee werkt.
    ik krijg elke keer van hem op mijn kop dat ik de hond op de kop geef.
    (zodra ik haar iets zie pakken vlieg ik er achteraan om het af te pakken ook al is het maar een stukje van een cm)
    Mijn man: JA dat heeft geen nut, ze heeft het nu toch al op. :s
    moet trouwens zeggen dat we onze JR ook zelf opgevoed hebben en die heeft dat nooit gedaan.

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, precies, je leert je hond dat het eten niet lekker is (brood met peper). Maar je leert 'm niet aan dat hij op z'n plek moet liggen tijdens eten. ;)

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    ja, jullie moeten natuurlijk wel op 1 lijn liggen ;). Overigens heb ik ook wel de onhebbelijkheid om achter mijn hond aan te vliegen als hij iets doet wat niet mag, en daar wordt mijn man ook vaak kriegel over. Het is ook niet goed, het wordt dan een spelletje voor de hond. Je moet een hond niet een half uur later straffen, dan is het te laat, maar hem straffen op het moment dat hij het doet is prima.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ergens geef ik je man ook wel gelijk in dit geval. Je weet dat je hond pikt, met die info moet je aan de gang gaan. Dus totdat dit gedrag onder controle is, mag ze eigenlijk niet de kans krijgen om dit ongewenste gedrag toe te passen. Dat vergt voor jou wat inspanning, want jou handenvrij momentje zul je even op moeten geven..

Verder ben ik het (bijna) helemaal eens met Lola haar aanpak. Jij bent de leider, dàt moet je je hond duidelijk maken. Jìj bepaald wat er gebeurt en tolereert ongepast gedrag niet, no mather what.... Alleen zou ik wat minder scheutig zijn met de snoepjes. Roedelleiders in de natuur belonen hun onderdanen ook niet. Zodra je hond zich naar jou schikt, gedraag je je gewoon weer normaal en negeer je haar verder. Daar moet ze wijzer van worden, niet van de snoepjes. Beloning is haar weer toelaten tot de roedel, als het brood op is en zij zich netjes op haar plek heeft gehouden..

En niet laten merken dat je moedeloos wordt. Step Up, wees een leider. Dàt moet je uitstralen, dan ben je het ook en zijn dit soort kleine problemen heel gemakkelijk op te lossen.. Doe je dit niet, dan kunnen dit soort kleine problemen op den duur een heel groot probleem worden, omdat je hond te sterk in de roedel wordt.

Succes;)

14. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    dat klopt :D maar soms is het wel een eerste stap die je nodig hebt om je hond te leren te blijven liggen op zijn plek tijdens het eten.

@shanandoah: elke keer achter je hond aan rennen is niet erg bevordelijk. het is wat Strijkkraal zegt: het wordt dan een spelletje voor de hond.
    onze pup (nu 12 week oud), weet al wat FOEI betekend. Ik loop niet achter haar kont aan, ik hoef alleen maar foei te zeggen en ze laat los waar ze mee bezig was. Dit heeft ze in een halve dag geleerd. ze kent zelfs al het commando VIES, ze spuugt dan uit wat ze in haar mond had en laat het liggen (nouja, 8 van de 10 keer dan :)) ik heb alleen geen idee meer hoe ik haar dat heb aangeleerd :$

edit: en ohja, het leiderschap uitstralen is natuurlijk ook wel van belang. Jij bent de leider van de roedel, maar ik kan zelf niet zeggen hoe je dit moet doen. persoonlijk doe ik het gewoon ;)

15. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    ik had de reactie van lola nog niet gelezen. waren denk ik tegelijk aan het typen. maar daar kan ik wel veel mee.
    en het straffen komt niet een half uur later hoor. zodra ik zie dat ze het pakt ga ik er achteraan omdat ik weet dat ze het achter bank wil opeten. ik pak het dan af en leg het op de grond.
    Met de boodschap dat het van mij is en dat ze niet moet proberen er aan te komen.
    Dat doet ze dan ook niet.
    Ik vind het een beetje moeilijk om de situatie te schetsen zo over het internet. want in het echt is het niet zo zwart wit als het doet voorkomen...
    maar goed ik ga vanaf morgen weer vollop aan de slag.het brood is alweer op. en jawel,door de hond terwijl ik mijn jongste verschoonde was mijn oudste "klaar"met eten en zag de hond haar kans schoon

16. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Heb je een bench in huis?
    Gewoon de hond in de bench als het gezin eet.
    Doen wij ook.
    daarna krijgen zij eten.

( p.s. hoe oud is je herdertje nu? Wij hebben ook een herderpup van 10-10-2011 )

17. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Maar dan geef je haar toch weer de kans. Als je dan toch even weg moet (zoals nu, ivm verschonen), kun je je pup dan niet even achter een gesloten deur zetten? Je moet gewoon uitkijken met dit gedrag, dit kan zo omslaan naar dominantie richting je kinderen (hond eist eten op van kids)

18. silvermist

silvermist Niet meer actief

ik vind dit persoonlijk een beetje raar maar goed.

onze hond jatte ook eten van tafel maar na 3 dagen consequent blijven dat hij op zijn plaats moest als wij aten was het probleem opgelost enigste middeltje wat je nodig hebt is leiderschap ;)

19. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Waarom moet de hond erbij zijn als er gegeten word?
    Leer het beestje dat als jullie eten, hij ook eet(in een andere ruimte)

20. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    laat je hond altijd na jou eten.
    Niet ervoor of tegelijk.
    Dat heeft te maken met de rangorde.
    degene die het hoogst in rang staan eten het eerst.

Deel Deze Pagina