pup pakt eten van het bord

Discussie in 'De lounge' gestart door shanandoah, 26 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Laat mij dan maar lekker verkeerd zitten, ik neem aan dat dit jou mening is trouwens en geen feit!?
    Nee het is een feit dat een hond altijd boven een kind staat. Niet voor jezelf natuurlijk, maar een hond ziet een kind als 'pup' zeg maar.
    Dus als jij met hond en kind loopt ga jij eerst naar buiten dan je hond en dan je kind?? En als je terug komt, jij eerst naar binnen, dan de hond en dan je kind?? In dat geval ben jij in mijn ogen verkeerd, niet alleen die van mij trouwens, maar ook die van bijna alle honden trainers...
    Als jij erbij bent staat je kind boven de hond ja, maar zodra je je hond en kind alleen laat niet meer. Daarom is het zo dat je ze nooit alleen moet laten samen, dan kan de hond nog wel eens anders reageren dan je denkt.

Ook bij ons op training wordt afgeraden je kinderen zelfstandig met de hond te laten trainen of uit te laten tot een jaar of 10.

2. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ze is ook nog jong..... Malou deed dat in het begin ook heel erg.... maar nu gaat het beter..... ze eet nog wel eens een restje van de tafel maar doen honden in het wild ook... de lagere in rang eet ook de resten....maar uit de handen van de kindere wegjatten en zo doet ze niet meer.... ze is nu 1 jaar....

3. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    klopt het viel mij ook tegen hoor de combinatie pup en kleine kinderen ( heb er 3) het komt goed! Zolang je de peper tip maar vergeet..... dat vind ik zielig!:x

4. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    als je er niet bij bent voelt een hond zich altijd hoger in rang.... lees maar in de boeken.... daarom nooit een kind met de hond alleen laten, uitlaten etc....

5. MichMar

MichMar Niet meer actief

Wie heeft het er over dat wij de honden met de kinderen alleen laten??

Typisch dat wij met training de kinderen mee mochten nemen, deze ook mee mochten de pup bak in, mits de hond als laatste naar binnen ging, want hond staat onder aan de rang in huis en betreed iedere ruimte ten aller tijde als laatste. Dit zodat de hond leert dat hij/zij onder in rang staat.

Ik blijf dit volhouden, kinderen staan boven de hond. En ik vind het fout en volkomen onlogisch om eerst de hond te laten domineren over het kind om vervolgens na jaren (volgens mij werd er ergens 4 genoemd) af te leren dat het mag domineren over dat zelfde 'wezen', dat is onnatuurlijk!

Ieder zijn eigen opvoeding, net als met kinderen, maar ik hou me graag aan de roedel methode waarin alle mensen ongeacht de leeftijd boven de hond staan en nee IK zal een kind NOOIT alleen laten met de hond, niet omdat ik de hond niet vertrouw, maar puur en alleen omdat het kind de hond pijn kan doen waar de hond op reageert en niet andersom, het is wel heel makkelijk om te zeggen dat het altijd aan de hond ligt wanneer hij/ zij gegrepen heeft.
    Een correct opgevoede hond grijpt nooit uit zichzelf, het is altijd uitgelokt! Maar nee, er wordt meteen geroepen dat de hond vals is en afgemaakt dient te worden. Zulke verhalen maken mij woedend!
    Succes met jullie discussie, ik heb mijn mening verteld en wat een ander daarmee doet moet zij vooral zelf weten...

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ze zijn NOOIT (ook niet die van 10 en 8 maar zeker die van 1,5 niet) alleen met hem. Sterker, ze moeten van mij ALTIJD aan mijn hond "vragen" of ze hem mogen aaien. Als hij zijn kop afwend, wegloopt of onder tafel gaat liggen of op zijn plaats en is onze hond off limits! Mijn hond is geen speelgoed dier en dat weten ze donders goed. Logeren ze bij mij en ze willen naar beneden, dan moeten ze mij eerst wakker maken. Anders niet naar beneden. Ik vind het belangrijk dat zij leren/weten dat hoe lief/schattig/knuffelbaar mijn hond er uit ziet (en dat doet hij :D) het is nog altijd een dier met ditto instincten.

Verders ben ik het MichMar eens. Als ik dan lees dat een hond een jong kind heeft gebeten en heeft dat alles te maken met rangorde. En dat een hond dominant is over een jong kind vind ik echt niet goed te praten. Daar heb je een verantwoordelijkheid de hond de rangorde aan te leren dat het kind boven de hond staat.

Maar goed, iedereen heeft zijn eigen opvoedmethodes ... ;)

7. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Rangorde
    De rangrelatie tussen hond en kind is een apart verhaal: een hond is namelijk ranghoger dan een kind. En dan spreek je van kinderen tot ca. 12 jaar (in sommige gevallen zelfs tot 16 jaar). Alleen omdat wij (de eigenaren) vinden dat het kind hoger is in rang accepteert de hond dat (natuurlijk alleen als de rangrelatie tussen eigenaar en hond goed is, dus als de hond zijn baas als roedelleider beschouwt). Maar let op, dit geldt alleen als de eigenaar (roedelleider) er bij aanwezig is. Zijn hond en kind alleen, dan is de hond de baas en is hij ook gerechtigd om het kind (rang lager) te corrigeren als deze wat fout doet in zijn ogen. Dit is dus ook de reden dat je honden en kinderen nooit samen alleen moet laten.

Aangezien het kind lager in rang is dan de hond mag een kind ook geen commando's geven aan een hond. Het kan wel, maar de hond beslist of hij deze uitvoert. Als eigenaar mag je in ieder geval niet eisen van een hond dat deze luistert naar het kind. Want een ranglagere mag geen commando's geven naar een ranghogere. Dit kan anders gecorrigeerd worden door de ranghogere (de hond).

Kinderen kunnen wel spelletjes doen met de hond. Dit moeten dan spelletjes zijn waar geen competitie aan vast zit zoals bij trekspelletjes. Kinderen kunnen heel goed zoekspelletjes doen met de hond zoals balletje-balletje en verstoppertje. Balletje-balletje doe je met een aantal bloempotten waaronder je iets lekkers verstopt en dan gaat schuiven met de potten. In de bloempotten zitten wel gaatjes bovenin zodat de hond het lekkers kan ruiken. Verstoppertje komt op hetzelfde neer. Zet de hond in de gang en laat het kind een speeltje of iets lekkers verstoppen in de kamer (in het begin niet te moeilijk maken voor de hond). Dan laat je de hond in de kamer zodat deze het kan gaan zoeken.

Communicatie hond en kind
    Een hond communiceert anders dan een kind. Echter, een hond vat wel de dingen die het kind doet op alsof het een hond is. En hier dient ernstig rekening mee gehouden te worden.

Dit is wat ik bedoel te zeggen..... komt van een dierenartsen- site, was het eerste wat ik vond door te googelen op hond hoger in rang dan kinderen.......

dus je kan als baas wel bepalen dat je kind hoger is in rang.... een hond vind van nature dat niet.... wrs door onvolwassenheid en onrijpheid van het kind....

8. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik bedoel ook niet te zeggen dat jullie je kinderen alleen laten met de hond.... denk dat jullie verantwoordelijke hondebaasjes en ouders zijn;). Wil alleen aan geven dat dat een van de redenen is waarom je de hond niet alleen mag laten met een kind!

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    nee je hoeft niet te tolereren dat een hond dominant gedrag vertoont ten opzichte van een kind.... dat word hier ook nergens gezegt....er word alleen gezegt dat in de ogen van de hond is hij hoger in rang dan een kind....

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben echt heel niet streng in de opvoeding, maar de honden worden niet geaaid door mijn kind. Hij houdt ook geen riemen vast en geeft geen eten, dat doe ik allemaal. En mijn honden duwen, springen en likken niet. Soms wordt er gespeeld en ik bepaal of de stemming ernaar is, ik begin en beeindig het spel.

Deel Deze Pagina