Nu met alle onrust en verschrikking in de wereld. Hoe volg jij het nieuws, volg je het überhaupt? En via welk medium tv, internet, de krant, radio? Ik vind het best lastig om mij er voor af te sluiten met ik, ben best een nieuwsjunk. Surf regelmatig meerdere keren per dag naar de NOS website, kijk s avonds een stukje journaal etc. Daardoor blijf ik er ook best wel mee bezig.
Ik kan mezelf er helaas niet van af sluiten, is het eerste wat ik ‘s ochtends open op mijn telefoon en laatste voor het slapen gaan. Vooral in onrustige tijden als nu heb ik de neiging om nieuwssites vaker te lezen, bang dat er iets ergers gebeurd wat ik niet mag missen ofzo.
Ik volg het nieuws via nos en krant. Maar merk dat in laaste weken echt een beetje in een dip steeds zit. Waar de wereld heengaat, wat onze kinderen nog moeten meemaken.
Ik scan een keer per dag de headlines op nu.nl en de regionale nieuwssite en ik kijk 's avonds met de kinderen het Jeugdjournaal. That's it.
Ik volg de laatste jaren sowieso weinig nieuws, de wereld is steeds verrotter aan het worden en daar word ik niet blijer van. Maar op de radio hoor ik regelmatig het nieuws, ik zie berichten op social media en soms push berichten van nieuws apps. Momenteel verneem ik nieuws tijdens een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal en de nabeschouwing er van. Daaruit blijkt inderdaad maar weer dat de wereld steeds verrotter wordt...
Ik probeer het te vermijden. Maar toch kan je er niet voor afsluiten. Ik vind vooral die beelden Israël-Palestina zo erg. En dan denk ik. Pff je zal er maar wonen. Hoe wanhopig, bang ben je dan niet voor de veiligheid van je gezin. Ik moet er niet aan denken. Dus ja, ik kijk weg..
Ik luister het op de radio en kijk op nu.nl, maar ik kijk bewust niet naar beelden en foto’s. mijn man kijkt leest en hoort meer nieuws en komt soms met verhalen die ik absoluut niet wil horen. ik ben nl een beelddenker en weiger alle ellende naar me toe te halen
Hier ook een echte nieuwsjunk. Ik kijk elke dag regelmatig op de NOS en Nu.nl app, en lees de krant uitgebreid. Verder kijken we bijna elke dag wel het late nieuws en Op1, en soms Nieuwsuur. Ik vind het belangrijk en interessant. Nu met de actualiteit zoek ik extra info op om iets te begrijpen (voor zover dat kan) van de achtergrond van het conflict en hoe Israël is ontstaan. Ik heb wat podcasts geluisterd en wikipedia uitgeplozen. Ik heb meer last van FOMO maar word er nooit angstig of onrustig van. Ik kijk wel veel meer tv in periodes van oorlogen en natuurrampen.
Ik volg liveblogs, Twitter en (live) tv. Ik vind het interessant om te volgen en kan het vrij goed van me afzetten.
Als ik niet zo lekker in mijn vel zit jijk ik af en toe op de nos app , zet pushmeldingen uit en kijk vooral geen talkshows Tegenwoordig kan ik weer beter zelf filteren waar ik wel en niet naar kijk en waar ik meer van wil weten . Sowieso zet ik bijna alle meldingen op mijn telefoon uit. Wordt ik weer iets minder afgeleid. Ik had het hierover met mijn moeder over. Ze is 83. Toen ze 11 was kregen ze thuis radio en een van de eerste dingen die ze meekreeg was de oorlog in Korea. Ze weet nog goed dat ze het helemaal niet leuk vond, die radio.
Hier komt op zaterdag de krant en die lees ik graag. Geeft veel meer achtergrond dan een kort artikeltje online. Verder scan ik 1x per dag de nos en de nrc app, maar lees daar weinig in. Merk wel dat het niet meer te vermijden valt. Kom overal nieuws tegen. In gesprekken met anderen, op social media, talkshows. Zou het wel fijn vinden als het wat meer in bepaalde hokjes zou kunnen, zodat ik het niet constant tegen kom (en het aandacht en ruimte vraagt in mijn hoofd).
Ik hoor en zie heus wel nieuws en ik kijk met mijn jongste dochter vaak het Jeugdjournaal en daar komt ook wel alles aan bod maar dan minder uitgebreid. De wereld gaat steeds meer naar de klote met het uitmoorden van onschuldige burgers. Ik kots ervan maar ga er niet teveel in mee. Ik focus me liever op de positieve dingen in het leven hoe ego dat misschien ook klinkt. Ik vind het allemaal vreselijk maar kan er toch niks aan veranderen.
Zo min mogelijk en hoofdzakelijk headlines. Laatste wat ik echt op de voet volgde tot aan diep laags spitwerk aan toe was corona en de vaccins. Dat lag meer in mijn "controle" gebied. Ik kan niks tegeweld, vind het onwijs triest en onnodig al dat bloedvergieten maar ik kan niks met de informatie.
Sinds omgeveer een jaar volg ik niet meer zo actief het nieuws. Ik was een nieuwsjunk en las alles, deed exact wat jij allemaal deed maar ik kan het niet van me af zetten. Ik kijk nu geen journaal meer. Ik hoor wel nieuws op de radio soms en ik volg het via social media en ga soms naar NOS en scan dan koppen. Maar ik duik nogal weg omdat het nieuws me meestal machteloos maakt. Ik richt me op wat ik kan beïnvloeden in mijn dagelijks leven om me heen en richt me niet meer op al het nieuws en alle nare dingen in de wereld. Het geeft me alleen maar stress. NB: toevallig omdat ik over bijv de huidige oorlog meer wilde weten heb ik dan wel weer ingelezen op de geschiedenis van Israël - Palestina en toen ook wat artikelen van nu gelezen. Ik wil wel in basis de inhoud snappen natuurlijk.
Zo min mogelijk. Ik lees de leuke artikelen in onze regionale krant online vooral voor de sportartikelen. Doe het woord op nu.nl en lees daardoor de koppen maar verder wil ik t eigenlijk niet weten. Je leest alleen maar 1 kant van het verhaal vaak. Ik krijg natuurlijk wel wat mee door gesprekken in mijn omgeving enzo. Geeft mij ook rust. Moet me al druk genoeg maken!
Wij kijken meermaals per week naar het avondnieuws op tv. En ja op de telefoon iomt doorheen de dag ook binnen.
Journaal kijk ik bewust niet meer sinds een jaartje ofzo. Ik kan geen kindleed meer aanzien sinds ik L heb. Ik lees wel Nu.nl meerdere malen per dag, maar zorg dat ik foto's en video's vermijd. Ik lees nu vooral economisch nieuws en nieuws dat geen oorlog, natuurgeweld etc is.