Verbouwen of verhuizen.. dilemma

Discussion in 'De lounge' started by Lieverding, Jun 29, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

Jun 9, 2019
    1,202
    453
    83
    Female
    We hebben drie kinderen meisjes van 0,5,8 jaar en willen graag in onze buurt blijven. We wonen nu in mooi
    appartement 100m2 ( we missen echter de ruimte in slaapkamers-we hebben nu 3 kleine). In februari besloten dakopbouw te doen is extra 60m2 en prachtige dakterras van 25m2. Het wordt allemaal luxe uitgevoerd met harmonica pui, vloerverwarming, luxe keuken etc. Op bestaande verdieping worden 2 ruime badkamers gemaakt en 4 slaapkamers. Kortom prachtig en ruimte zat en we hebben al paar duizend aan architect betaald. Nu is de constructeur bezig ermee en kan dat volgende maand allemaal naar de gemeente voor de vergunning.

we hebben ook ruw kostenramming van architect en wat we zelf hebben al liggen aan offertes en informatie. Totaal zal het 200.000-220.000 kosten. Of meer…

Kortom leuk maar nadelen zijn: meer trappen (3), beneden buren en geen tuin. Voordelen zijn dat we heel veel licht en zon hebben en mooi uitzicht. Globale voordeel is best wel groot living 50m2 en grote 4 slaapkamers en 2 grote badkamers.

Toch gaan we deze week huis bekijken om toch misschien te gaan verhuizen. We zoeken heel specifiek iets en daardoor komt er misschien eens in jaar of twee zoiets wat we zoeken. Maar door belachelijke vraagprijzen hebben we maar 170.000 geld oven om te verbouwen als we dit huis willen kopen.

Het is eensgezinswoning van 100m2 en klushuis met tuin 25m2. Dat betekent dat we dat geld kunnen investeren enkel in ok/luxe renovatie van huis met klein uitbouw en tuin. We hebben geen budget over voor de dakopbouw die we eerst dachten te doe die ons extra ruime zal geven (dakopbouw kosten €125.000: 40m2 royal slaapkamer en an suit badkamer)

tuin, lokatie, geen buren zijn voordelen. Nadeel is dat we boven enkel een badkamer kunnen maken en 4 kleine slaapkamers of 2 grote en 1 kleine. Dat betekent dat meiden moeten een slaapkamer delen of kleiner slapen (en daarmee bedoel ik 2x3mtr kamers).

Wat zouden jullie persoonlijk doen?

> liever geen tuin en buren en trappen en iedereen normale slaapkamers iedereen. En mooie huis en uitzicht en veel licht en zon.

> Liever een klein tuintje, mooie living met uitbouw maar iedereen wel een minislaapkamers of kinderen moeten delen en maar 1 badkamer?

ik weet het, geen wereldprobleem maar luxeprobleem maar die bestaat dus wel‍♀️

2. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

Dec 6, 2018
    3,896
    5,848
    113
    Female
    Is het een idee om nu de beneden verdieping van het huis te doen en dan doorsparen voor boven en dat later te doen? Op deze leeftijd is kamer delen vaak nog niet zo erg. Onze kinderen spelen het liefst beneden bijv. Ook 1 badkamer lijkt me met kleine kinderen geen ramp. ( alleen maar meer poetsen Haha)

Als je nu fijn woont qua buurt etc dan zou ik waarschijnlijk blijven in het appartement maar dat ligt ook weer aan de kinderen. Zijn het buitenkinderen? Hebben ze de tuin echt nodig, of zijn er bijv speeltuintjes in de buurt. Dit soort dingen zou ik dan over nadenken

3. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,477
    6,089
    113
    Female
    Ik zou eerst het huis bezichtigen en kijken wat het met jullie doet. Misschien maakt dat al gelijk veel duidelijk.

Zuul, Zeebra and Paardenbloem like this.
  4. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,873
    7,937
    113
    Vanwege de kinderen zou ik absoluut voor een huis met tuin gaan.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,230
    113
    Met kinderen in een appartement zou ik alleen doen als er echt geen andere opties zijn. Die verbouwen vind ik dus zonde geld.

Liever een iets kleiner huis. Dan een groot appartement. Daar heb je altijd buren onder,naast of boven je (en 3 kinderen maken veel lawaai). Een tuin is wel heerlijk (voor mij essentieel). Maar ook dat kinderen in een gewoon huis makkelijk zelfstandig naar buiten kunnen om te spelen. En vriendjes hebben. Dat tref je zelden in een appartement.

Minislaapkamers zijn geen probleem. Zolang iedereen maar zijn eigen kamertje heeft. Kamer delen zou ik niet doen.

Paardenbloem likes this.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,959
    15,002
    113
    Dit inderdaad. Ons huis is ook niet perfect en ja verbouwen in bewoonde staat is niet grappig. Maar die tuin...echt mn dochter is er niet uit weg te slaan!

Spelen doet ze 99% beneden als buiten geen optie is, meer dan een bed heeft ze niet nodig eigenlijk.

Wat wil je in hemelsnaam allemaal verbouwen aan dat huis? (oke dakopbouw 125k, maar die andere 45k is te weinig voor?)

Je hoeft niet alles tegelijk te verbouwen he? (is wel relaxter dat is waar). Evt. freeswerk, elektra, stucwerk en beglazing/kozijnen vervangen zou ik wel doen. Dat zijn van die dingen die je liever niet nog een keer doet wanneer je er eenmaal zit.

Maar zat andere dingen die later kunnen of waar je nu dan alleen voorbereidingen voor treft.

Paardenbloem and Knuffelmonster like this.
  7. MissXray

MissXray Niet meer actief

Je zegt nu een bepaald bedrag over te hebben voor de verbouwing van het huis. Hoe zeker ben je hier van? Hier in de regio wordt er ondertussen soms met een ton overboden. Wij grijpen continu mis, terwijl we inmiddels ook maar met de complete gekte van overbieden mee gaan.

Met bovenstaande wetenschap zou ik lekker gaan verbouwen.

8. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,876
    2,876
    113
    Noord-Holland
    Het klinkt alsof jouw keuze eigenlijk al gemaakt is, je wilt in je appartement blijven.
    Maar je vraagt meningen.. ik zou voor het huis gaan. Of tenminste voor de tuin, voor ruimte om te spelen en te zitten. Heerlijk met kinderen die vrijheid.

Een kamer van 2x3 is prima met hoogslaper. En maar 1 badkamer.. het lijkt me overkomenlijk, de meeste gezinnen hebben maar 1 badkamer ;)

9. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,714
    7,194
    113
    Female
    Ik zou voor het huis gaan. Wij zijn 2 jaar geleden van appartement naar eengezinswoning gegaan en ik ben zo gewoon op de begane grond mijn huis in te kunnen stappen.

10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,027
    14,683
    113
    Female
    Gaat prima hoor. Wij hebben met 9 man maar 1 badkamer:D

Met drie kinderen zou ik liever in een huis met tuin wonen dan in een appartement. Veel kinderen spelen liever beneden, hier tenminste wel. Dus grote slaapkamers zijn hier niet nodig.
    Je kunt ook een huis kopen en pas in de toekomst het verder naar je zin maken.

Zuul, Biny, Zeebra and 6 others like this.
  11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,077
    12,030
    113
    Ik zou ook de bezichtiging afwachten en de algehele interesse in het huis. Als je dusdanig moet overbieden dat je geen budget over houdt voor de minimale zaken, dan houdt het op.
    Ik zou met de bezichtiging meteen een aannemer/ bouwdeskundige meenemen, die meteen een indicatie kan afgeven van de te verwachten kosten met jullie wensen.

Saartje33 likes this.
  12. Linnidee

Linnidee Fanatiek lid

Mar 15, 2019
    1,789
    1,804
    113
    Female
    Wat een gigantisch bedrag voor die opbouw! Ik zou zeker voor een huis met tuin gaan zoals hierboven al genoemd is, ook omdat je met een verbouwing nog maanden in de troep zit.

Zuul, Rosa Canina and Paardenbloem like this.
  13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Schrijf je nu dat de tuin bij het huis maar 25 m2 is? Dat is dan een (mini) stadstuintje? En het dakterras zou ook 25 m2 worden toch? Dan zou ik in het appartement blijven, want die “tuin” (tussen aanhalingstekens, want 25 m2 is toch geen tuin? ;)) heeft dan geen meerwaarde. Het hangt ook af van jullie wensen en hoe de kinderen zijn. Zijn er voldoende buitenspeelmogelijkheden waar ze zelfstandig heen kunnen bijvoorbeeld (die van 8 dan bedoel ik).

Athina, Happyhope and Saartje33 like this.
  14. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Dus nu zit je in een appartement van 100m2 die je ruimer gaat maken door een extra verdieping en dan een dakterras van 25m2

De andere keuze is een klushuis van 100m2 met een tuin van 25m2 die je dan beneden kunt uitbouwen. Maar de boven verdieping niet .

Dan zou ik ook naar de ligging gaan kijken , zijn er speeltuintjes in de buurt, hoe ver zit je van school, winkels en andere voorzieningen.

En hoe zit het met de aannemer waar je al een " deal" mee hebt voor de verbouwing van je appartement. Die gaat denk ik niet blij zijn als je nu afzegt tenzij hij/zij dan ook de verbouwing aan het huis mag doen

Saartje33 likes this.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik vind de opbouw inderdaad enorm duur... En het lijkt je me dat je voor 170.000 euro aardig kunt verbouwen...? Maar goed, ik heb geen idee van de staat van het huis ed natuurlijk.

Persoonlijk houd ik niet van trappen en wel erg van buitenruimte/een tuin. Ik zou het dus wel weten (wel afhankelijk van hoe klein die tuin dan is overigens). :roflmao: Eén badkamer hebben inderdaad de meeste mensen, dat lijkt me geen enkel probleem. Slaapkamers is wel fijn als ieder kind een eigen slaapkamer kan hebben, ook al is die niet zo groot, dat zou ik dus wel proberen voor elkaar te krijgen.

Geen idee wat je bedoelt met 'we zoeken heel specifiek iets', maar is er niet toch een derde optie: geen appartement en geen klushuis, maar een huis wat meer 'af' is? Of als jullie nu naar je zin wonen en het geld en de zin hebben om te verbouwen, nu verbouwen en het over een x aantal jaar verkopen en dan een eensgezinswoning kopen?

Zuul, Roanna, Rosa Canina and 2 others like this.
  16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,027
    14,683
    113
    Female
    Maar als je tuin 25 M2 is is er wel erg weinig ruimte om uit te bouwen. Dan hou je helemaal geen tuin over.

Ik vind 200.000 of meer voor het verbouwen van je appartement heel veel geld. Het zal het waard zijn, maar je moet het wel betalen.
    Ik zou zelf verder kijken voor nog andere huizen voor je besluit te verbouwen.

Zuul, Rosa Canina, NiekeKris and 2 others like this.
  17. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    In eerste instantie dacht ik: een tuin!
    Maar eigenlijk vind ik een tuin van 25 m2 amper tuin, meer een terras. Dat heb je dus bij je appartement ook als je gaat verbouwen begrijp ik?
    Dan zou ik blijven zitten waar je zit. En op zoek gaan naar een huis met een grotere tuin, als dat mogelijk is. Want ik vind zelf een tuin zo fijn met kinderen. Al merk ik dat bij mijn vriendin met een wat kleinere tuin van 8 bij 5 volgens mij, dat klein ook niet erg is, ze wonen in een kindvriendelijke wijk, de kinderen worden ouder en spelen vooral op straat met andere kinderen. Dat is wel weer een voordeel van een huis t.o.v een appartement denk ik, ze kunnen makkelijker de straat op.

Saartje33 likes this.
  18. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

Jun 22, 2018
    3,695
    4,231
    113
    Female
    2 badkamers? Poeh moet er niet aan denken:roflmao: zoveel schoon te maken:$

Ik zou lekker verhuizen naar een mooi huis met een tuin:). Zonde om zoveel geld te steken in je huidige huis en dan eigenlijk niet zoveel erop vooruit gaan. In mijn ogen dan:o:

19. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,150
    3,026
    113
    Nederland
    Ik zou beide opties niet doen en verder kijken naar een andere woning met tuin. 25m2 tuin is wel erg weinig als je ook nog wilt uitbouwen. Maar als het het 1 of het ander is, dan absoluut met tuin. Wij hebben in een flat gewoond en het was echt een verademing toen we ons eerste huis kochten met tuin.

Zeebra, YaelStone and Nellie4 like this.
  20. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik zou verder zoeken naar een huis met grotere tuin. 2 badkamers zou ik niet eens willen en dat geld voor die verbouwing vind ik echt zonde, daar kun je ook een half huis van kopen!

Share This Page